شناسهٔ خبر: 36005092 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

خطیب نماز جمعه تهران؛

اربعين حسيني (ع)، اسم رمز جهاني شيعه

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- اربعین حسینی (ع) به اسم رمز جهانی شیعه برای سازماندهی در آستانه تحولات بزرگ تاریخ تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه اول نماز جمعه امروز تهران با بیان اینکه بر اساس بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب می‌توان اربعین حسینی (ع) را براساس سه واژه مطالعه کرد افزود: این سه واژه یکی از منظر خودسازی، دوم از منظر جامعه پردازی و سوم از منظر تمدن سازی است.
وی با دعوت همگان به رعایت تقوای الهی گفت: برای رسیدن به تقوای الهی وسیله‌ای لازم است و انسان در این باره باید توسل کند و محمد و آل محمد (ص) بهترین وسیله‌ای است که ما را به صورت مطمئن به خداوند نزدیک می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری افزود: محبت، معرفت و گرفتن دامن لطف و کرم آل محمد و همچنین اقتدا به سیره اولیای خدا از بهترین وسیله‌ها برای قرب الهی است و چه وسیله‌ای نزدیکتر و بالاتر از اباعبدالله الحسین (ع) برای دستیابی به بندگی و حقیقت تقواست.
خطیب نماز جمعه تهران گفت: خدای متعال را شاکریم که جامعه ما در محرم و صفر در سایه سار لطف حسین (ع) و مکتب حسینی است.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به فرا رسیدن اربعین حسینی (ع) افزود: جهان این روز‌ها شاهد اتفاقی بزرگ، بی نظیر، حیرت انگیز و خیره کننده است، پدیده‌ای اعجاب آور، پرجاذبه، پرشکوه و حقیقتاً الهام بخش و بی نظیر است.
وی گفت: آنچه امروز به عنوان راهپیمایی اربعین می‌شناسیم، از نگاه مومنان، اعجاز است که مردم از سراسر عالم خود را به کربلای معلا می‌رسانند.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری افزود: این پدیده‌ای الهی و آسمانی است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، نشانه اراده الهی بر نصرت امت اسلامی است.
خطیب نماز جمعه تهران گفت: باب جدیدی از رحمت الهی به روی امت و بشر گشوده شده و این باب لطف الهی نویدبخش تحقق عالم دیگری است.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری افزود: ما در اربعین حسینی (ع) شاهد ترکیبی بدیع از حسین (ع)، کربلا، زیارت و پیاده روی هستیم.
وی گفت: پایه‌ها و بنیان‌های آنچه را که ما امروز به عنوان اربعین می‌شناسیم، توسط سیدالشهدا (ع) و اهل بیت (ع) پایه گذاری شد.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری افزود: کتاب قیام حسینی را می‌توان در دو جلد مطالعه کرد که جلد نخست آن توسط اباعبدالله (ع) و یارانش با خون نگاشته شد و جلد دوم آن توسط اهل بیت (ع) امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) نگاشته شد و آن کتاب اربعین است.
خطیب جمعه امروز تهران گفت: حضور اربعینی اهل بیت (ع) و زیارت آن‌ها و از سوی دیگر حضور صحابی برجسته و نام آشنای پیامبر (ص)، و همچنین نقش امام صادق (ع) در انشای زیارت اربعین که مجموعه معارف حسینی (ع) را به صورت خلاصه در دسترس مومنان قرار می‌دهد و یا مجموعه‌ای از احادیث درخصوص آداب زیارت و یا نقش امام عسکری (ع) که زیارت اربعین را به عنوان نشانه مومن معرفی می‌کند، به این ترتیب هوش شیعه و عقل شیعی که متصل به عقل محض است توانست از کنار هم قراردادن این ارزش‌های والا کاری کارستان در مسیر تاریخ انجام دهد.
حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری افزود: امروزه اربعین حسینی به اسم رمز جهانی شیعه برای سازماندهی در آستانه تحولات بزرگ تاریخ تبدیل شده است.
وی گفت: اجتماعی با ویژگی‌های کاملاً متفاوت از نظر کمیت میلیونی و حرکت در مسیر‌های طولانی با مقصد واحد که به سوی حرم حسینی (ع) و کربلای معلاست.
حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: از کودک تا پیر و همچنین از زن و مرد با تنوع قومی و نژادی و حتی تنوع دینی و مذهبی در این حرکت مردمی به صورت عاشقانه و داوطلبانه حضور دارند.
وی گفت: این راه، راه عشق است و این امر الهی را باید، ولی الهی تفسیر و تحلیل کند، اما از باب شکر باید اهل حکمت و معرفت به میدان بیایند و در این راه برای تفسیر و تبیین آن اقدام کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: اربعین پدیده باشکوهی است که دارای ابعاد عرفانی، سلوکی، معنوی، معرفتی همچنین دارای ابعاد اعتقادی، فکری، تربیتی و اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است.

نظر شما