شناسهٔ خبر: 36016646 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

زنان روستایی ناجی اقتصاد روستا

دو نفر از زنان روستایی همدان که کارآفرین شده‌اند و حالا هم دیگران را به این مسیر هدایت می‌کنند، از اهمیت کار و تلاش می‌گویند و خوکفایی و درآمدزایی.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، زنان روستایی از گذشته‌های دور علاوه بر کار در خانه در فعالیت‌های بیرون از منزل نیز فعال بوده‌اند و نقش ویژه‌ای ایفا می‌کردند.

امروزه نیز زنان روستایی همچون گذشته در افزایش درآمد خانواده و توسعه اقتصادی روستا نقش بارزی دارند، مری که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

صندوق خرد زنان روستایی با هدف افزایش فعالیت زنان روستایی، افزایش درآمد خانوار و ارزش قائل شدن به اقدامات زنان در 32 روستای استان تشکیل شده است.

یک بانوی کارآفرین از روستای قراکند رزن که در 18 سال گذشته در زمینه تولیدات چرمی و کشت زعفران فعالیت می‌‌کند اظهار کرد: در حال حاضر با 15 خانم در حال فعالیت هستیم.

بتول سلطانی با بیان اینکه بنده صندوق خرد اعتبارات روستایی در روستای قراکند را مدیریت می‌کنم ادامه داد: 54 نفر عضو این صندوق هستند و با دریافت تسهیلات مشاغل خانگی راه‌اندازی می‌کنند.

تأثیر صندوق خرد زنان روستایی در اشتغال بانوان

وی با بیان اینکه زنان روستایی بعد از آموزش در منازل خود مشغول کار می‌شوند افزود: صندوق خرد زنان روستایی در اشتغالزایی برای بانون بسیار تاثیرگذار بوده و استقبال هم از آن خوب بوده است.

این بانوی کارآفرین ادامه داد: این صندوق را از سال 83 راه‌اندازی کردیم، فعالیت آن بعد از مدتی به دلیل عدم پیگیری از بین رفته بود اما مجدد این ظرفیت را راه‌اندازی کردم.

وی گفت: از آن جا که صندوق خرد زنان روستایی نباید بیش از 50 نفر عضو داشته باشد به دنبال ایجاد یک صندوق جدید در روستا هستیم چراکه استقبال بسیار خوب بوده است.

سلطانی فعالان کارگاهش را زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست عنوان کرد و افزود: برخی از دانشجویان هم فصل تابستان با ما همکاری می‌کنند.

وی که معتقد است در صورت همت و صرف توان، کار همیشه وجود دارد و بیکاری معنایی ندارد ادامه داد: برخی از نبود کار گلایه می‌کنند اما اگر خود ما بخواهیم می‌توانیم شغل ایجاد کنیم.

این بانوی کارآفرین روستایی در ادامه با بیان اینکه اغلب برای تولیدات چرمی سفارش می‌گیرم تصریح کرد: البته زعفران تولیدی‌ام را هم آشنا و فامیل می‌خرند و به دیگران هم معرفی می‌کنند.

وی که موفق به کشت یک هکتار زعفران شده است ادامه داد: به صورت آزمایشی از یک‌هزار متر کشت زعفران را آغاز کردم، برخی می‌گفتند کشت این گیاه در همدان امکان ندارد من به این بدبینی‌ها اهمیتی ندادم و بعد از تحقیق هم متوجه شدم زعفران گیاه بومی همدان است.

مسوولان پشت صنعتگران باشند

سلطانی ضمن اینکه از دولت خواست حامی صنعتگران باشند تأکید کرد: بنده به شخصه از مسوولان تسهیلات نمی‌خواهم، تنها درخواستم حمایت است ضمن اینکه باید از بروز مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای جلوگیری شود.

وی که در نمایشگاه شهر‌های مختلف شرکت کرده‌ است ادامه داد: خوشحالم چند خانم با کمک من برای خود درآمد دارند، دوست دارم روزی برسد در روستای ما هیچ خانمی در خانه خود بیکار نباشد.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه از مسوولان انتظار دارم به روستا‌ها به صورت ویژه توجه کنند بیان کرد: اگر از روستا‌ها و روستاییان هم حمایت شود این افراد می‌توانند موفق شوند و بیکاری هم ریشه‌کن می‌شود.

کار خود را با یک ریشه نعناع شروع کردم

سوسن یوسفی دیگر بانوی کارآفرین اهل روستای یکانه در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه فعالیت خود را در حوزه عرقیات گیاهی، تولید رب گوجه‌فرنگی، پختن شیره و... را از سال 91 آغاز کردم اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی یک ریشه کوچک نعناع به من داد که آن ریشه را تکثیر کردم.

وی با اشاره به اینکه تولید عرق نعناع، رب خانگی و شیره را با کمک خانواده انجام می‌دهم و از این راه درآمد خوبی داریم گفت: برای توسعه کار خود از هیچ تسهیلاتی استفاده نکردم.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه مشتریان برای خرید به منزل مراجعه می‌کنند بیان کرد: شیره تولیدی کارگاه من به فروشگاه‌های زیادی در تهران و همدان توزیع می‌شود.

وی در رابطه با تامین مواد اولیه با بیان اینکه نعناع را در حیاط منزل کشت و عرق‌گیری آن را انجام می‌دهم افزود: سیب مورد نیاز برای سرکه سیب را هم از درختان خود برداشت می‌کنم.

یوسفی با اشاره به اینکه برای تولید شیره انگور علاوه بر محصولات باغ خودم از دیگر باغ‌ها هم تهیه می‌کنم تصریح کرد: گوجه هم از بیرون تهیه می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه تولید عرقیات گیاهی با آغاز فصل بهار شروع می‌شود ادامه داد: با توجه به اینکه زمستان فصل سرماست و تولیدات کشاورزی وجود ندارد شیره انبار می‌کنم و در زمستان عرضه می‌کنم.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه اهالی روستا با دیدن فعالیت من انگیزه فعالیت اقتصادی در منزل را پیدا کرده‌اند افزود: معتقدم باید مردم محصولات سالم مصرف کنند بنابراین در محصولات تولیدی خود از مواد نگهدارنده و یا مضر استفاده نمی‌کنیم.

فعالیت 32 صندوق خرد زنان روستایی در همدان

مدیر ترویج و آموزش جهاد کشاورزی استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه 32 صندوق خرد زنان روستایی در استان فعال است اظهار کرد: تا پایان سال‌ جاری باید 20 صندوق جدید ایجاد شود.

جواد رشیدی با اشاره به اینکه 32 صندوق خرد زنان روستایی 900 میلیون تومان سرمایه دارند ادامه داد: جمعیت هر صندوق باید از 20 نفر به بالا باشد، یکی از شرایط ایجاد صندوق خرد زنان روستایی ثابت کردن اهل کار بودن بانوان روستایی است.

وی با اشاره به اینکه صندوق خرد زنان روستایی را خود زنان روستایی تشکیل می‌دهند بیان کرد: زنان روستایی برای تشکیل صندوق ابتدا یک سرمایه اولیه آورده و فعالیت خود را آغاز کنند، بعد جهاد کشاورزی حمایت‌های تسهیلاتی لازم و کلاس‌های آموزشی را انجام می‌دهد.

مدیر ترویج و آموزش جهاد کشاورزی‌همدان با بیان اینکه کلاس‌های آموزشی برای بانوان روستایی با توجه به استعداد‌های منطقه‌ای برگزار می‌شود ادامه داد: روش‌های بازاریابی و مباحث اقتصادی نیز به بانوان روستایی آموزش داده می‌شود.

وی از عملکرد موفق صندوق خرد زنان روستایی خبر داد و ادامه داد: برای ایجاد صندوق خرد زنان روستایی چندین هدف در نظر گرفته شده، اول اینکه با راه‌اندازی این صندوق‌ها نقش بانوان در اقتصاد کشاورزی بارز‌تر و مشخص‌تر می‌شود.

جواد رشیدی با بیان اینکه صندوق خرد زنان روستایی در واقع سهم زنان از درآمد خانوار را واضح تر کرده و زحمات زنان روستایی دیده می‌شود بیان کرد: فعالیت زنان روستایی در مناطقی که تغییرات اقلیمی و کمبود آب شده منبع جداگانه درآمد برای خانوار روستایی فراهم می‌کند.

صندوق خرد زنان روستایی از مهاجرت روستاییان جلوگیری می‌گند

وی با اشاره به اینکه فعالیت صندوق خرد زنان روستایی مانع از مهاجرت و حاشیه‌نشینی می‌شود از استعدادیابی بین بانوان از طریق این مجموعه خبر داد.

مدیر ترویج و آموزش جهاد کشاورزی همدان با اشاره به اینکه فعالیت زنان روستایی تنوع دارد از حوزه پرورش زنبور گرفته تا صنایع دستی و صنایع تبدیلی و... ادامه داد: تا سقف 25 درصد محصولات کشاورزی جزو ضایعات از بین می‌رود و با توسعه صنایع تبدیلی در ابعاد خرد و کلان حداقل می‌توان 25 درصد ضایعات محصولات کشاورزی را کاهش داد.

وی یاد آور شد: به مدیران توصیه کردیم در مناسبت‌های خاص برای تهیه هدایا به صندوق‌های خرد زنان روستایی مراجعه کرده و هدایای مورد نیاز خود را از آنها خریداری کنند تا بانوان روستایی هم دلگرم شوند.

رشیدی به برگزاری نمایشگاه محصولات صنایع کشاورزی و مشاغل خانگی اشاره کرد و ادامه داد: در مذاکره با کارخانه‌ها بنا شده تعدادی از شرکت‌ها محصولات خام خود را در روستا‌ها و توسط خانوار‌ها به صورت پیش‌ساز آماده کرده و وارد کارخانه کنند.

وی با اشاره به اینکه با کارخانه‌ها صحبت شده به عنوان پشتیبان از روستاییان استفاده کنند و چند صندوق را در مقام پشتیبانی تشکیل دهند افزود: کارگران می‌توانند از بیمه روستایی هم بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/89045/خ

نظر شما