شناسهٔ خبر: 36058336 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش:

پیوند عمیق خانواده و مدرسه برای نظام آموزشی برکت می‌آورد

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: دستاوردهای مهم تعلیم و تربیت در پرتو حضور و مشارکت خانواده‌ها امکان‌پذیر است و به هر میزان که این پیوند عمیق‌تر باشد برکات بیشتری متوجه نظام آموزشی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش «محسن حاجی میرزایی» روز سه شنبه در آئین ملی بزرگداشت هفته پیوند که در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار داشت: اجتماع اولیاء و مربیان از آن جهت حائز اهمیت است که هیچ اتفاق مهمی در آموزش و پرورش نمی افتد مگر اینکه بخشی از آن با این اجتماع ترکیب شود.

وی با تاکید بر اینکه تحقق واقعی آموزش و پرورش در تربیت نسل نو نیازمند همکاری گسترده بین آموزش و پرورش و خانواده است، یادآورشد: این پیوند باید عمیق، همه جانبه و در تمامی سطوح نهاد تعلیم و تربیت باشد. 
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: یادگیری فراگیرترین رفتار انسان ها بوده و شاید در بین رفتار انسان ها هیچ رفتاری فراگیرتر از یادگیری نیست. یادگیری رفتار گهواره تا گور بوده و با انسان ها همراه است.

حاجی میرزایی تصریح کرد: افراد از زمانی که به دنیا می آیند هیچ چیزی نمی دانند و به تدریج از مسیر یادگیری وجه تمایزات را کسب می کنند.

وی گفت: هر چقدر جریان یادگیری عمیق تر و کارساز تر باشد موقعیت های بهتری نیز صورت خواهد گرفت. 

وی ادامه داد: اختلال در جریان یادگیری اختلال در حیات زندگی است و اگر در دوره ای از زندگی اختلالی در جریان یادگیری ایجاد شود آثار آن به راحتی قابل جبران نخواهد بود. حیات اجتماعی ما نیز همین گونه است و اگر در جریان آن اختلالی ایجاد شود در حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز اثرات آن بروز خواهد کرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: هنگامی که بخشی از جامعه در برابر تغییرات گسترده دنیای امروز قدرت ایستادگی را از دست بدهد بدین معنی است که اختلالی در جریان یادگیری پیش آمده است که مهم‌ترین فعالیت آموزش و پرورش تقویت یادگیری و پیشبرد آن است.
به عقیده حاجی میرزایی فرزندان ما باید به عنوان دانش آموز، دوست و هم بازی نقش های متعددی را بازی کنند و برای ایفای این نقش ها نیازمند فراگیری هستند. البته تنها فرزندان ما نیازمند یادگیری نیستند بلکه ما هم باید در کنار آنها این تعلیمات را بیاموزیم.

وی ادامه داد: هر لحظه و زمانی که جریان یادگیری دچار تعطیلی شود مخاطراتی بین دانش آموز و خانواده به وجود آمده و فاصله عمیق تری را در جریان یادگیری ایجاد می کند. 
حاجی میرزایی اضافه کرد: برای اینکه مقابله با این آسیب اجتماعی را کمتر کنیم باید پیوند بین فرزندان و خانواده را عمیق تر و ساماندهی کنیم تا از بسیاری از آسیب ها در مصونیت بمانیم. ادبیات مشترک و گفت و گوی موثر در افراد خانواده نیز این آسیب ها را کمتر می کند. 
وی افزود: مدرسه ای قادر است نقش خود را در ایجاد این پیوند به درستی ایفا کند که نماد این پیوند باشد زیرا مدرسه کانون یادگیری دانش آموز و در عین حال خانواده است.

وی ادامه داد: این دو باید در راستای یکدیگر حرکت کرده و آموزش و پرورش در کنار خانواده قرار گیرد، البته بعضی از والدین قادر نیستند نقش خود را در این زمینه به درستی ایفا کنند.
حاجی میرزایی افزود: برای ارتباط موثر بین این مدرسه و خانه نیازمند آنیم که مهارت های اکتسابی و آموختگی را کسب کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر نتوانیم یکپارچگی و انسجام را در بین این دو نهاد برقرار کنیم در اهداف تربیتی موفق نخواهیم بود.
حاجی میرزایی با اشاره به این نکته که در سند تحول بنیادین نظام آموزشی خانواده همکار آموزش و پرورش نیست بلکه شریک آموزش و پرورش بوده و یک هدف را دنبال می کنند، اضافه کرد: هر دو به یک میزان در این نقش سهیم هستند زیرا امروزه بسیاری از والدین در مقامی هستند که می توانند جریانات را راهبردی کنند.

وی افزود: مدرسه موفق مدرسه ای است که بازار مهارت موثر برای تربیت باشد، ارتباط والدین و مدرسه ارتباطی برای پرسش و پاسخ ساده و معمولی نیست، بلکه حضوری دائم و موثر است و هر چقدر اطلاعات این دو عمیق تر باشد امکان ارتباط موثر بین آنها بیشتر است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تعاملات خانواده ها در راستای رفع مشکلات از کارکردهای مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. آموزش مهارت زندگی و حضور موثرتر در سازندگان جامعه و آشنایی بیشتر با محیط زندگی و محله و وضعیت های متفاوتی که تجربه می کنند از عرصه هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. 
وی افزود: اولین سفرهای خود را به استان های سیل زده و زلزله زده برای بازدید از مدارس این استان ها اختصاص دادم و اینکه آیا در این استان ها مدارس به صورت عادی برقرار است یا خیر. نکته ای که توجه مرا در این در این سفرها به خود جلب کرد مشارکت موثر خیرین در احداث فضای آموزشی و فضای مطلوب فاخر آموزشی بود.
حاجی میرزایی با توجه به این نکته که مدرسه خانه دوم است، ادامه داد: ساعات مهمی از زندگی فرزندان ما در مدرسه می گذرد و ما باید با تمام ظرفیت محیط مناسبی را برای فراگیری مطلوب تر بکار بگیریم. اما امکانات ما در برابر حجم گسترده ۱۵ میلیون دانش آموز بسیار کم است و از نظر عدالت آموزشی نمی توانیم بگوییم کیفیت آموزشی یکسانی را انجام داده ایم. 
وی گفت: پیشنهاد می کنم تمام مکان هایی که در این حوزه نیازمند ترمیم است به جای اینکه تنها در معرض دید خیرین قرار بگیرد این اطلاعات در اختیار عموم قرار گیرد تا با مشارکت والدین فضای مناسب تری را ایجاد کنیم. ما باید وجه تربیتی یعنی همان مسئولیت پذیری اجتماعی را تقویت کرده و مشارکت همگانی را طلب کنیم. ما باید این حرکت فراگیر را حمایت کنیم تا فضای مناسب تری را داشته باشیم.
حاجی میرزایی افزود: تمام اجزای آموزش و پرورش (مدرسه یاری و معلم یاری) به کمک والدین نیاز دارد. مسلما مشکلاتی نیز وجود دارد اما تلاش می کنیم تا روز به روز شرایط مناسب و مطلوب تری را ایجاد کنیم.

نظر شما