شناسهٔ خبر: 36022760 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یک بام و دو هوای شهرداری زنجان در جذب نیرو

چالش نیروی انسانی در شهرداری و تشکیلات گسترده سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته، بارها از سوی کارشناسان شهری به مدیران شهری یادآوری شده اما هرگز راه‌کار مشخصی از سوی آنها برای حل این مشکل مطرح نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، داستان چالش‌ نیروهای شهرداری‌ها به ویژه‌ شهرداری‌های مراکز استان‌ها از جمله شهرداری زنجان موضوع جدیدی نیست، وقتی که در فصل پاییز نیروها تعدیل شده و در اوایل بهار دوباره نیروها جذب می‌شوند چالش‌های مختلفی ایجاد می‌شود.

در این فرآیند تعدیل و جذب نیرو اما همواره حرف و حدیث‌هایی مطرح می‌شود که بی‌ربط با حقایق رخ داده نیست، یعنی برخی از کارگران معتقدند حتی برای کارهای خدمات از جمله فضای سبز نیز کسانی در اولویت هستند که سببی، نسبی، در حد یک سلام دادن و یا از هر طریق دیگری با اعضای شورا و مدیران شهرداری ارتباط داشته‌اند.

از ابتدای شورای فعلی یعنی شورای پنجم اما بحث نیروی انسانی مطرح و همواره سوژه داغ رسانه‌ها بوده و یکی از چالش‌ها و درگیری‌های اعضای شورای شهر و مدیران شهری بوده است.

مدیران سابق شهرداری و اعضای شورای شهر در سال‌های فعالیت خود، به ‌طور‌ قابل ‌توجهی به میزان نیروی انسانی در شهرداری اضافه کرده‌اند و حال مدیریت جدید شهرداری، با مشکلات و تبعات ناشی از حجم بالای نیروی انسانی سر و کار دارند.

هر روز نیز آمارهای مختلفی از تعداد نیروی انسانی در شهرداری مطرح می‌شود، برخی معتقدند شهرداری با کمبود نیرو مواجه است، برخی معتقدند تعداد زیادی از نیروهای شهرداری مازاد هستند، اما تاکنون و به صورت دقیق و شفاف آماری از نیروهای شهرداری ارائه نشده است، گویی که راز مگو باشد.

جدا از بحث تعدیل نیرو که هر ساله در شهرداری رخ می‌دهد، مبحث مهمتر دیگر که چالش شورا در ادوار مختلف بوده و این دوره نیز از آن مستثنی نیست، بحث واگذاری نیروهای فضای سبز و خدمات شهری به بخش خصوصی است، لایحه‌ای که با وجود طرح چندباره آن در جلسه رسمی و علنی شورای شهر از دستور کار خارج شده است و شاید مجموعه مدیریت شهری ترجیح داده همچون ادوار گذشته آن را مسکوت باقی بگذارد.

*عدم شفافیت در تعدیل نیروها

با طرح این موضوع و با توجه به اینکه اغلب کارکنان شهرداری حتی برخی از افرادی که مناصب مدیریتی داشتند هم از نیروهای قراردادی و حتی فضای سبز هستند، بیان موضوعات از قبیل برون‌سپاری همواره موجب ایجاد دلهره و نگرانی در بدنه نیروی انسانی شده و آنها را با چالش تعدیل و یا اخراج مواجه می‌کند، هرچند تاکنون این اتفاق رخ نداده و مدیریت شهری با تغییر عناوین به دنبال «ساماندهی وضع موجود» و «ارتقای بهره‌وری» در شهرداری است اما از آنجا که قدرت شایعه بیش از هر سخن دیگری در جامعه ایرانی است، دلهره اخراج را به میان گروه‌هایی از کارکنان شهرداری آورده است.

شفاف نبودن روند تعدیل نیروها، این که حذف نیروی انسانی بر چه اساسی در بخش‌های مختلف شهرداری انجام شده یا اظهار نظر مدیرانی که معتقد بودند تعدیل نیرو رخ نمی‌‌دهد اما از بدنه متورم شهرداری هم گلایه داشتند و در خصوص چابک سازی شهرداری سخن می‌گفتند همه و همه موجب شده که اعتراضات بسیاری در این حوزه به وجود آید.

نظرات اعضای شورای و شهردار در این باره متفاوت است و آنها معتقدند در عین حال که شهرداری زنجان مازاد نیرو دارد، اما نیروی کارشناسی این ارگان کم است.

*نیروی کارشناسی شهرداری کم است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در این باره با بیان اینکه چارت شهرداری یک هزار و 99 نفره است، افزود: این در حالی است که کل  نیروهای شهرداری قریب به 3 هزار نفر است و در این بخش با افزایش نیرو مواجه هستیم، با این حال در بخش چارت سازمانی از حیث کارشناسی با کمبود نیرو مواجه هستیم، از همین رو در عمل با احتساب نیروهای قراردادی و کارگری با مازاد نیرو مواجه هستیم.

سجاد خدایی همچنین در ارتباط با اضافه شدن یک منطقه شهری دیگر به مناطق شهرداری زنجان گفت: در راستای تکمیل فرآیند ایجاد منطقه 4 در شهرداری زنجان نباید نیروی جدیدی به شهرداری تحمیل شود چون شهرداری زنجان به اندازه کافی نیروی مازاد دارد.

*15 نیروی جدید جذب شهرداری شد

معاون توسعه مدیریت منابع انسانی شهردار زنجان افزود: در این رابطه بخشنامه‌ای از سوی وزارت کشور ابلاغ شده است که شهرداری می‌تواند 10 درصد از پست‌های سازمانی خود را با نیروهای قراردادی پر کند.

مهدی عاقلی با بیان اینکه لیست همه نیروهای قراردادی که با مجوزهای لازم و طی مراحل قانونی به شهرداری ورود کرده‌اند احصا شده است، تصریح کرد: بالاترین مدرک تحصیلی، سابقه، تخصص، تجربه و تعهد و رضایت‌مندی دستگاه فاکتورهای مهمی هستند که در  تصدی پست‌ها توسط کارکنان قراردادی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی درباره موضوع تعدیل نیروهای فضای سبز نیز گفت: اگر چه ملاک تعدیل نیروهای فضای سبز تنها بر اساس سابقه، ملاک و معیار جامع و کاملی نیست، ولی وقتی همه نیروها تنها بر اساس سابقه مرتب و متاثر از یک نگاه می‌شوند یعنی بین نیروهای سفارشی و غیرسفارشی فرقی وجود نخواهد داشت. 

معاون توسعه مدیریت منابع انسانی شهردار زنجان همچنین درباره جذب 15 نیروی فصلی عمرانی در شهرداری‌های مناطق نیز گفت: با توجه به محدودیت زمانی به ویژه در شهرهای سردسیر از جمله زنجان، از بابت تکمیل پروژه‌های عمرانی در ماه‌های باقیمانده قبل از آغاز فصل سرما، طبق مجوز صادره هر یک از مناطق پنج نیروی عمرانی با تخصص‌‌های مربوطه طی یک دوره 85 روزه جذب شده‌اند.

* تعدیل نیرو صرفا بر حسب سابقه معیار درستی نیست

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این باره گفت: به عقیده بنده تعدیل نیرو صرفا بر حسب سابقه معیار درستی نبوده و عدالت با این کار برقرار نخواهد شد و امروز نیروهایی در فضای سبز شهرداری داریم که برخلاف داشتن سابقه کار کم، بهتر از نیروهای باسابقه کار می‌کنند.

حمیدرضا حمیدی با بیان اینکه برای تعدیل نیروها باید یک ضابطه مشخص تعریف شود، افزود: تعریف ضابطه برای جذب نیرو در فضای سبز و تعدیل آنها مشکلات موجود در این حوزه را حل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تعیین ضابطه برای این موضوع حساس همواره یکی از چالش‌های شهرداری بوده است، اضافه کرد: با توجه به حساسیت موضوع نظرات در این حوزه مختلف بوده و نمی‌توان به جمع‌بندی رسید و به راستی آزمایی اعتماد کرد.

با همه این تفاسیر با آغاز فصل پاییز تعدیل دوباره نیروهای فضای سبز آغاز شده است و حداقل 100 نفر از نیروهای فضای سبز شهرداری که گفته می‌شود سابقه کمتری نسبت به دیگر کارگران داشته‌اند تعدیل شده‌اند، در عوض 15 نیروی عمرانی در مناطق سه گانه شهرداری با قرارداد 85 روزه جذب شده‌اند.

موضوعی که چالش دوباره در ارتباط با بی‌عدالتی جذب و تعدیل نیروها ایجاد کرده است و برخی از کارگران معتقدند در تعدیل نیروها سفارشی اقدام شده و برخی از افرادی که منتسب به اعضای شورا یا مدیران شهرداری بوده‌اند، همچنان مشغول به کارند.

با این حال با توجه به اینکه این تعدیل نیروها همواره تبعات منفی در جامعه داشته است، انتظار می‌رود شهرداری زنجان با حساسیت بالایی نسبت به این کار اقدام کند.

باید دید شهرداری زنجان برای لایحه برون‌سپاری نیروهای شهرداری که طی روزهای آتی برای بار چندم در جلسه رسمی و علنی شورا مطرح خواهد شد، چه تصمیمی خواهد گرفت.

انتهای پیام/73005/ق/گ

نظر شما