شناسهٔ خبر: 36300904 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کتابخانه عمومی در رودهن و آبعلی وجود ندارد

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند گفت: در آبعلی و رودهن کتابخانه نداریم و این امر باید از سوی فرمانداری و استانداری پیگیری شده و فضاهای مورد نیاز و اعتبار مورد نیاز تخصیص یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، حسین محمدی در نشست انجمن کتابخانه‌های شهرستان دماوند اظهار کرد: بهار کتابخانه‌ها با هفته کتاب آغاز می‌شود و در این خصوص، برنامه‌های متنوعی با تعامل آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دانشگاه آزاد و مدارس در این شهرستان خواهیم داشت.

وی افزود: از جمله برنامه‌های هفته کتاب در شهرستان دماوند، برگزاری مسابقات نقاشی با موضوع کتاب و کتابخوانی، جمع‌خوانی کتاب، همایش دانشجویی در کتابخانه آبسرد، نشست شعرخوانی، نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان، رونمایی از کتاب و بازدید مدارس از کتابخانه‌ها است.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند ادامه داد: علاوه بر این برنامه‌هایی مانند قصه‌گویی در مقطع پیش‌دبستانی، برگزاری کارگاه مادران قصه‌گو، برپایی نمایشگاه کتاب،  ارائه گزارش در نماز جمعه، حضور کتابخانه سیار در نماز جمعه و عضویت رایگان در هفته کتاب برگزار می‌شود.

محمدی اضافه کرد: ما برنامه‌هایی نیز در طول سال داریم، به عنوان مثال برگزاری نقد کتاب است که افراد شرکت کننده در حد نویسنده و منتقد هستند و آثار آنها مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

وی در تشریح سند آمایش سرزمینی برای توسعه کتابخانه‌های عمومی اظهار داشت: سند آمایش سرزمینی از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیگیری شده و بر اساس شاخص‌هایی، مکان‌های مورد نیاز برای احداث کتابخانه‌ها مشخص و ابلاغ شده است.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند تأکید کرد: بر اساس آمار اعلام شده در سند آمایش سرزمینی، ۱۸ باب کتابخانه برای دماوند در نظر گرفته شده، اما با بررسی‌های صورت گرفته، این آمار مربوط به کتابخانه مساجد بوده و غیرفعال است.

محمدی ادامه داد: شاخص کتابخانه‌های فعال شامل میزان منابع، نیروی انسانی، سطح دسترسی مردم، میزان ساعت کاری و فضای مورد نیاز است و بر این اساس، 6 کتابخانه فعال در شهرستان دماوند وجود دارد که دو مورد از آن نهادی و دو مورد نیز مشارکتی است.

وی خاطرنشان کرد: میزان زیربنای کتابخانه گیلاوند با زمین ۲۶۰۰ متر در ۱۲۰ مترمربع فضا در نظر گرفته شده بود و مقرر شد که این موافقت‌نامه اصلاح شود، چرا که بر اساس سند توسعه ششم، بیش از هزار مترمربع فضا در منطقه گیلاوند مورد نیاز است. 

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند تأکید کرد: برای کتابخانه‌های روستایی نیز فضاهایی که در نظر گرفته شده باید بیش از ۲۵۰۰ نفر جمعیت داشته باشد.

محمدی گفت: با بررسی‌های صورت گرفته، دو روستای مهرآباد و سربندان بیش از ۲۵۰۰ نفر جمعیت دارد که در سربندان، کتابخانه در حال راه‌اندازی است و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. 

وی از وجود سه کتابخانه در فضاهای شهری شهرستان دماوند خبر داد و تصریح کرد: در آبعلی و رودهن کتابخانه نداریم و این امر باید از سوی فرمانداری و استانداری پیگیری شده و فضاهای مورد نیاز و اعتبار مورد نیاز تخصیص یابد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند بیان کرد: بر اساس سند چشم انداز، دماوند وضعیت مطلوبی ندارد، اما با توجه به میزان جمعیت نسبت به شهرهای دیگر در استان، رتبه خوبی دارد.

محمدی عنون کرد: چهار شاخص برای سند چشم‌انداز تعریف شده و باید به ازای هر نفر چهار نسخه کتاب وجود داشته باشد و وضعیت فعلی دماوند، ۵۳ هزار و ۱۴۸ نسخه کتاب است.

وی تأکید کرد: دماوند بر اساس جمعیت، در خصوص وضعیت منابع رتبه سوم را در استان تهران دارد؛ همچنین در خصوص میزان عضویت در کتابخانه‌ها به ازای هر ۱۰۰ نفر تنظیم شده و ۳۰ درصد منطقه شهرستان دماوند باید در کتابخانه عضویت داشته باشند. 

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند گفت: در حال حاضر سه هزار و ۱۳۶ نفر در این شهرستان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و در این خصوص رتبه هفتم را در استان تهران داریم.

محمدی ادامه داد: متأسفانه بزرگ‌ترین کتابخانه دماوند در کیلان به عنوان کم‌جمعیت‌ترین شهر این شهرستان با متراژ ۶۰۰ متر و جمعیت سه هزار نفر واقع شده است.

وی از میزان امانت کتاب به عنوان یکی دیگر از شاخص‌های سند چشم‌انداز نام برد و تأکید کرد: ما به ازای هر ۱۰۰ نفر ۴۱ نسخه کتاب داریم و رتبه شهرستان دماوند در این خصوص هفتم در استان تهران است که شاید رتبه مناسبی نباشد. 

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند اظهار داشت: ما در دماوند بالغ بر دو هزار مترمربع زیربنا به جهت کتابخانه‌های عمومی داریم و در این خصوص رتبه سوم در استان را کسب کردیم، اما میزان دسترسی در وضع موجود ۱.۶ متر است، در حالی که باید ۸ مترمربع باشد.

محمدی بیان کرد: راه‌اندازی کتابخانه پیمان تأثیر بسزایی در شهرستان دماوند دارد و امیدواریم که وضعیت این شهرستان با حمایت و همراهی مسؤولان استانی و شهرستانی ارتقا یابد.

انتهای پیام/پ/الف30

نظر شما