شناسهٔ خبر: 36293734 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

کارشناس حقوقی «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

آیا ایجاد مزاحمت از طریق دستگاه‌های مخابراتی غیر از تلفن جرم محسوب می‌شود؟

آیا ایجاد مزاحمت از طریق دستگاههای مخابراتی غیر از تلفن نیز جرم محسوب می‌شود؟

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین|‌ میراندا مهدوی- پرسش مخاطبان اعتمادآنلاین: آیا ایجاد مزاحمت از طریق دستگاه‌های مخابراتی غیر از تلفن آیا جرم محسوب می‌شود؟


کارشناس حقوقی اعتمادآنلاین: بر اساس ماده 641 قانون مجازات اسلامی تعزیرات: «هر گاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت نماید علاوه بر اجرای مقررات خاص مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا 6 ماه محکوم خواهد شد.»

 

علاوه بر آن ماده واحده قانون اصلاح تبصره 2 ماده 14 قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب 1366 نیز در این باره مقرر کرده: هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار نخست پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود.

 

برای بار دوم، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه و تقاضای مشترک خواهد بود و برای بار سوم، شرکت، ارتباط تلفنی او را به طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مشتری را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.

 

وسیله ارتکاب جرم علاوه بر دستگاه تلفن شامل کلیه دستگاه‌های مخابراتی از قبیل دستگاه فرستنده بی‌سیم و با‌سیم و همین طور سایر وسایل مخابراتی که برای اعلام خبر و پیامک مورد استفاده قرار می‌گیرد خواهد شد. 

 

لازم به ذکر است اگر کسی علاوه بر مزاحمت، توهین و تهدید کند به هر 2  مجازات «مزاحمت» و «توهین» محکوم خواهد شد.

 

***

 

پایگاه خبری-تحلیلی اعتمادآنلاین در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن، همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات باتجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

 

شما می‌توانید مشکلات حقوقی خود را از طریق آی‌دی @Modiretemad در تلگرام با ما در میان بگذارید. مشاوران حقوقی ما در اعتمادآنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

 

 

 

 

نظر شما