شناسهٔ خبر: 36112493 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

بعد از آرامشی سه هفته‌ای، دور تازه‌ای از ناآرامی‌ها عراق را دربرگرفت

آیت‌الله سیستانی خواستار تشکیل هیأت قضایی مستقل شد

صاحب‌خبر -
گروه جهان / بغداد، پایتخت عراق یا به بیان بهتر منطقه دیپلماتیک بغداد موسوم به «منطقه سبز» و برخی استان‌های جنوبی عراق صبح دیروز جمعه در حالی شاهد حضور صدها معترض بود و به صحنه درگیری معترضان و پلیس تبدیل شد که تا لحظه تنظیم گزارش دست کم دو نفر در این درگیری‌ها کشته و بیش از 50 نفر زخمی شده بودند. شروع دوباره تظاهرات‌ در بغداد پس از یک وقفه سه‌هفته‌ای رخ می‌دهد. دیروز آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان عراق در بیانیه‌ای خواستار تشکیل هیأت مستقل قضایی برای بررسی این حوادث شد. آیت‌الله سیستانی همچنین از معترضان خواست، به اموال عمومی و خصوصی و همچنین نیروهای امنیتی آسیب نرسانند.
به‌گزارش ایسنا به‌ نقل از المیادین، حوادث دیروز جمعه پس از یک وقفه سه هفته‌ای در تظاهرات معترضان رخ داد و سخنرانی عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق و وعده‌هایش برای انجام اصلاحات قانونی خشم دوباره معترضان را برانگیخت و باعث شد، عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی دیروز جمعه بیانیه فوری مرجعیت عالیقدر شیعیان را قرائت کند. در این بیانیه همچنین آمده است: تعدی به نیروهای امنیتی و ضربه زدن به اموال عمومی و خصوصی در جریان اعتراضات از لحاظ شرعی درست نیست و مغایر با اصول تظاهرات مسالمت‌آمیز است. نیروهای امنیتی باید تضمین‌کننده امنیت اعتراضات باشند،[چراکه]خشونت زمینه را برای مداخلات خارجی فراهم می‌کند.
در این بیانیه بر لزوم تشکیل هیأت قضایی مستقل برای تحقیق درباره اعتراضات بغداد و خشونت‌های صورت گرفته علیه تظاهرات کنندگان تأکید شده و آمده است، گزارش اخیر کمیته عالی تحقیقات موفق نشده اهداف مورد نظر را محقق کند.
دیروز جمعه نیروهای امنیتی عراق در پی ورود تظاهرات کنندگان به «منطقه دیپلماتیک سبز» در بغداد از ماشین آب‌پاش برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان، استفاده کردند. معترضان موانعی را که نیروهای امنیتی در نزدیکی پل الجمهوریه ایجاد کرده بودند برداشته بودند و به ساختمان ریاست جمهوری حمله کردند. برخی منابع خبری از جمله الجزیره نوشت، دیروز نیروهای امنیتی از سلاح‌های واقعی جنگی هم استفاده کرده‌اند.
برخی منابع خبری دیروز اعلام کردند، علاوه بر بغداد برخی استان‌های جنوبی عراق شامل استان ذی‌قار و المثنی هم به این اعتراضات پیوسته‌اند. طبق این گزارش‌ها صدها تن در میدان الحبوبی در مرکز استان ذی‌قار تجمع کرده و پلاکاردهایی را در محکومیت احزاب سیاسی در دست داشتند و شعارهایی در محکومیت نظام فعلی عراق و درخواست برای تغییر نظام از پارلمانی به ریاست جمهوری سر دادند. در استان المثنی در جنوب عراق جمعیت زیادی در مرکز میدان‌ها تجمع کرده‌ بودند تا به سمت ساختمان‌های دولتی حرکت کنند.
عادل عبدالمهدی چند ساعت قبل از تظاهرات دیروز جمعه سخنرانی کرده و‌ درخواست‌ها برای استعفای دولتش و برگزاری انتخابات زودهنگام را برخلاف قانون اساسی دانسته و گفته بود، استعفای دولت بدون جایگزینی از سوی قانون اساسی به معنای رها کردن کشور در آشوب است. وی خطاب به مردم وعده اصلاحات در کابینه ظرف چند هفته آینده را داده و گفته بود: دولت در رأس اولویت‌های خود تضمین آزادی‌ها، امنیت و ثبات و فراهم کردن بهترین خدمات و فرصت‌های شغلی برای شهروندان و تحقق رشد اقتصادی را قرار داده است. او گفت، اصلاحات وزارتی را به دور از سهمیه‌بندی انجام خواهد داد، با حضور هرگونه نیروی خارجی بدون موافقت دولت عراق مخالفت می‌کند، از کاهش ۵۰ درصدی حقوق مسئولان عراقی حمایت می‌کند و از تشکیل شورای عالی قضایی برای پیگرد فاسدان حمایت می‌کند. نخست‌وزیر عراق تظاهرات را حق قانونی معترضان دانست اما آنها را به بیان مسالمت‌آمیز خواسته‌هایشان فراخواند.

برچسب‌ها:

نظر شما