سرويس اقتصادی جوان آنلاين: مدیرعامل شرکت راهآهن در نامهای خطاب به دبیر ستاد تنظیم بازار خواستار واگذاری مسئولیت قیمتگذاری بلیت قطار در ایام پُرتقاضا به هیئت مدیره شرکت راهآهن و تأیید وزیر راه و شهرسازی شد.
به گزارش مهر، در پی اعتراض برخی از مسافران از گرانی بلیت قطار، ستاد تنظیم بازار سازوکار تعیین قیمت بلیت را طی آییننامهای در سال گذشته تغییر داد و نهایتاً در خرداد ماه سالجاری با مصوبه شورای عالی ترابری و تأیید ستاد تنظیم بازار به طور متوسط ۲۲ درصد به قیمت بلیت قطار افزوده شد. در ۱۴سال گذشته نرخگذاری بلیت قطار با تصویب قانون دسترسی به شبکه ریلی و ورود شرکتهای خصوصی به حوزه ترابری ریلی مسافری، براساس پیشنهاد شرکتهای خصوصی به شرکت راهآهن و با تصویب در هیئت مدیره راهآهن جمهوری اسلامی ایران و تأیید نهایی وزیر راه و شهرسازی انجام میشد. همچنین شرکتهای ریلی نیز اجازه داشتند تا در ایام پیک سفر، درصدی به نرخ بلیت مسیرهای مختلف اضافه کنند. در مصوبهای که ستاد تنظیم بازار در خصوص تعیین قیمت بلیت قطار داشت، قرار شد برای قیمت بلیت در ایام پیک تقاضای سفرهای ریلی، فرآیند جدیدی از سوی این شرکتها با محوریت راهآهن تهیه شود، اما در نامهای که هفته گذشته به دبیر ستاد تنظیم بازار ارسال شده، اعلام شده که امکان طراحی چنین مکانیسمی به دلایل متعدد از جمله متعدد و متفاوت بودن ایام پیک تقاضا، متفاوت بودن بازه مجاز افزایش نرخ بلیت در مسیرهای مختلف و... وجود ندارد. سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راهآهن در این نامه از قبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده تا بار دیگر فرآیند تعیین قیمت بلیت قطار به روال سابق بازگشته و پس از ارائه پیشنهاد از سوی شرکتهای ریلی و تصویب در هیئت مدیره راهآهن و تأیید وزیر راه، قیمت بلیت قطار برای هر سال تعیین شود. به نظر میرسد مهمترین دلیل این نامهنگاریهای راهآهن با ستاد تنظیم بازار، درخواست شرکتهای ریلی و نمایندگان بخش خصوصی از شرکت راهآهن است تا با حذف ستاد تنظیم بازار از مکانیسم قیمتگذاری، بار دیگر امکان افزایش قیمت بلیت قطار در ایام پیک تقاضا وجود داشته باشد.
به گزارش مهر، در پی اعتراض برخی از مسافران از گرانی بلیت قطار، ستاد تنظیم بازار سازوکار تعیین قیمت بلیت را طی آییننامهای در سال گذشته تغییر داد و نهایتاً در خرداد ماه سالجاری با مصوبه شورای عالی ترابری و تأیید ستاد تنظیم بازار به طور متوسط ۲۲ درصد به قیمت بلیت قطار افزوده شد. در ۱۴سال گذشته نرخگذاری بلیت قطار با تصویب قانون دسترسی به شبکه ریلی و ورود شرکتهای خصوصی به حوزه ترابری ریلی مسافری، براساس پیشنهاد شرکتهای خصوصی به شرکت راهآهن و با تصویب در هیئت مدیره راهآهن جمهوری اسلامی ایران و تأیید نهایی وزیر راه و شهرسازی انجام میشد. همچنین شرکتهای ریلی نیز اجازه داشتند تا در ایام پیک سفر، درصدی به نرخ بلیت مسیرهای مختلف اضافه کنند. در مصوبهای که ستاد تنظیم بازار در خصوص تعیین قیمت بلیت قطار داشت، قرار شد برای قیمت بلیت در ایام پیک تقاضای سفرهای ریلی، فرآیند جدیدی از سوی این شرکتها با محوریت راهآهن تهیه شود، اما در نامهای که هفته گذشته به دبیر ستاد تنظیم بازار ارسال شده، اعلام شده که امکان طراحی چنین مکانیسمی به دلایل متعدد از جمله متعدد و متفاوت بودن ایام پیک تقاضا، متفاوت بودن بازه مجاز افزایش نرخ بلیت در مسیرهای مختلف و... وجود ندارد. سعید رسولی، مدیرعامل شرکت راهآهن در این نامه از قبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده تا بار دیگر فرآیند تعیین قیمت بلیت قطار به روال سابق بازگشته و پس از ارائه پیشنهاد از سوی شرکتهای ریلی و تصویب در هیئت مدیره راهآهن و تأیید وزیر راه، قیمت بلیت قطار برای هر سال تعیین شود. به نظر میرسد مهمترین دلیل این نامهنگاریهای راهآهن با ستاد تنظیم بازار، درخواست شرکتهای ریلی و نمایندگان بخش خصوصی از شرکت راهآهن است تا با حذف ستاد تنظیم بازار از مکانیسم قیمتگذاری، بار دیگر امکان افزایش قیمت بلیت قطار در ایام پیک تقاضا وجود داشته باشد.
نظر شما