شناسهٔ خبر: 36334917 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جواد لاریجانی: حقوق بشر ریشه در اسلام دارد

تهران-ایرنا-محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر ایران با انتقاد از تحریم های ظالمانه آمریکا گفت: حقوق بشر و کرامت انسانی ریشه در اسلام دارد.

صاحب‌خبر -

سی وچهارمین نشست سازوکار گزارش‌دهی دوره‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل چهارشنبه ۱۵ آبان ۹۸ در مقر این سازمان در ژنو آغاز به کار کرد و هیأتی از ایران به ریاست محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر ایران، محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضائیه و سیامک مره‌صدق نماینده اقلیت کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در این نشست حضور یافتند.  

هیات ایرانی در این نشست در سخنرانی های جداگانه گزارشی از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران را با توجه به قوانین داخلی ارائه کردند.

محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر ایران در این نشست با انتقاد از تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: «تحریم‌های اقتصادی مانع بهره‌برداری کامل از تحولات اقتصادی و اجتماعی و همچنین سود بردن از حقوق درج شده در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) و میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (ICESCR) از جمله حق داشتن زندگی، شغل و سلامت می‌شود.

وی ادامه داد: تحریم های غیر قانونی و غیر انسانی آمریکا تحقق کامل توسعه اقتصادی و اجتماعی و برخورداری از حقوق اساسی بشر از جمله حیات و بهداشت و اشتغال را با مانع روبرو کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در نشست دوره‌ای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، ضمن تشریح دستاوردهای کشورمان در زمینه حقوق بشر از اقدامات ضد انسانی آمریکا انتقاد کرد.

لاریجانی عنوان کرد: کرامت انسانی و حقوق بشر هدیه سازمان ملل یا دستاور جوامع غربی و اروپایی نیست بلکه بخشی از عقلانیت ما است که ریشه در اسلام دارد.

هیأت بلند پایه حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه به سرپرستی محمد جواد لاریجانی و همراهی نمایندگان سه قوه برای ارائه سومین گزارش ملی حقوق بشری، به مقر شورای حقوق بشر در ژنو سفر کردند.  
هیات اعزامی در این سفر ضمن ارائه گزارش ملی کشور و پاسخ به سوالات نمایندگان سایر کشورهای جهان با مقامات دفتر کمیسر عالی، رئیس شورای حقوق بشر و همچنین سفرا و نمایندگان اعزامی سایر کشورهای جهان دیدار و گفت وگو کرده است.
سازوکار گزارش دهی دوره ای حقوق بشر موسوم به (یو پی آر) یکی از مهمترین سازوکارهای پیش بینی شده در ساختار شورای حقوق بشر سازمان ملل است و همه اعضا در چارچوب برنامه زمان‌بندی شده موظف به ارائه و دفاع از گزارش ملی خود هستند.

نظر شما