شناسهٔ خبر: 36343680 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جمله | لینک خبر

دردسر قراردادهای دلاری مربیان خارجی چشم به جیب‏های خالی

صاحب‌خبر -

سعید سرفرازیان-
روزنامه ‏نگار/

مشکلات مالی و عدم پرداخت حق و حقوق مربیان و بازیکنان فشار زیادی را متوجه باشگاه‌ها کرده است. استقلال ، پرسپولیس و فدراسیون فوتبال به واسطه‌ی حضور مربیان خارجی به صورت جدی‌تر با چالش مالی روبرو هستند. مارک ویلموتس سرمربی بلژیکی تیم ملی تهدید به فسخ قرارداد کرده، استراماچونی هم با مدیران باشگاه استقلال اتمام حجت کرده که اگر در دو هفته‌ی پیش رو اتفاق خاصی در مورد پرداخت دستمزد‌هایشان روی ندهد ادامه‌ی فعالیتش در استقلال غیر ممکن است،گابریل کالدرون آرژانتینی هم هر آن ممکن است به فیفا شکایت کند کاری که برانکو انجام داد تا بتواند زودتر به پولش برسد. مطلبی که معمولاً مورد غفلت مدیران باشگاه‌ها قرار می‌گیرد عدم دقت و توجه به این نکته می‌باشد که مربیان خارجی مانند مربیان داخلی نیستند که با خواهش و التماس آنان را راضی کرد تا کمی بیشترصبر کنند تا در فرصتی مناسب پول آنان پرداخت شود. کدخدامنشی برای مربیان خارجی چندان جواب نمی‌دهد مگر اینکه آن‌ها به شرایط اقتصادی باشگاه اشراف داشته باشند و به صداقت مدیر خود اطمینان داشته باشند.

مارک ویلموتس، فسخ قرارداد جدی است؟
در حالی که بیست و سوم آبان ماه تیم ملی یک بازی حساس با عراق از سری مسابقات مقدماتی جام جهانی قطر را در پیش دارد و نتیجه گیری در این بازی حیاتی و ضروری می‌باشد خبر فسخ یک‌طرفه قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال شرایط تیم ملی را در در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. هفته‌ی گذشته تاج در یک برنامه‌ی تلویزیونی از پرداخت مبلغی قابل توجه از قراداد ویلموتس در چند روز آینده داد خبر داد اما هنوز خبری مبنی‌بر پرداخت دستمزد ویلموتس در رسانه‌ها منتشر نشده هیچ بلکه باعث دلخوری شدید ویلموتس از بد قولی فدراسیون هم شده است. شکوری سرپرستی دبیر کل فدراسیون فوتبال گفته این خبر گمانه زنی رسانه‌هاست و چنین خبری صحت ندارد چون اگر ویلموتس قراداد خود را فسخ کند حتما فدراسیون فوتبال باخبر می‌شود. البته ویلموتس تا حالا اظهار نظری نکرده تا صحت و سقم خبر مورد بررسی قرار گیرد. وحید هاشمیان دستیار ویلموتس در مواجهه با سوالی در مورد فسخ قرارداد سرمربی تیم ملی گفته بهتر است در این زمینه از فدراسیون فوتبال سوال شود. با کنار هم قرار دادن این شواهد به این نتیجه می‌رسیم که دستمزد ویلموتس پرداخت نشده و او هم به شدت دلخور است چون به او گفته شده به این زودی هم امکان پرداخت دستمزدش وجود ندارد پس بهتر است فعلا صبر کند. کاری که کی‌روش اصلا بلد نبود و به هر ترتیبی بود حرف خود را به کرسی می‌نشاند. حالا باید منتظر بمانیم و عکس‌العمل ویلموتس را به نظاره بنشینیم. امیدواریم که طرفین در آستانه‌ی بازی حساس با عراق به یک توافق عاقلانه دست پیدا کنند چون حسرت خوردن در فردای مسابقه سودی برای فوتبال ایران نخواهد داشت.

گرد و خاک استراماچونی
در عصر پاییزی تهران
آتش بازی شاگردان استراماچونی در آزادی و به آتش کشیدن نفت آبادان هنوز فروکش نکرده بود که گرد و خاک استراماچونی در کنفرانس مطبوعاتی پایان بازی همه را شوک زده کرد . اهالی رسانه انتظار داشتند استراماچونی از خود و کارهای بزرگش در استقلال بگوید که به راحتی همه‌ی تیم‌ها را گل‌باران می‌کند اما او خیلی زود سر بحث اصلی و مهم مشکلات مالی تیم رفت او گفت از شنیدن وعده و وعید مدیران استقلال خسته شده و قلبش شکسته، دیگر نمی‌تواند به چشم شاگردانش نگاه کند و بگوید بازهم صبر کنید، اگر در مدت دو هفته که مسابقات تعطیل است اقدامی صورت نگیرد ادامه‌ی همکاری با آبی‌پوشان غیر قابل تصور خواهد بود‌. حرف‌های صریح و شفاف استراماچونی بدون هیچ توضیحی اضافه یعنی استقلال نیاز به پول دارد و حفظ انگیزه و رغبت بازیکنان با قول و قرارهای الکی میسر نیست. علاج واقعه قبل از اتفاق هر گونه حاشیه‌ای به سود استقلال می‌باشد. البته وریا غفوری هم که همراه سرمربی تیم به کنفرانس مطبوعاتی آمده بود تأیید کرد که عده‌ای قصد فریب بازیکنان و مربیان تیم را دارند و با وعده و وعید می‌خواهند زمان بخرند. تیم پشتیبان سرمربی است و هیچ قدرتی نمی‌تواند بازیکنان را از استراماچونی دور کند. فتحی در مورد حرف‌های استراماچونی هیچ واکنشی نشان نداده و تنها خبر رسیده که هیئت مدیره‌ی استقلال جلسه‌ی فوق‌العاده برگزار می‌کند تا از پیش آمد هرگونه حاشیه جلوگیری شود. فتحی می‌داند هواداران پشت سرمربی هستند و باید حتما کاری مثبت انجام دهد.

گابریل کالدرون
شرایط در پرسپولیس هم چندان جالب نیست. کالدرون هم مدت‌هاست پولی را دریافت نکرده است و به شدت از اوضاع موجود نگران و دلخور می‌باشد. مدیرعامل پرسپولیس می‌گوید پول های زیادی پیش‌خور شده و تامین منابع مالی جدید کار راحتی نیست. اسپانسر هم اعلام کرده حتی پرسپولیس به ما هم بدهکار است و امکان پرداخت پول بیشتری وجود ندارد. حتی خبر رسید که کالدرون قصد دارد بد قولی مدیران باشگاه پرسپولیس را به فیفا گزارش کند و آن‌ها را از شرایط خود آگاه نماید . این سبک از شکایت را برانکو ایوانکوویچ هم در پرسپولیس در پیش گرفت او هم هم‌زمان با حضور در پرسپولیس به فیفا شکایت کرد و موفق شد قراداد خود را دریافت کند البته مقدار زیادی هم از دستمزد برانکو ایوانکوویچ که مربوط به فصل قبل است باقی مانده همین مشکل را هم آبی‌ها با شفر دارند. کالدرون هم مانند استراماچونی و ویلموتس از شنیدن وعده های الکی خسته شده است و می‌خواهد یک اقدام مثبت ببیند.

جیب های خالی و التماس دعا از وزارت ورزش
اینک دو تیم مطرح لیگ و تیم ملی با یک مشکل مشترک روبرو هستند. سه سرمربی خارجی چشم انتظار دریافت پول هستند ولی از پول خبری نیست، فدراسیون فوتبال تحریم‌ها را بهانه کرده، استقلال و پرسپولیس عدم پرداخت حق پخش و تعلل اسپانسر و شرایط بد اقتصادی کشور را دلیل اصلی برای عدم تحقق وعده‌های داده شده برشمرده‌اند، اینک تاج، فتحی و انصاری‌فرد چشم به دست سلطانی‌فر دوخته‌اند تا مثل همیشه وزارت ورزش جور آن‌ها را بکشد تا تیم های تحت مدیریت آن‌ها دچار بحران و حاشیه نشود. هواداران استقلال تهدید کرده‌اند اگر اوضاع استقلال بهم بریزد تجمعات اعتراضی خود را به مقابل مجلس شورای اسلامی خواهند کشاند چون دیگر نمی خواهند مانند فصول تیم خویشان قربانی ضعف و بی لیاقتی مدیران باشگاه شود. فدراسیون فوتبال هم بازی حساس و سرنوشت ساز با عراق را دلیلی برای رسیدگی وزارت ورزش به امور تیم ملی دانسته چون اگر آرامش تیم ملی خدشه‌دار شود امکان وقوع هر اتفاق ناخوشایندی وجود دارد که بدترین آن حذف از مسابقات مقدماتی جام جهانی قطر می‌باشد. پرسپولیسی ها هم مانند استقلال دوست ندارند از قافله صدر نشینی عقب بیفتد آیا وزارت ورزش اقدام عملی انجام خواهد داد؟

 

 

 

 

نظر شما