شناسهٔ خبر: 35977252 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

حسن روحانی: برخی دستگیر شدگان در دولت قبل بی‌گناه بودند

پرداخت خسارت به بازداشت‌شدگان اشتباهی

صاحب‌خبر -
حسن روحانی رئیس جمهوری عصر دوشنبه در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های ‏همگانی داخلی و بین‌المللی، ضمن طرح مهم‌ترین مسائل کشور، مواضع جمهوری اسلامی ایران را ‏درباره مسائل منطقه‌ای وبین‌المللی تشریح و تبیین کرد. بخشی از این پریش و پاسخ‌ها را می‌خوانید:


روزنامه  ایران
افتخار می‌کنم برای ملتم قربانی شوم

دی 96 دولت با هجمه داخلی مواجه و این هجمه با فشار خارجی کامل شد. آنچه تا 98 گذشت مردم از همه بخش‌های دولت آگاه نیستند و بخشی از آن آگاه هستند مردم می‌گویند آیا روحانی تغییر کرده است؟
پیش‌بینی نمی‌کردیم در سال 96 افراد کم خرد در داخل کشور مسائلی به وجود بیاورند و ضد انقلاب از آن اشتباه موج‌سواری کند. به ترامپ چراغ سبز نشان داده شود و او هم از برجام خارج شود... اعلام می‌کنم آماده هستم در هر جلسه‌ای که منافع ملت را تأمین می‌کند، حضور یابم. آماده هستم ایستادگی داشته باشم و افتخار می‌کنم برای ملتم قربانی شوم و البته در این راه قربانی شدن برای هر کسی افتخار است.

  سی‌بی‌اسی امریکا 
ترامپ یا غیر ترامپ؟

نظر شما درباره رقابت‌های ریاست جمهوری امریکا و احتمال مذاکره با رئیس جمهوری جدید امریکا چیست؟
برای ما فرقی ندارد که رئیس جمهوری امریکا چه فردی باشد البته ویژگی‌های ترامپ به گونه‌ای است که هر روز سخنی می‌گوید. امروز شخصی را واسطه می‌کند تا با ما سخن بگوید و فردا بیان می‌کند که حرفی به وی نگفتم و پس‌فردا شخص دیگری را می‌فرستد و بعد در توئیت خود می‌نویسد که من سخنی به این فرد نگفته بودم. این ویژگی‌های شخصیتی ترامپ، کار را بسیار سخت و مشکل کرده نه برای ما بلکه برای همه دنیا، هر کسی می‌خواهد با امریکا حرف بزند، نمی‌تواند پیش‌بینی کند که فردا و پس‌فردا چگونه خواهد بود و این موضوع را همه رهبرانی که ما کم و بیش آنها را در مکان‌های مختلف می‌بینیم و صحبت می‌کنیم، همه این مشکل را دارند و این فقط مشکل ایران نیست. بنابراین هر زمان در چارچوبی که ما اعلام کرده‌ایم تحریم‌ها برداشته شود، شرایط برای یک مذاکره 1+5 واقعی آماده باشد ما آماده هستیم در آن اجلاس شرکت کنیم و هر کسی که رئیس جمهوری امریکا است برای ما فرقی نمی‌کند.

شبکه الجزیره عربی  
آتش‌بس یمن؛ کلید روابط ایران و عربستان

اهداف و جزئیات سفر عمران خان نخست وزیر پاکستان به ایران چه بود؟
یکی از اهداف سفر نخست وزیر پاکستان گفت‌وگوی دوجانبه درباره مسائل منطقه بود و به دلیل اینکه روز سه‌شنبه عازم عربستان است؛ می‌خواست نکات مورد نظر ایران را بشنود. برای حل مسائل منطقه‌ای از جمله روابط  ایران و عربستان، موضوع یمن موضوع مهمی است که اگر در این زمینه آتش‌بس ایجاد و در نهایت به پایان جنگ منتهی شود؛ یکی از گره‌های منطقه و از جمله در روابط ایران و عربستان باز می‌شود. 

روزنامه سازندگی 
نظر روحانی درباره شورای نگهبان

آیا دولت با شورای نگهبان برای بازتر شدن فیلترهای تأیید صلاحیت رایزنی می‌کند؟
علیرغم تعبیر و تفسیر برخی از سخنان من، سخن من این نبود که برخی نهادها درست عمل نمی‌کنند. همه نهادها برای ما مهم است و امیدواریم براساس قانون عمل کنند. شورای نگهبان دخالت‌کننده و قضاوت‌کننده انتخابات نیست بلکه براساس قانون، نظارت‌کننده است. ما امیدواریم شورای نگهبان این نظارت را به شکل خوب انجام دهد.   

نظر شما