شناسهٔ خبر: 36275682 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

بی تابی غرب از رشد هسته ای ایران

رسانه‌های کشور‌های غربی در واکنش به افزایش دو برابری سانتریفوژ‌های پیشرفته ایران، خروج سال گذشته آمریکا از توافق هسته‌ای "برجام" را عامل اصلی این پیشرفت اعلام کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
همزمان با چهلمین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی و راه اندازی و رونمایی زنجیره ۳۰ تایی ماشین‌های IR ۶ در سایت هسته‌ای نطنز، رسانه‌های غربی اقدام به بازتاب واکنش سردمداران خود پرداختند.
صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز (دوشنبه) در نشست رسانه‌ای خود از ساخت تعدادی از ماشین‌های جدید سانتریفیوژ در طول ۲ ماه اخیر خبر داد.
شبکه الجزیره انگلیسی در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دوشنبه گفت ایران علاوه بر راه اندازی دو برابر تعداد مجاز سانتریفوژ‌های پیشرفته در توافق هسته ای، مشغول کار روی نمونه‌ای است که سرعتش ۵۰ برابر سانتریفوژ‌های مجاز در توافق است.

این رسانه به نقل از صالحی افزود: ایران هم اکنون ۶۰ سانتریفوژ پیشرفته IR-۶ فعال دارد. این نوع سانتریفوژ می‌تواند اورانیوم غنی شده را ۱۰ برابر سانتریفوژ‌های نسل اول IR-۱ که (استفاده از آنها) به موجب توافق هسته‌ای مجاز است، اورانیوم غنی شده تولید کند.

برخی رسانه‌های غربی اعلام کردند دانشمندان ایرانی مشغول کار روی یک مدل (سانتریفوژ) هستند که به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی این کشور IR-۹ نام دارد و سرعتش ۵۰ برابر سانتریفوژ‌های IR-۱ است.

جباری، خبرنگار الجزیره در گزارشی از تهران گفت در ایران این عقیده وجود دارد که از زمان خروج آمریکا از توافق هسته ای، دیگر امضاکنندگان توافق -فرانسه، آلمان، انگلیس، اروپا و روسیه - هنوز به تعهدات خود به توافق عمل نکرده اند به همین دلیل ایران برنامه هسته‌ای خود را پیش می‌برد.

دیپلمات‌های مختلف اروپایی تلاش کرده اند با متقاعد کردن ایران و آمریکا برای بازگشت به میز مذاکره، توافق را نجات دهند، اما موضع ایران این است که تا زمانی که آمریکا تحریم‌هایی را که از سال گذشته بر این کشور اعمال کرده است لغو نکند، آن‌ها به هیچ مذاکره‌ای باز نخواهند گشت.

خبرگزاری فرانسه هم به نقل از علی اکبر صالحی، که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد از افزایش ۱۰ برابری تولید اورانیوم غنی شده جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است این کشور ۲ سانتریفیوژ پیشرفته جدید نیز تولید کرده که یکی از آن‌ها در حال آزمایش است و تولید اورانیوم غنی شده به پنج کیلوگرم در روز رسیده است.

ایران تا ۲ ماه قبل زمانی که برخی از تعهدات خود را در توافق هسته‌ای "برجام" کاهش نداده بود میزان اورانیوم غنی شده را حدود ۴۵۰ گرم تولید می‌کرد.

این رسانه افزود: ایران تا کنون ۳ مجموعه اقدام متقابل انجام داده و تهدید کرده اگر سایر شرکای برجام - انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه - به ایران کمک نکنند تا تحریم‌ها را دور بزند، پا را فراتر خواهد گذاشت.

ایران در روز یکم ماه ژوئیه (۲۰۱۹)، تهران اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی شده خود را از مرز ۳۰۰ کیلوگرم که در توافق برجام تصریح شده، فراتر برده است. یک هفته بعد، ایران اعلام کرد اورانیوم خود را بیشتر از آستانه ۳/۶۷ درصدی تعیین شده در برجام غنی کرده است.

تهران در روز ۷ سپتامبر ۲۰۱۹، ذخایر اورانیوم غنی شده خود را با راه اندازی سانتریفیوژ‌های پیشرفته افزایش داد.
 
کمیسیون اروپا هم در واکنش به اعلام اقدامات جدید جمهوری اسلامی ایران به ایران توصیه کرد در تصمیم خود برای راه‌اندازی سانتریفیوژها تجدید نظر کرده و به محتوای توافق هسته‌ای پایبند باشد.
 
سخنگوی گوترش، بدون اشاره به بدعهدی‌های طرف‌های غربی در برجام گفت: دبیرکل سازمان ملل هر گامی را که به دور شدن طرف‌های برجام از این توافق منجر شود مایه تأسف می‌داند.

رسانه‌های غربی با اعلام اینکه مهندسان ایرانی در صدد بومی کردن صنعت غنی سازی اورانیوم هستند، منتشر کردند: دانشمندان ایرانی به شکل موفقیت آمیزی توانسته اند یک نوع پیشرفته ماشین IR-۹ را بسازند که جدیدترین ماشین است و الگویی از ماشین جدید تحت عنوان IR-s محسوب می‌شود.

پایگاه اینترنتی نشریه بلومبرگ نیز در گزارشی نوشت: ایران اعلام کرده شمار سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌ای را که در چرخه تولید (اورانیوم کمتر غنی شده) فعالیت دارند افزایش داده است. این کشور در تلاش برای مقابله با تحریم‌های آمریکا، کم کم از تعهداتی که بر اساس توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی داشته عقب نشینی می‌کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از "هایکو ماس" وزیر امور خارجه آلمان از ایران خواست به توافق هسته‌ای اصلی بازگردد و گفت سانتریفیوژ‌های پیشرفته همه توافق را در معرض خطر قرار می‌دهد.

نظر شما