شناسهٔ خبر: 36400562 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از خانواده‌سالاری و منطقه‌گرایی تا تعطیلی غیررسمی/ اسکی هر روز بدتر از دیروز

فدراسیون اسکی که برای چند دهه در انحصار گروه و منطقه‌ای خاص از کشور بود، اکنون روزهای بدی را تجربه می‌کند و در آستانه تعطیلی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، مشکلات حسین ساوه‌شمشکی و محمد کیادربندسری از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد؛ زمانی که ملی‌پوشان در انتخابی برای رقابت‌های جهانی سوئد شرکت می‌کردند.

از همان زمان اعلام شد این 2 ورزشکار به دلیل عدم حضور در تمرینات نمی‌توانند در قهرمانی جهان شرکت کنند؛ این در حالیست که هر دو رکوردهای بسیار خوبی را در زمان انتخابی داشتند. به نظر می‌رسد انتقاداتی که ساوه‌شمشکی و کیادربندسری علیه فدراسیون داشتند کار دست‌شان داد و همین باعث شد تا حضور در رقابت‌های جهانی را از دست بدهند. علاوه بر آن، این دو در این دوره از اردوهای تیم ملی هم جایی نداشته و نمی توانند تمرینات خود را در پیست توچال پیگیری کنند.

* درخواست حقوق و بیمه از سوی اسکی‌بازان 

این ورزشکاران مدعی شدند درخواست‌شان از فدراسیون دریافت حقوق و بیمه است؛ در حالی که رئیس فدراسیون اعلام کرده فدراسیون را با 2 میلیارد بدهی تحویل گرفته و اعداد و ارقام به گونه‌ای نیست که به ورزشکاران حقوق بدهد.

از طرفی ورزشکاران هم تاکید دارند با این شرایط اقتصادی، ورزشکاری که روز و شب در اردوست تا بتواند برای کشورش افتخارآفرینی کند و پرچم جمهوری اسلامی را بالا ببرد، از کجا باید مخارج خود را تامین کند.

حسین ساوه‌شمشکی ملی‌پوش سابق اسکی ایران در گفت‌وگو با فارس در این باره گفت: "34 سال دارم و با اردوی شبانه‌روزی کجا می‌توانم کار کنم؟ درخواست ما از فدراسیون حقوق و بیمه بود."

اسکی‌بازان در حالی این درخواست را مطرح کرده‌اند که سیدعبدی افتخاری رئیس فدراسیون تاکید کرد هیچ فدراسیونی به ورزشکارانش حقوق نمی‌دهد؛ مگر اینکه مدال گرفته یا سهمیه المپیک کسب کرده باشند.

* مسئله مالی، دغدغه ورزشکاران ملی

افتخاری در گفت‌وگو با فارس در این باره گفت: "کدام فدراسیون به ورزشکارش حقوق و بیمه می‌دهد؟ کدام ورزشکار حقوق می‌گیرد؟ ورزشکاری که صاحب مدال باشد. فدراسیون اسکی این اعداد را ندارد که بدهد. فدراسیون ما 2 میلیارد بدهی دارد و به سختی اداره می‌شود. اگر آیین‌نامه‌ای از سوی وزارت ابلاغ شده و ما اجرا نکرده‌ایم، بگویند. فدراسیون اسکی اردوها را تشکیل می‌دهد و برای تغذیه و تجهیزات کمک می‌کند. ما برای تجهیزات هزینه‌های سنگینی می‌دهیم."

* کلهر: فدراسیون‌ها حقوق پرسنل را به سختی می‌دهند

باقر کلهر سرمربی تیم ملی اسکی آلپاین هم درباره شرایط کیادربندسری و ساوه‌شمشکی صحبت‌هایی را داشت. وی در این خصوص به فارس گفت: "این دو ورزشکار از اسکی‌بازان خوب ما هستند اما همه فدراسیون‌ها این روزها با مسائل و مشکلات مالی روبه‌رو هستند؛ حتی حقوق پرسنل فدراسیون به سختی تامین می‌شود."

وی افزود: "40 ورزشکار ملی در فدراسیون اسکی هستند و رئیس هم زحمات زیادی کشیده است. یکی از کارهای مهم او این بوده که پیست دیزین را در اختیار فدراسیون بگیرد. شاید این کار کمی از مشکلات مالی بکاهد و ما می‌توانیم حداقل قهرمانان ملی را بیمه کنیم یا به آنها حقوق بدهیم."

* افزایش انتقادات به عملکرد افتخاری

فدراسیون اسکی در چهل سال اخیر به گونه ای اداره شده که امکان رشد استعادادها و ظرفیت ها در انحصار برخی مناطق خاص بوده که منتهی به عقب ماندگی این ورزش شده است. در یک سال اخیر هم ورزشکاران و مربیان مختلفی بوده‌اند که انتقاداتی را به نحوه مدیریت افتخاری داشتند.

یکی از مسائلی که از دیرباز در اسکی مطرح بوده، مدیریت قومی و انحصاری بود. اگرچه نمی‌توان منکر فعالیت اهالی منطقه شمشک، دیزین و توچال در این رشته شد، اما فراموش نکنیم در جای جای کشور ورزشکارانی هستند که با استعدادیابی می‌توانند به بالا رفتن پرچم ایران در میادین بین‌المللی کمک کنند. 

انتهای پیام/

نظر شما