شناسهٔ خبر: 36387162 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

یونس شکرخواه:

«اینترنت و سواد مجازی» یک منظره فکری است

شکرخواه با بیان اینکه کتاب اینترنت و سواد مجازی دچار مردگی سریع نخواهد شد، گفت: این کتاب سرشار از رد پاهای فراوان برای دانشجویان، علما و علاقه مندان این حوزه است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «یونس شکرخواه» صبح امروز دوشنبه 20 آبان در مراسم رونمایی از کتاب «اینترنت و سواد مجازی» که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: سه واژه اینترنت، سواد و مفهوم مجازی در اذهان موقعیت مناسب ندارند. به چه چیز باید اینترنت گفت؛ آنچه در حال حاضر ساری و جاری است، عارضه دانلود است. خیلی ها فکر می کنند اینترنت نجات بخش است و نبودش فاجعه است. اینترنت صدها موقعیت و فرصت فراهم کرده است اما یک تکنولوژی توزیع است که پردازش بالا دارد و هم افزایی و تحویل به موقع دارد. همچنین اینترنت زمان شکن و مکان شکن است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه سواد دیگر سواد قدیم نیست، عنوان کرد: مفهوم سواد درگیر درک بیشتر است. شما موقعیت مجازی را می بینید، به عنوان مثال اینکه پولی را از ATM می گیریم، مجاز است یا حقیقت. می توان گفت امروزه چیزی که دیجیتال است، الزاما چاپ نیست. کار دشواری که دکتر عاملی و همکارشان انجام دادند، پرداختن به یک پدیده بزرگ بود که نکات عدیده ای در خود جای داده است. این عزیزان تلاش کردند برای چیز بی نام، نام وضع کنند.

 

وی با اشاره به اینکه کتاب اینترنت و سواد مجازی از چند منظر درخور اهمیت است، اظهار داشت: دوستان در فضایی پا گذاشتند که زیاد رد پا جلویشان نبوده است. این کتاب یک دلیل گذاری هم هست. دکتر عاملی سال هاست در مورد مفهوم دو فضایی شدن کار می کنند و در این کتاب می گویند باید به تغییر سرمشق دقت کنیم تا ببینیم مسیر ما کجاست. این عزیزان به پدیده ای پرداختند که در قلب اش تکنولوژی وجود دارد. کتاب اینترنت و سواد مجازی دچار مردگی سریع نخواهد شد. این کتاب سرشار از رد پاهای فراوان برای دانشجویان، علما و علاقه مندان این حوزه است. این کتاب یک منظره فکری است که هر کس بنا بر علاقه خود می تواند در قسمتی از آن اتراق کند.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم از کتاب اینترنت و سواد مجازی که از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است، رونمایی شد.

نظر شما