شناسهٔ خبر: 36285920 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بعیدی‌نژاد: گازدهی به سانتریفیوژها در فردو با نظارت آژانس انجام خواهد شد

سفیر ایران در لندن با اشاره به اعلام گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از سوی رئیس جمهوری کشورمان گفت که گازدهی به سانتریفیوژها در فردو با نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن امروز (سه‌شنبه) در صفحه توئیترش با اشاره به اعلام گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از سوی حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان مبنی بر آغاز گازدهی به ماشین‌های سانتریفیوژ در تأسیسات غنی سازی شهید علیمحمدی فردو، نوشت: «ایران در گام چهارم کاهش تعهداتش برجامی، اقدام به گازدهی به سانتریفیوژها در فردو خواهد کرد.»

وی افزود: «این اقدام با نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد و اگر دیگر طرف‌ها (طرف‌های باقیمانده در برجام) تصمیم به اجرای تعهداتشان طبق توافق هسته‌ای بگیرند، این اقدام قابل بازگشت خواهد بود.»

 

 

به گزارش فارس، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در آخرین روز سومین فرصت دو ماهه ایران به طرف‌های باقیمانده در برجام به سازمان انرژی اتمی ابلاغ کرد که از فردا گازدهی به سانتریفیوژها در فردو را آغاز کند.

وی افزود: پیشاپیش به همه 1+4 و کشورهای دوستانمان در دنیا اعلام می‌کنیم فعالیت جدید ما هم با نظارت آژانس خواهد بود , آژانس هم چنان نظارت خواهد کرد حتی فعالیتی را که از فردا آغاز خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه گام چهارم مثل گام دیگر قابل بازگشت است، عنوان کرد: یعنی هر زمانی آنها به تعهدات کاملشان برگشتند ما هم به تعهدات کاملاً بر می‌گردیم. طبق برجام بیش از هزار سانتریفیوژ (1044) در فردو داریم. در برجام قرار بود این سانتریفیوژها بچرخند، اما گاز به آنها تزریق نکنیم که بنده امروز در دستوری به سازمان انرژی اتمی می‌گویم که از فردا گازدهی را در فردو آغاز کنیم و این گام ممکن است سر و صدا کند؛ همه اینها را می‌دانیم حساسیت آنها را می‌دانیم و حساسیت آنها را نسبت به فردو و سانتریفیوژها می‌دانیم.

روحانی بیان کرد: اما هر وقت آنها به تعهداتش عمل کردند ما دو مرتبه گاز را قطع می‌کنیم، پس قابل بازگشت است اما در عین حال نمی‌توانیم یکجانبه تحمل کنید که ما به تعهداتمان کامل عمل کنیم و آنها بخواهند به تعهداتش عمل نکند.

ایران پیش از این سه گام کاهش تعهدات برجامی در زمینه میزان ذخایر غنی شده و آب سنگین، سطح غنی سازی و تحقیق و توسعه برداشته بود.(اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

نظر شما