شناسهٔ خبر: 36040977 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سخنگوی وزارت خارجه:

اروپایی‌ها در مسیر درست گام بردارند/ایران‌ آماده برداشتن گام چهارم است

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد: اروپایی‌ها در مسیر صحیح که خودشان آگاه هستند، گام بر دارند.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای سید عباس موسوی در نشست خبری درباره نشست مشترک اقتصادی میان ایران و انگلیس در لندن، تصریح کرد: ایران روابط خوب با اتحادیه اروپا و کشور‌های اروپایی عضو برجام را خواستار بوده و به دنبال این مسئله است که آن‌ها ترغیب شوند که به تعهداتشان عمل کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: عادی‌سازی روابط با ایران یکی از تکالیف همین کشور‌ها بر اساس قطعنامه 2231 است و هرگونه اقدام از سوی انگلیس یا سایر کشور‌های اروپایی در راستای تعهداتشان به ایران بویژه در قالب برجام است.
آقای موسوی اضافه کرد: ما از این رویکرد استقبال می‌کنیم و ایران بدون اروپا و چه با اروپا به حیات اقتصادی و مراوداتش با کشور‌های جهان ادامه می‌دهد و امیدواریم اروپایی‌ها در مسیر صحیح که خودشان آگاه هستند، گام بردارند.
وی درباره روند اجرای گام چهارم نیز گفت: گام چهارم طراحی شده و برخی از مواردی که دیروز از سوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد، شامل همین مسائل است.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: موارد دیگری هم وجود دارد که در مرحله تصمیم‌گیری است، امیدواریم کار به مرحله چهارم نکشد و شاهد قدم و تحولات ویژه‌ای از سوی کشور‌های باقیمانده در برجام باشیم و گرنه ایران آماده برداشتن گام چهارم است.
رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی وزارت امور خارجه در ادامه درباره کشته شدن زائران اربعین به حادثه تیراندازی، افزود: من گزارشی در این زمینه ندیده ام، اما متاسفانه در ایام اربعین 104 نفر بر اثر مسائل گوناگون مانند تصادف یا کهولت سن جانشان را از دست داده اند، ولی من گزارشی از جان باختن به دلیل تیراندازی ندیده ام.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حضور هیئت رژیم اسرائیل در کنفرانس امنیتی منامه هم گفت: بسیار جای تاسف است که کشوری ادعای اسلامی و عربی بودن دارد، بعد از هفتاد سال مشاهده جنایات، حق‌کشی و کودک‌کشی در یک کشور اسلامی و عربی، دست به عادی‌سازی روابط با چنین رژیمی بزند.
آقای موسوی با محکوم کردن حضور هیئت رژیم اسرائیل در کنفرانس امنیتی منامه خاطر نشان کرد: اهداف این کنفرانس را هم غیرواقع‌بینانه می‌دانیم چراکه نمی‌توانند با نفوذ ایران مقابله کنند، نفوذ ایران معنوی و تاریخی است و با چنین کنفرانس‌هایی و با همکاری با رژیم‌های غاصبی نمی‌توانند با این مسئله برخورد کنند.
وی درباره اظهارات یک نماینده مجلس درباره امارات هم گفت: من تحولات جدید در روابط ایران و امارات را تایید می‌کنم، ولی ارقام گفته شده را تایید نمی‌کنم و اطلاع جدیدی هم ندارم.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران از هر اقدام منجر به کاهش تنش و رسیدن به تفاهم میان کشور‌های منطقه به ویژه امارات استقبال می‌کند.
آقای موسوی افزود: امیدواریم دوستان ما در منطقه حاشیه خلیج فارس به این نکته برسند که اگر به دنبال ثبات و آرامش هستند، دوستی بهتر از ایران پیدا نمی‌کنند.
وی درباره سفر یک مشاور امنیتی امارات به تهران هم اظهار داشت: من این سفر را تایید نمی‌کنم، ولی سفر مقامات دو کشور به یکدیگر را تایید می‌کنم و امیدوارم این مراودات به بهبود روابط دو کشور منجر شود.
آقای سیدعباس موسوی در ادامه با اشاره به تحولات سوریه تصریح کرد: تحولات شمال سوریه با تهاجم ترکیه آغاز شده است، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است ضمن درک دغدغه ترکیه باید به حاکمیت ارضی سوریه احترام گذاشته شود و طرح‌ها و توافق‌های متعددی در این زمینه وجود دارد که رجوع به آن چاره کار است و نگرانی‌ها باید از طریق مکانیزم‌های مسالمت‌آمیز پیگیری شود.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: ما توافق آدانا را میان ترکیه و سوریه داریم که دو کشور به این توافق برگردند.
وی با اشاره به اقدامات میانجیگرایانه ایران در حل این موضوع، گفت: ایران هم آمادگی خود را اعلام کرده که دو کشور دیدگاه‌هایشان را به یکدیگر نزدیک کنند و در این راستا شاهد تماس‌های تلفنی ظریف به همتایان سوری، ترک و عراقی و... بودیم و این تلاش‌ها ادامه خواهد داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه موسوی در ادامه با بیان اینکه سفر‌های دیپلماتیک متعددی در مدت اخیر انجام شده است، تصریح کرد: رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه به باکو سفر خواهند کرد و فرستاده ویژه دولت چین فردا (سه شنبه) به ایران سفر می‌کند.

پیگیر آزادی شهروندان ایرانی دربند آمریکا هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: خواهان آزادی شهروندان ایرانی هستیم که به جرم دور زدن تحریم‌های آمریکا، دستگیر شده‌اند و امیدواریم که این موضوع هر چه زودتر محقق شود.
آقای سید عباس موسوی، در ادامه نشست خبری با اشاره به تلاش‌های کشورمان برای آزاد کردن ایرانیانی که به اتهام واهی دور زدن تحریم‌های یک جانبه دولت واشنگتن علیه ایران از سوی آمریکا و یا دولت‌های دیگر به درخواست دولت آمریکا بازداشت شده اند، گفت: تلاش‌های دیپلماتیک و حقوقی برای آزاد کردن این افراد ادامه داد و ما حتی لیستی را برای مبادله ارائه کردیم و اسامی را دادیم که آن‌ها باید آزاد شوند، امیدواریم تلاش‌ها در این زمینه به زودی به نتیجه برسد.
سخنگوی وزارت امور خارجه، همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از منابع خبری به نقل از مقامات هلند مدعی شده‌اند که ایران دست به اقدامات خرابکارانه در این کشور زده و در کشته شدن دو نفر از شهروندان این کشور دخالت داشته است، اظهار داشت: ما گزارش‌های رسمی در این زمینه دریافت نکرده‌ایم، برخی از گزارش‌هایی که شما به آن‌ها استناد می‌کنید، گزارش‌های رسانه‌ای است، ولی آنچه که برای ما در مورد مسائل مهم است، گزارش‌های رسمی است که ما گزارش رسمی نیز در این زمینه دریافت نکرده‌ایم.
وی ادامه داد: متاسفانه دولت هلند هر از چندگاهی براساس برخی از سوءتفاهم‌ها و توهم‌ها، اظهاراتی این گونه مطرح می‌کند، ولی تاکنون نتوانسته شواهد و مدارکی برای اظهارات و ادعا‌های خود مطرح کند، از نظر ما این گونه سخنان سندیت ندارند.
سخنگوی وزارت امور خارجه، در ادامه درباره سخنان چندی پیش آقای ظریف که در مجلس مطرح کردند، سه شهروند ایرانی به خاطر اتهامات واهی دور زدن تحریم‌های آمریکا در زندان به سر می‌برند، آزاد شده‌اند، حال سوال این است که اسم دو نفر از این افراد که آزاد شده‌اند، اعلام، ولی نفر سوم چه کسی است؟ گفت: اجازه بدهید تلاش‌هایی که در این زمینه در حال انجام است به ثمر برسد، سپس در این زمینه اطلاع رسانی می‌کنیم.
آقای موسوی، خاطر نشان کرد: از نظر ما ماهیت این گونه اقدامات آمریکا علیه شهروندان ایرانی، آدم ربایی است و این گونه رفتار‌ها غیر قابل تایید است، آمریکایی‌ها و برخی از کشور‌ها به خاطر فشار‌های دولت واشنگتن شهروندان ایرانی را به اتهام‌های دستگیر می‌کنند که هیچ مبنای قانونی ندارد.
وی افزود: ما همواره از طریق مجاری مختلف پیگیر سرنوشت این شهروندان هستیم و خواستار آزادی بی قید و شرط آن شده‌ایم، آن‌ها بعضا صبحت از زندانیان امنیتی‌شان در ایران می‌کند در حالی که این افراد متهم نیستند، بلکه محکوم هستند و در ارتباط با اقدامات آن‌ها اسناد و مدارک وجود دارد و به نظر ما این دو با هم ارتباطی ندارند، البته ایران همواره تلاش کرده که اگر راه حل قانونی و حقوقی وجود داشته باشد از دید مسائل بشر دوستانه به این افراد کمک کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در باره دیپلماسی آب بین ایران و ترکیه و اینکه گفته می‌شود ترکیه به زودی از سد ایلیسو بهره برداری می‌کند و این موضوع اثرات زیست محیطی مخربی برای ایران و برخی از کشور‌های منطقه به همراه خواهد داشت، اظهار داشت: ما تلاش داریم که موضوع دیپلماسی آب بین ایران و ترکیه را با مکانیزم دوستانه و گفتگو بین دو کشور حل و فصل کنیم.
آقای موسوی، افزود: دولت ترکیه در گفتگو‌ها با ایران در این زمینه مشارکت داشته است، این گفتگو‌ها ادامه دارد، ایران در جریان این گفتگو‌ها مضرات این اقدام و اثرات محیط زیستی این موضوع را گوشزد کرده است و ما امیدواریم گفتگو‌هایی که بین طرفین در این زمینه به نتیجه برسد.

تکذیب ادعای بحرین درباره ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه با رد ادعای بحرین درباره ارسال سلاح از ایران به این کشور گفت: آن‌ها می‌خواهند هر چند وقت یکبار تنه‌ای به بزرگان بزنند تا سری در سر‌ها در بیاورند.
آقای سید عباس موسوی نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر مقامات بحرینی مبنی بر این که ایران تلاش داشته سلاح‌های زیادی را به بحرین برای اقدامات خرابکارانه ارسال کند افزود: گویا بحرینی‌ها اگر هر از گاهی اتهامات این چنینی به ایران نزنند خوابشان نمی‌برد.
وی ادامه داد: در واقع آن‌ها می‌خواهند هر چند وقت یکبار تنه‌ای به برزگان بزنند تا سری در سر‌ها در آورند.
سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر این که اظهارات مقامات بحرینی در این زمینه قابل تایید نیست و ما آن را رد می‌کنیم اظهار داشت: مقامات بحرینی باید مشکلات امنیتی خود را در داخل این کشور حل کنند و این اتهام زنی‌ها به کشورهایی، چون ایران راهکار حل مشکلات آن‌ها نیست.
اقای موسوی با اشاره به طرح‌های ایران جهت ایجاد صلح و امنیت در منطقه و رفع سوءتفاهم‌های احتمالی بین ایران و کشور‌های این منطقه گفت: ایران به دنبال گفتگو با کشور‌های منطقه از جمله بحرین است و طرح‌هایی که در این زمینه ارائه کرده شامل کشور‌های منطقه از جمله بحرین نیز می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین با اشاره به حضور اقای ظریف و رئیس جمهور در اجلاس جنبش عدم تعهد که قرار است در جمهوری آذربایجان برگزار شود گفت: ایران به عنوان یکی از اعضای موثر این جنبش همواره در جلسات این جنبش حضور داشته و ما خوشحال هستیم که اجلاس این دوره در کشور همسایه ما آذربایجان برگزار می‌شود.
اقای موسوی تصریح کرد: هیئت ایرانی در جریان این سفر علاوه بر شرکت در این نشست با تعدادی از مقامات ارشد شرکت کننده در اجلاس از جمله مقامات آذربایجان به عنوان میزبان این اجلاس دیدار و گفتگو می‌کند و در این دیدار‌ها مسائل دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با وضعیت بد جسمانی و روحی اقای مسعود سلیمانی تبعه ایرانی بازداشت شده در آمریکا به اتهام دور زدن تحریم‌های یک جانبه دولت واشنگتن علیه تهران گفت: ما دسترسی کنسولی به آقای سلیمانی نداریم البته مطمئن هستیم که ایشان در وضعیت بدی هستند. ما پیغام‌های زیاد به طرف‌های آمریکایی دادیم که باید شرایط عادی برایشان فراهم کنند تلاش‌ها برای آزادی ایشان ادامه دارد و امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر بازدید سفیر ایران در افغانستان از کمیسیون مستقل انتخابات در افغانستان و حمایت وی از پیروزی یک گروه خاص در انتخابات این کشور تصریح کرد: ایران از افغانستان یکپارچه و دولت مستقر قانونی افغانستان حمایت می‌کند و هیچ گونه جهت گیری نسبت به هیچ گروهی ندارد.
اقای موسوی افزود: ما معتقدیم که تمامی گروه‌های سیاسی افغانستان باید در امور افغانستان و تحقق صلح در این کشور سهیم باشند و راه حل این موضوع انجام مذاکره و گفتگو بین گروه‌های افغانستانی بدون دخالت خارجی است.
امیدواریم آرامش به لبنان باز گردد
سخنگوی وزارت خارجه ابراز امیدواری کرد با همراهی همه گروه‌ها و احزاب آرامش به لبنان بازگردد.
آقای موسوی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره ناآرامی‌های اخیر در لبنان افزود: بنا داریم در مسائل داخلی کشور‌ها دخالت نکنیم.
وی اضافه کرد: دولت و ملت لبنان، دولت و ملت رشید و قادری هستند، طبیعتا مطالباتی دارند که دولت در حال بررسی آن است و امیدواریم با آرامش و درایتی که در ملت لبنان سراغ داریم و سختی‌هایی زیادی که آن‌ها پشت سر گذاشته اند، بتوانند از این حوادث هم عبور کنند.
اقای موسوی گفت: ما معتقد به عدم دخالت خارجی‌ها در مسائل جاری لبنان هستیم و امیدواریم با همراهی همه گروه ها، احزاب و شخصیت ها، آرامش به لبنان بازگردد.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره دستگیری زم تصریح کرد: اقدام به دستگیری روح الله زم به عنوان عنصری ضد امنیت ملی اقدامی به جا بود وی صراحتا با سازمان‌های جاسوسی و خرابکاری ارتباط داشت و اسنادی هست که با آن‌ها مرتبط بوده است.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: زم تنها مدیر یک کانال خبر پراکنی نبود بلکه به عنوان لیدر نا ارامی‌ها در شلوغی‌های سال 96 به حساب می‌آید.
وی افزود: فرانسوی‌ها موضع گیری اولیه داشته اند، اما بایداجازه دهیم نیرو‌های امنیتی ما همه ابعاد این عنصر امنیتی را باز کنند تا وزارت خارجه، موضع دقیق تری داشته باشد.

مجازات مسببان حمله به نفتکش ایرانی
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حمله به نفتکش ایرانی گفت:مسببان حمله به نفتکش ایرانی را مجازات می‌کنیم
آقای موسوی در نشست خبری افزود: بررسی‌های همه جانبه درباره این اقدام خصمانه که با پشتوانه دولتی صورت گرفته در حال انجام است و اعلام کرده ایم مسببان حمله به نفتکش ایرانی را مجازات خواهیم کرد.
گزارشی هم درباره این موضوع به سازمان ملل ارائه شده و در حال پیگیری قانونی و حقوقی این موضوع هستیم.
وی همچنین با تسلیت ایام اربعین حسینی گفت: در روز‌های گذشته شاهد برگزاری مراسم باشکوه اربعین در عراق بودیم که نشان دهنده عظمت اسلام و برادری و اخوت دو ملت ایران و عراق بود و جا دارد از میزبانی شایسته دولت و ملت عراق که کریمانه از زائران امام حسین (ع) پذیرایی کردند و این راهپیمایی در کمال سلامت و ارامش برگزار شد قدردانی کنم.
اقای موسوی اضافه کرد: ما پویش صلح امید را توسط رییس جمهور به سران کشور‌های ذی ربط اعلام کردیم و امیدواریم به این پویش بپیوندند تا شاهد منطقه‌ای عاری از خشونت و باثبات باشیم.
وی درباره طرح 18 میلیارد دلاری فرانسه و ژاپن نیز گفت: این همان طرحی بود که فرانسوی‌ها به دنبال آن بودند و تا جایی نیز پیش بردند، اما از آنجا که باید از کس دیگری اجازه می‌گرفتند تاکنون بی نتیجه مانده است.
وی اضافه کرد: طرح مشابهی هم قبلا توسط ژاپنی‌ها ارائه شده بود که آن‌ها هم بتوانند کمک کننده باشند. از این طرح اطلاعات جدیدی ندارم و هر چه بوده مربوط به گذشته است و به این صورت چیز جدیدی را شاهد نخواهیم بود.

 

نظر شما