شناسهٔ خبر: 36367334 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

هزینه‌های مبارزه با فساد؛

خبر رجانیوز تایید شد؛ روحانی توپخانه علیه قوه قضائیه را روشن کرد/ اژه‌ای: فلانی گفت اگر برادرم را احضار کنید اعلام جنگ می‌کنم/ رئیسی: با اتهام و دوقطبی‌سازی از مبارزه با فساد دست برنخواهیم داشت

دولت روحانی که از کاهش اقبال جامعه به جریان غرب گرا و مقبولیت بیشتر جریان انقلابی آگاه شده، تمام توان خود را برای دوقطبی سازی و حاشیه سازی های سیاسی به کار گرفته است. رئیس جمهور در این میان نقش اول را به عهده گرفته است.

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی - رجانیوز: کارنامه خالی باز هم کار دست حسن روحانی داد. رئیس جمهور که به یزد سفر کرده است، در سخنان خود در جمع عمومی مردم یزد، به جای ارائه گزارش از عملکرد دولت و تبیین برنامه‌های آتی خود برای مسائل اقتصادی و فرهنگی کشور، به جنجال‌آفرینی روی آورده و باز هم ترجیح داد با پرداختن به حواشی از اصل مطالب دوری کند.
 

حسن روحانی در سخنانی خطاب به قوه قضائیه گفت: من در اینجا اعلام می‌کنم و از  قوه قضاییه می خواهم حالا که با فسادهای میلیونی و میلیاردی برخورد می‌کند مبارزه با فساد چند ده میلیارد دلاری هم برای مردم توضیح بدهد.

 

وی بیان داشت: این که هنوز بعد از چند سال برای ما روشن نیست آقایی که ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پول این مملکت مردم را خورد و آن را دستگیر کردند و حکم اعدام هم برایش صادر کردند و الان در زندان است، این پول کجا رفت؟ چه کسانی مسئول هستند؛ چرا آنهایی که در این پرونده نقش داشتند برای مردم توضیح داده نمی شود. از همه مردم و مسئولین می خواهم ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون را برای مردم روشن کنند که این پول نفت، خزانه و پول بیت‌المال بوده است.

 

روحانی خاطر نشان کرد: من از همه مسئولین می خواهم ۲ میلیارد دلار پولی که به حلقوم آمریکا رفت و دولت قبل 10 ماه وقت داشت این پول را پس بگیرد و دست ـ دست کرد. شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که قوه قضاییه باید به سرعت به این پرونده رسیدگی ‌کند و تا امروز خبری نشده است.

 

رئیس‌جمهور بیان داشت: ما می‌خواهیم این پرونده 2 میلیارد دلاری برای مردم روشن شود؛ امروز اگر روز مبارزه با فساد است، فساد میلیارد دلاری را برای مردم توضیح بدهید تا مردم خوشحال شوند و بدانند.

 

روحانی افزود: من از مسئولین می خواهم پرونده ۹۴۷ میلیون دلاری را برای مردم توضیح دهند و آنهایی که در این زمینه و مسئولان یک نهاد ۹۴۷ میلیون دلار گرفته و حساب پس نداده‌اند، باید حسابرسی شود و حساب را پس دهد.

 

وی بیان داشت: من از آن نهادهایی که بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بدهکار هستند، از دستگاه‌ها می‌خواهم برای مردم توضیح دهند و در همین زمینه‌ وزیر نفت را مسئول می‌کنم که این ارقام را برای مردم توضیح دهد. رئیس بانک مرکزی را مسئول می‌کنم تا مساله ۲ میلیارد دلار را برای مردم توضیح دهد. دستگاه نظارتی را مسئول می کنم تا ۹۴۷ میلیون دلار را برای مردم توضیح دهند به وزیر نفت می گویم ۷۰۰ میلیون دلار پول نفت را برای مردم توضیح دهد.

 

وی با طرح این سوال که مبارزه با فساد دانه‌درشت‌ها کجاست؟ گفت: چرا به این پول‌ها رسیدگی نمی‌کنید؟ چند نفر را به دادگاه بردند و تبلیغ و سر و صدا کردند. مردم باید بدانند؛ قضات شریف ما نترسند، دادستان‌های شریف ما نترسند به این جناح آن جناح نگاه نکنند. این پولهایی که امروز اعلام کردم باید برای مردم توضیح دهند. من در سفر به استان‌های مختلف این رقم‌ها را اعلام می کنم.

 

تکرار مکررات!

سخنان امروز روحانی البته جدید نبود. رجانیوز دو هفته قبل در گزارشی به توضیح ابعاد برنامه جدید دولت برای ایستادگی و زیر سوال بردن اقدامات دستگاه قضایی در روند مبارزه با فساد اشاره کرده بود.
 
رئیس جمهور در ابتدای آبان ماه امسال در سخنانی عجیب به فعالیت‌های فسادزدای دستگاه قضایی کشور که امیدآفرین بوده و اتفاقا به صورت چشم‌گیری با استقبال جریان های مختلف سیاسی رو به رو شده است واکنش منفی نشان داد. وی در سخنانی این فعالیت‌ها را با مصرف انتخاباتی توصیف کرد. 
 
وی گفت: «سه لایحه شفافیت، مبارزه با فساد و تعارض منافع در این راستا، تدوین و به تصویب رسیده است و معتقدیم تا زمانی که در کشور شفافیت نباشد، بقیه امور در مسیر مبارزه با فساد جنبه نمایشی دارد و به درد مردم نمی‌خورد. البته اگر این گونه اقدامات برای انتخابات است، حرفی در آن نیست اما اگر واقعاً به دنبال از بین بردن فساد هستید، باید شفافیت، رقابت سالم و صادرات غیرنفتی توسعه پیدا کند.»
 
روحانی ادامه داد: «چنانچه صاحب هر شرکت بزرگی به دلایل مختلف روانه دادگاه شود، قطعاً تقاضایی شکل نخواهد گرفت، البته باید با فساد مبارزه کرد، اما نباید شرکتها تعطیل شود. » رئیس دولت تدبیر و امید بار دیگر کلمه انتخاباتی بودن را برای فعالیت های دستگاه قضایی کشور انتخاب کرد و گفت: « اینگونه اقدامات به هر دلیلی از جمله اینکه بخواهید در انتخابات شعاری را مطرح کنید به ضررتان تمام خواهد شد و در فردا روزی خواهم گفت که چه کسی کشور را تعطیل کرده است؛ لذا باید از شرکت‌های خصوصی حمایت کنیم.»
 
فردای این صحبت های روحانی بود که جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در صحبت‌هایی به انتقاد از این موضوع پرداخت و اقدامات اخیر را جناحی و تبعیض آمیز خواند: «عزم مبارزه با فساد امر مبارکی است و دولت از آن حمایت می کند ضمن آنکه برخورد با پرونده های فساد در جمهوری اسلامی باید فراگیر و عادلانه باشد زیرا برخورد جناحی و تبعیض‌آمیز با مفسدان آفت مبارزه با این پدیده زشت و شوم است.» وی همچنین در ادعایی عجیب تر گفت: «ما در مبارزه با فساد تمام توان خود را گذاشته ایم!» جهانگیری در ادامه مانند روحانی بحث خود را به شفافیت و از این طریق به  FATF ارتباط داده و به خوبی نشان می دهد اتاق فکرهای آشنای جنگ روانی دولت کدام پروژه را در دستور کار قرار داده اند. پروژه ای که هم تحمیل FATF را نشانه رفته هم زیر سوال بردن اقدامات رو به جلو جریان انقلابی در مبارزه با فساد را.
 
اما دولت روحانی که از کاهش اقبال جامعه به جریان غرب گرا و مقبولیت بیشتر جریان انقلابی آگاه شده، تمام توان خود را برای دوقطبی سازی و حاشیه سازی های سیاسی به کار گرفته است. حسن روزی طلب معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این خصوص خبر از صحبت‌هایی تند توسط روحانی در جلسه اخیر هیات دولت داده است که می توان آن را حکم شیپور جنگ دولت علیه نهادهای انقلابی به خصوص قوه قضائیه دانست: «شنیده شده که آقای رئیس جمهور به هیات دولت گفته که دولت بعدی یا داعشی(لقبی که به مخالفانش میدهد) است که همه تان را حذف میکند و یا همراه که برای بودنتان التماس میکند! پس بایستید و اعتراض کنید! بعد هم دستگیری پوری حسینی را مثال زده و گفته اگر اعتراض نکنید سراغ شما هم می آیند » گفتنی است پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی است که چندی قبل به دلیل اتهامات فراوان در زمینه فساد در پرونده خصوصی سازی ها دستگیر شده است.
 
سخنان رئیس جمهور و معاون اول وی در حالی است که دستگاه قضایی کشور در دوره جدید نه تنها توانسته صرفا در يكی از نواحی دادسرای تهران آن هم فقط در ۹۱فقره پرونده قریب به۷هزارمیلیارد تومان وجه نقد، ۸۷میلیون و ۸۳۶هزار و ۳۳۷یورو، ۱۲میلیون و ۹۳هزار و ۵۴۱دلار و ۲۹۴میلیون و ۳۰۳ هزار و ۱۴۷ درهم امارات به خزانه دولت وبانکها باز گرداند که بسیاری از اقدامات آن مورد حمایت جامعه قرار گرفته است. همچنین از اولین برخوردهای قضایی این دوره می توان به برخورد با مفسدان داخل این قوه اشاره کرد که مهمترین آن در پرونده طبری معاون اجرایی این دستگاه قابل ارزیابی است.
 
موارد فوق هر چند نیاز به توضیح بیشتری ندارد اما آنچه مورد سوال است این است که چرا حسن روحانی به تیغ کشیدن به چهره فعالیت های فسادزای کشور روی آورده است؟
 
مساله فریدون، عمامه روحانی و اعلام جنگ!
حسین فریدون برادر جنجالی رئیس جمهور سال‌ها بود که مورد اتهام فساد اقتصادی قرار داشت. با این وجود در حساس‌ترین جلسات و همچنین مذاکرات هسته ای دولت روحانی با غرب حضور داشت. اژه‌ای همان زمان در حاشیه سمینار حفاظت اطلاعات قوه قضائیه در جمع خبرنگاران با اشاره به تحت فشار قرار گرفتن قوه قضائیه بخاطر جدیت این قوه در دستگیری فریدون، گفته بود: «کسانی گفتند «اگر فلان کس را قبل از انتخابات احضار کنید، ما اعلان جنگ می‌کنیم»؛ ولی ما تسلیم نشدیم‎. برخی که خودشان قائل بودند که باید افراد علنی مجازات شوند، امروز حرف‌های دیگری را مطرح می‌کنند.» 
 
پای مقاومت حسن روحانی در برابر مفاسد نزدیکان خودش به مناظرات تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری سال ۹۶ نیز باز شد، در این مناظرات سید ابراهیم رئیسی به مقاومت روحانی برای برخورد با تخلفات برادرش اشاره کرده و گفته بود که فساد اگر در زیر عمامه آقای روحانی هم باشد، باید با آن برخورد شود. وی همچنین گفت اگر جای شما بودم اجازه مجازات آنها را می دادم که نشان میدهداشاره رئیسی به برادر رئیس جمهور است.
 
با این صحبت ها شاید اگر انتقادی به دستگاه قضایی کشور وارد باشد در خصوص کم بودن میزان محکومیت حسین فریدون به حبس پنج ساله برای حجم بالایی از فساد است، در غیر این صورت نفس اهتمام جدی این نهاد به مبارزه با فساد قابل تقدیر است. اما روحانی گویا دیدگاه دیگری دارد.
 
واکنش رئیسی به اظهارات روحانی: از مبارزه با فساد دست برنخواهیم داشت
رئیس قوه قضائیه اما در واکنش به سخنان روحانی و دولتی‌ها درباره مسیر مبارزه با فساد در قوه قضائیه، در جریان سفر به تبریز در سخنانی گفت:  این‌گونه نیست که برخی با اتهام‌زدنی، ملامت کردن و دوقطبی‌سازی بخواهند ما میدان مبارزه با فساد را خالی کنیم. این میدان مبارزه با فساد با سیاسی‌کاری و ملامت و اتهام‌زنی خالی نمی‌شود.

 

رئیسی با تأکید بر اینکه مبارزه با فساد و عدالت‌خواهی را خواست مردم و دلسوزان می‌دانیم ادامه داد: این خواست به هیچ عنوان نه تأخیر خواهد داشت و نه تعطیل می‌شود.

 

به نظر می‌رسد عزم جدی قوه قضائیه برای مبارزه با مفاسد که طبق نظرسنجی‌های معتبر با استقبال بسیار بالای افکار عمومی همراه شده است، دکان کاسبی و التهاب‌آفرینی طراحان جنگ روانی دولت را به شدت مستاصل کرده و آن‌چنان دست‌های خالی اعتدالیون در این عرصه را به نمایش گذاشته که مجبور شده‌اند شخص رئیس دولت را به مبارزه در این میدان بفرستند.

نظر شما