شناسهٔ خبر: 36388161 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد؛

ترویج سبک زندگی اسلامی در مساجد

ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی به عنوان ضرورتی که به شدت احساس می شود و عامل موثر در کاهش معضلات اجتماعی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان؛ فرهنگ یکی از ضروریات جامعه محسوب می‌شود که در این عرصه دین مبین اسلام به عنوان برترین دین نزد خداوند متعال از جایگاه مهم و ارزشمندی برخوردار است، به‌طوری ‌که سبک زندگی اسلامی به عنوان مهم‌ترین موضوع پیش رو در جامعه کنونی قرار دارد.

 

در سال های اخیر موضوع برجسته سازی هویت دینی و فرهنگ ایرانی و اسلامی مورد تاکید صاحبنظران حوزه فرهنگ نیز قرار گرفته و در حقیقت اهمیت این مقوله به سبب اوج گرفتن تهاجم نرم و رسانه ای دشمن برای هویت زدایی و ایجاد از خودبیگانگی فرهنگی دو چندان شده است.

 

یکی از موضوعات مورد تأکید و توجه مقام معظم رهبری توجه به سبک زندگی اسلامی است که در سال های اخیر در جلسات و همایش های مختلف به آن پرداخته می شود؛ سبک زندگی در واقع ترکیبی از رفتارها و آداب است که نوع زندگی انسان را نشان می دهد؛ با توجه به اینکه اسلام دین جامعی است و دستورات آن تمام بخش های زندگی انسان را دربرمی گیرد بنابراین آنچه در زندگی های امروزی مشاهده می شود هجوم فرهنگ غرب است به طوری که نفوذ این فرهنگ در بخش هایی از زندگی ها محسوس است که این امر موجب شده تا سبک زندگی خانواده ها به سمت زندگی غربی میل کند و آسیب های اجتماعی و مسائل مختلفی نظیر تجمل گرایی، مشکلات خانوادگی، طلاق، اعتیاد و غیره ثمره چنین فرهنگی است.

 

آنچه سبک زندگی اسلامی را از سایر سبک ها متمایز می کند، چشمه ای است که این نوع سبک زندگی از آن نشأت می گیرد، سبک زندگی اسلامی برگرفته از حیات طیبه اسلامی، آیات نورانی قرآن کریم و زندگی اهل بیت (ع) است و امروز کانون های فرهنگی هنری مساجد که در صف مقدم مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن قرار دارند به میدان آمده اند تا با ترویج سبک زندگی اسلامی به تحقق جامعه ای با شاخصه های اسلامی کمک کنند.

 

سبک زندگی ایرانی- اسلامی ترویج دهنده مسائلی نظیر احترام، حق الناس، حیا، ساده زیستی، رفتار صحیح در خانواده، نقش زن در خانواده و غیره است.

 

برای داشتن پیشرفت همراه با سعادت دنیوی و اخروی نیاز است تا زندگی به سبک اسلامی در خانواده ها پیاده شود.

 

مساجد از صدر اسلام تاکنون نقش مؤثری در عرصه‌های مختلف زندگی مسلمانان و به خصوص ملت ایران ایفا کرده‌اند، از این رو، در این گزارش به بررسی نقش مساجد وکانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یک نهاد مردمی مؤثر در ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی پرداخته شده است.

 

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان، درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درسمنان با اشاره به برنامه کانون های فرهنگی هنری مساجد در ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی بیان کرد: مسجد یکی از مکان هایی است که اقشار مختلف مردم در آن حضور می یابند و بهترین مکان برای ترویج دستورات دین است و اثرگذاری برنامه های دینی و تربیتی در مسجد بیش از سایر مکان ها است از همین رو کانون های فرهنگی هنری مساجد با استفاده از این ظرفیت می کوشند تا سبک زندگی اسلامی را ترویج دهند.

 

حجت الاسلام«سیدعلی موسوی» با بیان اینکه کارگاه ها ودوره های آموزشی مختلف سبک زندگی ایرانی اسلامی در ایام سال در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان برگزار می شود اضافه کرد: این دوره ها با هدف تحقق منویات مقام معظم رهبری و مبارزه با تهاجم فرهنگی و توسعه و ترویج فعالیت های فرهنگی و هنری برگزار می شود.

 

وی ترویج و آشنایی خانواده‌ها با الگوی زندگی ایرانی- اسلامی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی را از اهداف برگزاری نشست‌ها  ودوره های آموزشی کانون های فرهنگی هنری مساجدعنوان کرد و گفت: سبک زندگی ایرانی- اسلامی و اجرایی شدن آن معضلات فرهنگی اجتماعی ناشی از تهاجم فرهنگی را رفع می‌کند.

 

امام‌ جمعه موقت سمنان درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درسمنان ‌با تأکید بر اهمیت ترویج سبک زندگی اسلامی گفت: دشمنان همواره درصدد ترویج سبک منحط زندگی غربی هستند.

 

حجت‌الاسلام «غلامحسین مهدوی نژاد» بابیان اینکه دشمنان با طرح سبک زندگی غربی از طریق دستگاه عریض و طویل تبلیغاتی سعی دارند تا عقایدشان را ترویج دهندافزود: مقابله با تلاش معاندان برای تغییر سبک زندگی اسلامی نیازمند هوشیاری است.

 

وی با بیان اینکه مسجد بر اساس آیات و روایات مهمترین پایگاه رشد و پیشرفت اسلام و مسلمانان بوده و در روند پیروزی انقلاب اسلامی نیز همین نقش را ایفا کرده است افزود:  مسجد هدایتگر بوده و هر مسجد در شعاع امکانات و توانمندی خود بر جمعیت  اثرگذار است.

 

حجت‌الاسلام مهدوی نژاد یکی از کارکردهای اصلی مسجدرا  ارائه برنامه در همه امور زندگی عنوان کردوافزود: نقش ائمه جماعات درمساجد بسیار مهم است.

 

امام‌ جمعه موقت سمنان با بیان اینکه امام جماعت می تواند با برنامه ریزی برای یکایک افراد و آموزش آنها سبک صحیحی از زندگی ایرانی- اسلامی را عرضه و تبیین کند اضافه کرد: وقتی محیط های تربیتی را بررسی می کنیم اولین محیط خانواده و دومین محیط آموزش و پرورش است، اما در مقطعی بالاتر و در سطحی گسترده تر این مسجد است که مبانی کلان تربیتی را دربر می گیرد چراکه عموم مردم اعم از زن و مرد، پیر و جوان و .. در آن حضور می یابند.

 

وی تصریح کرد:از این رو، سبک زندگی ایرانی-اسلامی می تواند توسط ائمه جماعات و با همکاری مردم و کارشناسان تبیین شود.

 

حجت‌الاسلام مهدوی نژاد با تاکید بر اینکه بايد سبك زندگي اسلامي - ايراني را در جامعه ترويج داد و مردم را با مولفه هاي اين نوع زندگي آشنا کرد ادامه داد: دين يكي از موارد تاثيرگذار و ارزشمند در سبك زندگي بويژه سبك زندگي اسلامي ـ ايراني است و در هر جا شكل بگيرد مي تواند به كمك فرهنگ و آداب و رسوم بيايد، بنابر این چه خوب است که عادت و شیوه‌های مرسوم در زندگی فردی و اجتماعی خود را با معیار سبک زندگی نبوی و ائمه (ع) سنجش کنیم.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان  سمنان درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درسمنان ، یکی از مهمترین آسیب های جامعه امروز در کنار دیگر آسیب های اجتماعی، را مساله توطئه های دشمنان برای نابود کردن فرهنگ جامعه اسلامی و به دنبال آن نهاد خانواده و در نهایت جامعه عنوان کردوگفت: چنانچه نسبت به شیوه های تبلیغات نوین دشمن آگاهی داشته باشیم، می توانیم بسیاری از خطراتی که امروز در جریان جنگ نرم رسانه ای و هجمه فرهنگی از هر جهت ما را احاطه کرده، از میان برداریم.

 

حجت الاسلام «علی شکری» گفت: روحانیان به‌عنوان سربازان جبهه اسلام باید با الگوگیری از علمای بزرگ معاصر روحیه مجاهدت را در خود تقویت کنند و گام‌های اساسی برای ترویج آموزه‌های دین اسلام در جامعه بردارند.

 

شکری افزایش فهم دینی در زندگی افراد جامعه را باعث تحکیم وحدت خانواده ها دانست و تاکید کرد: با توجه به هجمه های دشمن به منظور تضعیف معنویات در جامعه اسلامی، امروز مبلغان دینی که در این رابطه نقش اثرگذار دارند، بایستی ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی را به طور جدی در دستور کار قرار دهند و از این مهم غفلت نشود.

 

وی با اشاره به اینکه طلاب و روحانیون در تبیین و ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی نقش مهم و حائز اهمیتی دارند اظهارداشت: روحانیت با استفاده از توان اعتقادی و وثوقی که در میان مردم نسبت به این قشر وجود دارد، می تواند با برنامه های کاربردی، اعتقادی و مباحث آموزشی، در کاهش آسیب های اجتماعی و انحرافات جامعه موثر باشد و از سوی دیگر قدم موثر در هدایت اجتماع به سوی سبک زندگی اصیل اسلامی بردارد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان  سمنان با بیان اینکه در این میان آگاه سازی جامعه و نسل جوان نسبت به توطئه های فرهنگی دشمنان به ویژه تبلیغ فرقه های دینی از کانال های ارتباطی مختلف و سبک های زندگی غربی، از دیگر مسایلی است که مبلغان دینی در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی باید به آن توجه ویژه داشته باشند اضافه کرد: اشاعه، تشریح و تبیین سبک زندگی اسلامی با استفاده از روایت های معصومین و سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، تشریح جایگاه ولایت فقیه در جامعه اسلامی و آگاه سازی جوانان نسبت به مسائل موجود و باورهای دینی از جمله مباحثی است که باید در دستور کار مبلغان دینی قرار گیرد.

 

حجت الاسلام شکری توجه بر مولفه هایی همچون ساده زیستی و دوری از اشرافی گری، اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر، ادای خمس و زکات، رعایت شئونات اسلامی در جامعه،  عفاف و حجاب اسلامی، اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت در راه حق و همچنین تبیین آرمان های انقلاب اسلامی، امام راحل، شهدا و منویات رهبر معظم انقلاب بایستی را در راستای ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی لازم  دانست وافزود: روحانیت باید هدف زندگی را برای مردم ترسیم كرده و تفاوت میان ارزشهای حقیقی و ضد ارزشها را در جامعه تبیین کند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان  سمنان با بیان اینکه آشنا شدن جوانان با سبک زندگی دینی هدایتگر جامعه است و از انحطاط نهاد خانواده و جامعه جلوگیری می کند، تصریح کرد: در این رابطه نکته ای که به طور جدی باید مدنظر قرار داده شود، چگونگی ارائه برنامه های این حوزه به جوانان و شیوه جذب جوانان در خصوص این مقوله یعنی ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی است؛ بایستی روش هایی را به کار گیریم که بیشترین جامعه هدف را به خود جذب کند و اثرگذار باشد وگرنه نتیجه ای به دنبال نخواهد داشت.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید همت مسجد اهل بیت (ع) سمنان درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درسمنان، با اشاره به اینکه همه مشکلات و آسیب های اجتماعی نشات از عدم توجه به مسائل تربیتی صحیح دارد، تصریح کرد: توجه به مسائل آموزشی مهمترین محور در تحکیم بنیان خانواده و ترویج سبک زندگی اسلامی می تواند باشد.

 

«مجتبی نقاشیان» با بیان اینکه ائمه اطهار (ع) بهترین نمونه و الگو سبک زندگی اسلامی برای فعالان کانون های مساجد است، تصریح کرد: مسیر رشد و تعالی در مسئله تربیت است و باید خانواده ها به این نکته توجه کنند که نسل امروز نیازمند معرفی الگوهای مناسب هستند.

 

وی با اشاره به برگزاری دوره ها وکارگاه های مختلف آموزشی سبک زندگی ایرانی- اسلامی در کانون فرهنگی هنری شهید همت مسجد اهل بیت (ع) سمنان اذعان داشت: کارگاهها ودوره ه های آموزشی با هدف جذب جوانان به مساجد وکادرسازی در کانون ،ترویج سبک زندگی اسلامی وپیروی از منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی،پیروی از احادیث ائمه بزرگوار اسلام در راستای زندگی سالم، کاهش آمار طلاق و افزایش آمار ازدواج و آموزش رفتارهای اسلامی در روابط اجتماعی در طی سال برگزار می شود.

 

نقاشیان آموزش رابهترین روش برای ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی در بین نوجوانان عنوان کردوافزود: آموزش تحکیم بنیان خانواده و سبک زندگی اسلامی یک رسالت و دغدغه در کانون های مساجد است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری رضوان درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درسمنان، به آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه اشاره داشت وعنوان کرد: با توجه به آسیب‌های اجتماعی که در جامعه وجود دارد باید کارکرد اجتماعی کانون‌ها را بیشتر کنیم و مسجد مکان مناسبی برای ارائه مشاوره و راهکار برای کاهش این آسیب‌ها است.

 

«علی محمد سهرابی»با بیان اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد با نوجوانان و جوان در ارتباط هستند و نقش موثری در احیا و کارکردهای مساجد بر عهده دارند اضافه کرد: کانون های فرهنگی هنری نقش بسزایی در جذب جوانان به مسجد و ایجاد همدلی و همراهی جوانان با برنامه های فرهنگی و قرآنی دارند.

 

وی با اشاره به به شبیخون فرهنگی وسیع دشمن و ترفند‌های متفاوت و گوناگون رسانه‌های غربی در مسیر رواج بی بندوباری و بی‌تفاوتی نسبت به ارزش‌های دینی و مکلی در بین نسل جوان جامعه اسلامی اظهارداشت: باید با تدوین برنامه های فرهنگی هدفمند و جذاب جوانان خود را درمقابل این تهاجم فرهنگی گسترده مصون کنیم.

 

سهرابی با بیان اینکه دشمن برای از بین بردن بنیان خانواده برنامه‌ریزی هدف‌داری کرده است افزود: ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری رضوان با اشاره به اینکه سبک زندگی اسلامی برگرفته از آموزه‌های قرآن کریم است، گفت: اگر این مهم به معنای واقعی در سطح جامعه نهادینه شود شاهد شکوفایی و بالندگی جامعه در تمامی عرصه‌ها خواهیم بود.

 

به گفته وی سبک زندگی ایرانی اسلامی باید دو ویژگی «ایرانیت و اسلامیت » را در ذات خود داشته باشد.

 

 

نظر شما