شناسهٔ خبر: 35995635 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سخنگوی دولت و وزیر کشور تأکید کردند

بررسی مستند پرونده «آمدنیوز» و پرهیز از اختلاف افکنی‌ داخلی

صاحب‌خبر -


گروه سیاسی/ سخنگوی دولت و وزیر کشور خواستار بررسی دقیق و مستند پرونده  «آمدنیوز» و  پرهیز از اتهام‌زنی‌ها و اختلاف افکنی‌های داخلی به بهانه این پرونده شدند.
علی ربیعی، سخنگوی دولت که در حاشیه جلسه روز گذشته هیأت وزیران با خبرنگاران سخن می‌گفت، با طرح یک هشدار نسبت به دستگیری روح‌الله زم واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، او با بیان اینکه موضوع دستگیری این فرد نباید زمینه اتهام‌زنی جدیدی را فراهم کند که البته در چند روز گذشته برای چند نفر این اقدام رخ داد، تأکید کرد: ما باید از قضاوت‌های تند پرهیز کنیم و اجازه دهیم اطلاعات سپاه موضوع را دنبال کند. ربیعی با بیان اینکه اعتقادی ندارم که آمدنیوز یک رسانه بود و باید ساحت پاک رسانه را از این تروریست‌هایی که آبروی مردم را هدف قرار دادند، جدا کرد، تصریح کرد: دستگیری این فرد موجب شد که ساحت پاک اصحاب رسانه از وجود کسانی که من آن‌ها را تروریست‌ آبرو می‌نامم،‌ پاک شود.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ما برای کسانی که مخالف دولت یا نظام باشند، اما بر اساس اعتقادات خود در رسانه‌ها قلم می‌زنند، احترام قائلیم، ادامه داد: اما این فرد در دامن سرویس‌های اطلاعاتی فعالیت می‌کرد و در اخباری که تهیه می‌کرد یک درصد واقعیت غیر قابل انکار و 99 درصد دروغ وجود داشت و با این کار آبروی افراد را می‌برد. حالا من کاری به آموزش‌های تروریستی و تهیه کوکتل مولوتوف او ندارم. او اساس کار خود را بر افشاگری دروغ گذاشته بود و بزرگ‌ترین خیانت را به اهالی رسانه و کلماتی مثل دموکراسی، رسانه و آزادی کرد. ما آمدنیوز را حتی یک شبکه  اجتماعی آزاد نمی‌دانیم.
او هدف آمدنیوز را «فروپاشی ذهنی جامعه» توصیف کرد و با قدردانی از اقدام اطلاعات سپاه پاسداران، گفت: اجازه دهیم اطلاعات سپاه که من از اقدام آنها سپاسگزاری می‌کنم،‌ خودشان با همان صداقتی که کار را دنبال کردند،‌ موضوع را دنبال کنند. باز هم تأکید می‌کنم باید از اتهام‌زنی و گمانه‌زنی خودداری شود.
تأکید وزیر کشور بر برخورد دقیق و مستند با خائنان
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور که همزمان رئیس شورای امنیت کشور هم هست، در این باره گفت که باید با کسانی که با دادن اطلاعات به امنیت ملی خیانت می‌کنند، برخورد شود اما برخورد باید مستند و دقیق باشد. او هم با قدردانی از دستگاه‌های اطلاعاتی بویژه اطلاعات سپاه اضافه کرد: به عنوان رئیس شورای امنیت کشور عرض می‌کنم که دوستان از مدت‌ها قبل روی این موضوع تور اطلاعاتی پهن کرده بوده و سناریوهایی طراحی کرده بودند و موفق شدند. این موضوع باید درسی باشد برای همه دستگاه‌ها و افرادی که به عنوان معاند و مخالف دست به اقداماتی علیه امنیت ملی کشور ما می‌زنند باید بدانند که نمایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران شاید دیر و زود داشته باشد، ولی سوخت و سوز ندارد.
وزیر کشور در پاسخ به پرسشی درباره برخورد با عوامل داخلی کانال آمدنیوز تصریح کرد: باید با هر کسی که در قالب نفوذ، جاسوسی یا همکاری‌های رسانه‌ای مبتنی برخلاف امنیت ملی اقدام می‌کند و این گونه به کشور ما خیانت می‌کند برخورد شود. اما این برخورد باید مستند، دقیق و کاملاً اندازه‌گیری شده باشد تا موجب فضاسازی‌هایی علیه کشورمان یا افزایش اختلافات داخلی نشود؛ به هرحال این حق نظام، قوه قضائیه و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی است و همچنین خواست مردم است تا امنیت کشور حفظ شود و با هر کسی که با دادن اطلاعات به امنیت ملی کشور خیانت می‌کند، برخورد شود.
تبریک وزیر اطلاعات به فرمانده سپاه
حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات هم در پیامی به سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه، اقدام موفق سازمان اطلاعات سپاه در دستگیری روح‌الله زم سرشبکه رسانه معاند آمدنیوز را تبریک گفت و نوشت: «گرفتار نمودن یکی از سرکردگان خائن، خود فروخته و مزدور، با اقتدار و اشراف کامل و غلبه بر اقدامات سرویس‌های اطلاعاتی بیگانگان به دست توانمند پرسنل ولایتمدار، تیزبین و سختکوش سازمان اطلاعات سپاه را خدمت جنابعالی و پاسداران جان بر کف تبریک عرض می‌نمایم.
موفقیت‌های روز افزونتان را در خنثی نمودن توطئه‌های استکبار جهانی و صهیونیسم غاصب، تحت فرماندهی مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) از درگاه خداوند درهم کوبنده‌ ستمگران آرزومندم.»
ادعای رسانه فرانسوی و تکذیب بیت آیت‌الله سیستانی
درخلال تب و تاب داخلی درباره پیامد دستگیری زم، گمانه‌های رسانه‌های خارجی درباره چگونگی این دستگیری ادامه دارد. از جمله روزنامه فرانسوی «لوفیگارو» که مدعی شد دستگاه‌های اطلاعاتی ایران، یک زن جوان را برای دیدار با روح‌الله زم به پاریس، محل اقامت او اعزام کردند و این فرد زم را متقاعد کرد تا برای دیدار با آیت‌الله سیستانی به نجف عراق سفر کند که در نهایت پس از ورود او به نجف در دام نیروهای امنیتی ایران افتاده، دستگیر و به داخل کشور منتقل می‌شود.
این رسانه همچین مدعی شد که نیروهای امنیتی ایران تلفن همراه و رایانه وی را نیز در اختیار گرفته‌اند و از این طریق توانسته‌اند اطلاعات مهمی درباره «منابع خبری» زم به دست بیاورند.
ساعتی پس از انتشار این گزارش، یک مقام دفتر آیت‌الله سیستانی در گفت‌وگو با «شفقنا» هرگونه دیدار با آیت‌الله سیستانی یا هر نوع ارتباط دفتر این مرجع تقلید با روح‌الله زم را کاملاً دروغ و بى‌اساس عنوان کرد و گفت: نامبرده هیچ گاه ارتباطى مستقیم یا غیر مستقیم با این دفتر نداشته و کسى درخواست ملاقات براى او ننموده و از آمدن یا نیامدنش به عراق نیز هیچ گونه اطلاعى نداریم.
اما همسر روح الله زم در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای، تأیید کرد که مقصد او فرودگاه بغداد بوده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مهسا رازانی گفته که همسرش عصر جمعه ۱۹مهر با پرواز «رویال جوردنین» از پاریس به مقصد بغداد پرواز کرده و بعد از توقفی کوتاه در اردن بامداد شنبه ۲۰ مهرماه وارد پایتخت عراق شده است.
اشاره همسر زم به سفر او به بغداد از این رو اهمیت داد که پیش‌تر برخی رسانه‌ها مدعی شده بودند زم مانند عبدالمالک ریگی، در یک پرواز عبوری از آسمان ایران دستگیر شد.
این رسانه‌ها مدعی شدند که او در پرواز شرکت «فلای دوبی» حضور داشت که از باکو عازم دوبی بود. بویژه اینکه این پرواز جمعه گذشته ناچار به فرود اضطراری در فرودگاه شیراز شده بود. البته چندی بعد این شرکت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که چنین مسافری در پرواز آن‌ها نبوده است. وزارت خارجه فرانسه هم در واکنش به ادعاهایی درباره موافقت فرانسه با خروج زم از پاریس اعلام کرده که روح‌الله زم در پاریس پناهنده بوده و هر زمان که می‌خواست، می‌توانست از این کشور خارج یا به آن وارد شود.

برچسب‌ها:

نظر شما