شناسهٔ خبر: 36017356 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

آتش بس 5 روزه در شمال سوریه

صاحب‌خبر -
ندا آکیش/ درست 9 روز پس از آنکه ترکیه با چراغ سبز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا و به بهانه ایجاد منطقه امن و تأمین امنیت مرزهایش؛ عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد، روز جمعه پس از گفت‌و‌گوی تلفنی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با ترامپ رسانه‌ها از توقف 5 روزه این عملیات در قالب توافق آتش خبر دادند. رهبران فرانسه، انگلیس و آلمان هم اعلام آمادگی کرده‌اند، در روزهای آینده با اردوغان دیدار و درباره عملیات چشمه صلح با او گفت‌و‌گو کنند.
به‌گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، خبر توقف 5 روزه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه روز جمعه در حالی در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت که روز پنجشنبه نیز تحولات به‌گونه‌ای بود که تحلیلگران پیش‌بینی این آتش بس موقت را کرده بودند. روز پنجشنبه مایک پنس، معاون ترامپ و مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا با سفر به آنکارا با اردوغان دیدار و گفت‌و‌گو کرده بودند و پنس به خبرنگاران گفته بود، آنکارا و واشنگتن برای آتش بس در شمال سوریه با هم توافق کردند. او البته به جزئیات و اینکه توافق آتش‌بس چند روزه است، اشاره‌ای نکرده بود.
این توافق آتش بس 5 روزه که به‌گفته برخی منابع میدانی از جمله رامی عبدالرحمن، مقام حقوق بشری دیروز شنبه به‌طور پراکنده در برخی مناطق نقض شد و درگیری‌های گاه و بیگاهی بین نظامیان ترکیه‌ای و کردهای شمال سوریه رخ داد، به معنای پایان جنگ در شمال سوریه نیست. اردوغان روز جمعه در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها با لحنی هشدار دهنده خطاب به امریکا گفت، نیروهای نظامی ترکیه از شمال سوریه خارج نمی‌شوند و در منطقه حضور دارند. اگر ایالات متحده ظرف 120 ساعت آینده به وعده‌هایش عمل نکند ترکیه به عملیات نظامی «چشمه صلح» ادامه می‌دهد. او همچنین تأکید کرد، توقف 5 روزه عملیات نظامی در شمال سوریه تنها به این خاطر است که یک منطقه امن در شرق رود فرات ایجاد شود و کردها بتوانند با استفاده از این منطقه امن از شمال سوریه عقب نشینی کنند. کردها از سال 2017 متحد میدانی امریکا در مبارزه با تروریست‌های داعش بودند اما ترامپ با تصمیم ناگهانی برای خروج نیروهایش از شمال سوریه به آنها پشت کرد و متحدان خود در شمال سوریه را تنها گذاشت. این در حالی است که کردها روز گذشته رسماً از پایان جنگ با داعش در شمال سوریه خبر دادند.
اردوغان در یک پیام توئیتری هم نوشته بود: امیدوارم تلاش‌های مشترک ترکیه – ایالات متحده به صلح، آرامش و ثبات منطقه ما منجر شود.

نظر شما