خودرو دوباره گران شد، البته این خبر تازهای نیست و در طول دو سال اخیر چندین بار این موضوع را تحلیل کردیم و تیتر زدیم که خودرو گران شد. اما این بار در شرایطی خودروهای داخلی در حال گران شدن است که بازار در رکود و کسادی شدیدی به سر میبرد و همچون سال گذشته خبری از تقاضای سنگین در بازار نیست.
به گزارش تجارتنیوز، ظاهرا گرانی خودرو برای مردم هم عادی شده و شاید آنقدر برایتان تعجب نداشته باشد اما جالب اینجاست دلیل هر بار گرانی، با دفعات قبل تفاوت دارد و اینبار نیز همین شرایط حاکم است. از ابتدای آبان ماه تاکنون خودروهای تولید داخل بین یک تا صد میلیون تومان افزایش قیمت داشتند. از پراید گرفته تا خودروهای مدل بالاتر. گزارشی که پیشروست درباره چرایی و دلایل افزایش قیمت خودرو است.
کش و قوس گرانی بین تولیدکنندگان و فروشندگان
ماجرا از اینجا شروع شد که سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو اعلام کرد ایرانخودرو و سایپا عامل گرانی خودرو هستند. وی معتقد است: بنا بر اعلام فروشندگان خودرو چند وقتی است فاکتور خودروهای پراید و پژو ۲۰۶ در نمایندگیها کند شده و همین امر قیمتها را در بازار به هم ریخته است. همچنین عرضه خودروهای زیر صد میلیون تومان در بازار مختل شده و همین امر عامل افزایش قیمتها است. از سوی دیگر موتمنی میگوید: ایرانخودرو و سایپا نیاز بازار را باید در خودروهای پرتیراژ تامین کنند که با اختلال در این موضوع رشد قیمتها به وجود آمده است. البته در حال حاضر این قیمتها واقعی نیستند و خریداران مراقب باشند.
در همین حال، احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان در واکنش به اظهارات موتمنی مبنی بر اینکه عامل گرانی خودرو در روزهای اخیر ایرانخودرو و سایپا هستند گفت: نامبردن از خودروسازان بهعنوان عامل گرانی باهدف انحراف افکار و تشویش اذهان عمومی صورت میگیرد.
وی تاکید کرد: خبر توقف تولید پراید هفته پیش به طور رسمی از سوی شرکت سایپا تایید و اعلام شد و بدیهی است که پس از انتشار آن، جو روانی بازار درباره خودرویی که فروش آن نیز بهزودی کاملا متوقف میشود، کمی ملتهب شود و قیمت آن تغییر کند. این در حالی است که موتمنی معتقد است مردم بهدنبال خودروهای روز و جایگزین پراید هستند نه خودروهای از رده خارج.
فشار به مردم و تامین بدهیها، هدف اصلی خودروسازان است
معنوی، مسئول یکی از نمایشگاههای خودرو در خیابان جمالزاده در اینباره به خبرنگار ما گفت: بازار خودرو درحالحاضر با نوسانات زیادی روبرو است و چون در حال حاضر به دلایل نامعلومی خودروهای داخلی گران شده از خرید آنها امتناع میورزیم.
وی افزود: دلیل گرانی این خودروها را باید مسئولان امر اعلام کنند، لکن همواره از این امر خودداری میکنند؛ این در حالی است که بازار خودرو بسیار راکد است و هر ۲۰ روز تنها دو سه ماشین در بهترین حال به فروش میرسانیم.
معنوی در ادامه اذعان کرد: جلوی واردات ماشینهای خارجی که گرفته شده است و شرکتهای خودروساز از تحویل خودرو به نمایشگاه و مردم خودداری میکنند؛ البته بیشتر جو روانی راه انداختهاند تا بدهیهای شرکتهای خودروساز که معلوم نیست از چه محلی است با فشار به مردم تامین شود.
قیمت پراید از ۵۰ میلیون تومان گذشته است
عباسی، مسئول یکی از نمایشگاههای خودرو در خیابان نیروی هوایی در اینباره به خبرنگار ما گفت: دلیل گرانی خودروهای داخلی معلوم نیست، ولی در این ده روز گذشته پراید هشت میلیون گرانتر شده و از ۵۰ میلیون تومان گذشته است، قیمت پرشیا نیز از ۹۴ میلیون به صد میلیون تومان رسیده است.
وی افزود: بازار با نوسان روبرو شده و ثبات ندارد. به همین دلیل کاسبان این صنعت دست نگه داشتهاند تا بازار به ثبات برسد تا شروع به فعالیت کنند، از سوی دیگر کارخانههای خودروسازی محصولات خود را دپو کردهاند و بازار نیز راکد است، اما محصولات گران شدهاند.
خودروسازان ماشینها را دپو کردهاند
محمدی، مسئول یکی از نمایشگاههای خودرو در خیابان جمهوری در اینباره به خبرنگار ما گفت: به اعتقاد بنده مهمترین دلیل افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار از عرضه کم خودرو توسط شرکتهای خودروسازی نشات میگیرد.
وی افزود: برای همه نمایشگاهداران سوال است که چرا این شرکتها ماشینهای خود را به بازار عرضه نمیکنند، چون در حال حاضر و با توجه به این عرضه کم، قیمت پراید صندوقدار به ۵۰ میلیون و پراید هاچبک به ۵۲ میلیون تومان رسیده است؛ این در حالی است که در بازار آزاد همین خودروها تا یک ماه پیش ده میلیون تومان ارزانتر بود.
محمدی در ادامه بیان کرد: هیچکدام از قطعات پراید به قول خود تولیدکنندگان وارداتی نیست پس چرا این خودرو هر روز قیمتش افزایش مییابد، حتی بازار هم راکد است و محصولات زیادی برای فروش نیست. این بنگاهدار اظهار کرد: مسئولان خود به دنبال گران کردن خودروهای داخلی هستند و عزمی برای ارزان نگهداشتن یا ثبات قیمت در این زمینه بین آنها وجود ندارد. وقتی شرکت دولتی تولیدکننده و فروشنده است، طبیعی است به خاطر سود بالا، مانع کاهش یا ثبات قیمت آن در بازار میشود.
مردم باید با هر ساز خودروسازان برقصند
امیری، مسئول یکی از نمایشگاههای خودرو در خیابان دکتر قریب در این باره به خبرنگار ما گفت: دلیل اصلی گرانی خودروهای ساخت داخل در دو هفته گذشته این است که شرکتهای تولیدکننده، محصولات تولیدی خود را در کارخانهها دپو کرده و به بازار عرضه نمیکنند. این امر البته عمدتا بهدلیل دولتی بودن این شرکتهای تولیدکننده است، چون در این بخش مطلقا رقابتی وجود ندارد و هر فشاری که میخواهند به مردم بیاورند، خواهند آورد و مردم باید با هر ساز آنها برقصند، چون وقتی تولید و درخواست از جانب مردم برای خرید این تولیدات وجود دارد، باید پرسید چرا توزیع به این شکل است.
وی افزود: تولیدکننده نباید خود به بازار خودرو وارد و به صورت آزاد تولیداتش را در بازار بفروشد، به همین دلیل است که قیمت پراید را که تا یک ماه پیش ۴۰ میلیون تومان بود و کسی هم نمیخرید به یکباره به ۴۸ میلیون تومان رساندهاند.
خودروها چند نرخی شدهاند
دایی، مسئول یکی از نمایشگاههای خودرو در خیابان توحید در این باره به خبرنگار ما گفت: خودروهای داخلی بسیار گران شده، این در حالی است که بازار خودرو بسیار راکد بوده و شرکتها نیز از عرضه خودرو به بازار داخل امتناع میورزند. وی افزود: از سوی دیگر یک نوع خودرو با چند قیمت به فروش میرسد که باعث به هم ریختگی بازار و نابهسامانی در این بخش شده است به طوری که دنا پلاس با سانروف ۳۵ میلیون تومان بیشتر از دناپلاس بدون سانروف است. از طرف دیگر پژو ۲۰۶ با چهار نوع آپشن مختلف به فروش میرسد که این خودرو در برخی حالتها بدون یا دارای ترمز دیسکی عقب، ضبط، سنسور و… است که همین امر سبب تفاوت قیمت فراوان این محصول شده است.
منبع: جام جم
نظر شما