شناسهٔ خبر: 35958788 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می‌دهد؛

اشتیاق قطره‌ها برای دریا شدن/ مرز مهران؛ کلاس درس اربعین

مرز مهران به‌ عنوان مهمترین مرز زمینی کشور، این روزها حال و هوای دیگری به خود دارد، رهروان کوی عشق از نقاط مختلف کشور عازم این مرز شده‌اند تا شور حسینی را در کلاس درس اربعین بیاموزند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، ایلام: گرمای هوا، کمبود آب شرب، برخی مشکلات برای رفت و آمد، گرد و غبار و....هم نتوانسته حرکت زائران را در مرز مهران متوقف کند، اینجا مملو از قطره‌هایی است که با به شوق دریا شدن راهی سرزمین عشق می‌شوند.

 

مرز مهران به  عنوان امن ترین و نزدیک مرز زمینی کشور به عتبات عالیات مثل سال های گذشته میزبان زائران بسیاری است که از گذرگاه عاشقی راهی سفر کربلا می شوند.

 

تاکنون بیش از دو میلیون زائر از این مرز تردد کرده اند هر لحظه تا اربعین بر این آمار افزوده می شود، بیش از ۱۹۰ موکب در مسیرهای مختلف و منتهی به این مرز برای خدمات رسانی به زوار در حال فعالیت هستند.

 

با وجود گرمای هوا، توزیع آب سرد به طور مداوم در مرز مهران و آن سوی مرز تا ۱۵ کیلومتری عراق با شدت ادامه دارد، روند ارائه خدمات نسبت به روزهای گذشته بسیار بهتر شده است.

تردد در مرز مهر روان و تحت کنترل است

فرمانده مرزبانی ایلام در گفت و گو با خبرنگار  خبرگزاری شبستان با اشاره به اینک تردد در مرز مهر روان و تحت کنترل است، اظهار کرد: در حالی  موج جمعیت دلدادگان اباعبدالله  الحسین(ع) به سمت مرز مهران سرازیر شده اما ترددها کاملا روان و آرام در حال انجام است.

 

سرهنگ «کیاست سپهری» بیان کرد: با همکاری مرزبانان ایران و کشور عراق در تمامی مرز مهران و مرز زرباطیه  و نقاطه مقابل مرز مهران، امنیت و آرامش برقرار است.

 

وی افزود: تمهیدات امنیتی لازم در راستای برقراری امنیت زائرین اربعین حسینی در مرز مهران دیده شده و مرزبانان ایران و عراق با تمام قوا مشغول خدمات رسانی هستند.

 

آماده باش کامل استان برای موج بازگشت زوار

اما در حال حاضر علاوه بر تردد در مرز مهران برای خروج از کشور، عده زیادی از زائران هم با اتمام زیارت از مرز وارد کشور می شوند که در این بین سازمان راهداری در بخش های مختلف آماده جابجایی زوار از مرز مهران به استان های مقصد است.

 

مدیر کل راهداری و حمل و جاده ای استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار  خبرگزاری شبستان گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، زائرانی که مرز مهران را برای بازگشت انتخاب می کنند به یکی از پایانه‌های سه شهر اندیمشک ،همدان و کرمانشاه منتقل شده و سپس بر اساس مقاصد شهر های مورد نظر از طریق ناوگان جاده‌ای یا ریلی جا به جا می شوند.

 

«نورالله دلخواه» تصریح کرد: بیش از هشت هزار دستگاه اتوبوس برای موج بازگشت زوار در مرز مهران پیش بینی شده است.

 

وی با اشاره به اینکه این سازمان بر روی کرایه ها و نرخ بلیت ها نظارت کامل ندارد، افزود: هرگونه گران فروشی در مسیر بازگشت زوار تخلف است و بلافاصله رسیدگی می شود.

 

دلخواه با اشاره حجم بالای تردد در محورهای ارتباطی به استان ایلام و مرز مهران، گفت: هم اکنون تمامی راه های استان باز هستند و هیچ گونه راهبندانی در جاده های استان وجود ندارد.

 

وی اضافه کرد:  ۷۲ گشت راهداری در ۲۴ ایستگاه به طور ۲۴ ساعته در طول مدت طرح اربعین در راههای مواصلاتی استان مستقر شده اند.

مشکل ارتباطی محدوده پل کنجانچم مهران برطرف شد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام نیز گفت: با رایزنی ها انجام شده با مسئولان همراه اول و ایرانسل  ۲ سایت همراه اول در این منطقه تقویت و یک سایت سیار ایرانسل نیز در مسیر پل کنجانچم مهران جهت پوشش کامل نصب شده است.

 

«عباس بیرامی» افزود: در راستای ارائه خدمات مطلوب به زائران در مرز مهران چتر wi-fi رایگان جایگزین اینترنت بالن شده است.

 

وی تصریح کرد:  ۱۲ سایت سیار اپراتورهای تلفن همراه در شهر مهران و پایانه مرزی نصب شده است.

 

آخرین وضعیت مرز مهران

رئیس قرارگاه اربعین در مرز مهران نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: همه چیز در مهران تحت کنترل و مدیریت شده، مشکل کم آبی با توزیع آب معدنی و تاتکرهای حامل آب شرب، حل شده است.

 

«احمد کرمی» افزود: موکب ها از پل زائر تا پایانه مرزی در سه وعده صبحانه، نهار، شام و توزیع آب معدنی مشغول خدمات رسانی ۲۴ ساعته هستند.

 

وی با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای بازگشت زوار نیز اندیشیده شده است، گفت: در مرحله بازگشت به علت ورود زوار در یک بازه زمانی کوتاه تر به کشور تراکم بیشتری نسبت به مرحله رفت خواهد داشت.

 

کرمی تصریح کرد: ستاد اربعین هر روز مشکلات مرز را رصد و برای روز بعد تصمیم گیری در مورد مشکلات انجام می شود، هم اکنون مشکل خاصی در مرز مهران وجود ندارد.

 

ظرفیت اسکان اضطراری در صورت بارش

رئیس قرارگاه اربعین در مرز مهران افزود: در صورت بارش باران بیش از ۳۰ هزار ظرفیت اسکان اضطراری در مناطق مختلف اندیشده شده است.

 

وی با اشاره به اینکه زائران باید دارای گذرنامه باشند، بیان داشت: در روزهای اخیر تعدادی از زائران بدون گذرنامه به شهرهای خود بازگشت داده شده اند.

 

کرمی افزود: طبق آمارهای اخذ شده تاکنون بیش از 60 درصد کل زوار اربعین از مرز مهران تردد کرده اند و قطعا خدمات رسانی به این موج عظیم جمعیت نیازمند همکاری مردم، مسئولان خیرین، سازمان و ارگان های مختلف است.

 

وی  تصریح کرد: تولیت آستان قدس رضوی در پی ازدحام جمعیت زائران اربعین اباعبدالحسین(ع) به ستاد اربعین این آستان دستور گسترش فوری ارائه خدمات در مرز مهران را صادر کرده است.

کنترل ازدحام جمعیت در مرز مهران

فرمانده انتظامی ایلام نیز اظهار داشت:  از ابتدای شروع ماموریت اربعین حسینی و حضور زائران اباعبدالله الحسین(ع) در مسیرهای منتهی به مرز مهران، ایستگاه های پلیس در شهرهای ایلام، ایوان ،چرداول و ملکشاهی در حوزه شمالی استان و شهرستان‌های دهلران و دره شهر در حوزه جنوبی استان، وظیفه تامین امنیت انتظامی و ترافیکی تردد ها را بر عهده دارند.

 

سردار «نورعلی یاری» ادامه داد: در برخی مواقع و بر اساس ارتباط با مرکز مانیتورینگ مستقر در مرز مهران، محورهای پرتردد که با ازدحام شدید خودروها مواجه می شوند، طرح ترافیکی و انتظامی به مرحله اجرا در آمده و توقف های مقطعی ایجاد می‌شود.

 

معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی استان ایلام، تصریح کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با سایر ادارات و نهادهای دولتی و حمایت خوب مدیران استان ،مکان‌هایی جهت اسکان و استراحت زائران در نظر گرفته شده و نیروی انتظامی با اختصاص گشت‌های ویژه تامین امنیت این مکان‌ها را بر عهده دارد.

نظر شما