شناسهٔ خبر: 35950129 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ارتش سوریه در مناطق کردنشین شمال این کشور مستقر شد

اتحاد کردها و اسد علیه تجاوز ترکیه

کردهای شمال سوریه در پنجمین روز از حملات بی‎امان ارتش ترکیه و شبه نظامیان حامی آن، دست یاری به سوی دمشق دراز کردند؛ دستی که «بشار اسد» آن را به گرمی فشرد و فرمان گسیل نیروهای زبده ارتش سوریه به مرزهای شمال کشورش را صادر کرد تا مانع پیشروی‎ها و حملاتی شود که از چهارشنبه هفته پیش تا صبح دیروز 164 کشته برجا گذاشته بود.

صاحب‌خبر -

اکنون با ورود ارتش سوریه به مرزهای شمال سوریه، کار برای ارتش ترکیه و نیروهای تحت حمایت آنان سخت خواهد شد. بویژه اگر روسیه که در دو روز گذشته با درخواست کردها برای حمایت از خود مواجه شده ‎بود، اقدام به اعلام منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه کند.
به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، نیروهای ارتش سوریه که روز یکشنبه پیش از توافق با کردهای این کشور وارد منبج و عین العرب (کوبانی) شده بودند، در پی توافق دمشق با کردها حضور خود در شمال سوریه را وسعت بخشیدند و وارد مناطقی شدند که در سال‎های اخیر به دلیل بحران داخلی سوریه، حضوری در آنها نداشتند. اولین و یکی از مهم‌ترین این شهرها، «تل تمر» در شمال غربی حسکه بود. شهری که در مسیر میانبر استراتژیکی قرار دارد که شرق و غرب را به هم متصل می‌کند و در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق رأس‌العین واقع شده است و به همین دلیل، یکی از اهداف اصلی عملیات ترکیه بود. ساکنان «تل‎تمر» با استقبال گسترده خود پذیرای سربازان ارتش سوریه شدند. نیروهای ارتش سوریه همچنین در روستاها و شهرهای شمال، جنوب و جنوب غربی رقه و الطبقه مستقر شدند و کنترل فرودگاه السبق را در دست گرفتند. ورود ارتش سوریه به شهر عین عیسی هم با استقبال مردمی مواجه شد که در ورودی این شهر تجمع کرده ‎بودند. در قامشلی و حسکه نیز پرچم‎های کشور سوریه پس از 5 سال برفراز ساختمان‎ها و مدارس به اهتزاز درآمد. در همین حال برخی منابع از استقرار ارتش سوریه در روستاهای جاموس و وریده خبر دادند. ایسنا نیز به نقل از روزنامه سوری الوطن نوشت، ارتش سوریه بعد از محاصره منطقه الساجور و بستن خط ارتباطی تروریست‌های وابسته به ارتش ترکیه، وارد منبج شد. گزارش‎ها همچنین حاکی است به جز ارتش سوریه، ارتش روسیه نیز در محور ساجور در منبج مستقر شده است. این در حالی است که خبرگزاری «رویترز» گزارش داد اعضای تیم دیپلماتیک امریکا، شمال شرق سوریه را ترک کردند. پیش‌تر یک هزار نیروی امریکایی که در این منطقه حضور داشتند، پایگاه‎های خود را ترک کرده‎ بودند. تاکنون حدود 150 نفر از این نیروها وارد عراق شده‎اند.
ورود ارتش سوریه به این مناطق در شرایطی صورت گرفت که یکشنبه شب به محض انتشار خبر توافق کردها و دمشق و تحویل مناطق کردنشین به ارتش سوریه، نظامیان ارتش ترکیه و شبه نظامیانی که از سوی این کشور حمایت می‎شوند، حرکت خود را به سوی «منبج» آغاز کرده‎ بودند. این در حالی است که یاسین اوکتای، مشاور اردوغان احتمال برخورد نظامی میان ارتش ترکیه و ارتش سوریه در شمال شرق این کشور را بعید ندانسته ‎است. دیروز نیز در پی ورود ارتش سوریه به مناطق شمالی این کشور، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‎ جمهوری ترکیه با تأکید بر اینکه در حال تصمیم‎گیری درباره انجام عملیات در منبج است، گفت: «منبج هنوز از وجود شبه نظامیان کرد پاکسازی نشده و بنابراین نیروهای ارتش ترکیه و نیروهای ارتش آزاد، آماده حمله به این شهر هستند تا شهر را به ساکنان عرب آن بازگردانیم. البته ما قصد ماندن در این شهر را نداریم.»
اردوغان در عین حال ابراز امیدواری کرد در منطقه عین‎العرب (کوبانی) دچار مشکلی نشوند. اردوغان همچنین با اشاره به واکنش‎های تندی که آلمان و فرانسه در روزهای گذشته نسبت به عملیات «چشمه صلح» نشان دادند، دیگر بار کردهای سوری را تروریست خواند و تأکید کرد: «ما یک کشور عضو ناتو هستیم و طبق ماده 5 این بلوک (بر اساس این ماده، اعضا ملزم به حمایت از دیگر اعضا در شرایطی که خطری آنها را تهدید می‎کند،هستند) ما عضوی هستیم که خطری ما را تهدید می‎کند. پس ناتو باید در کنار ما باشد. در شرایط فعلی هم ناتو باید تصمیم بگیرد که می‎خواهد با ما باشد یا با تروریست‎ها.» این در حالی است که وزارت خارجه آلمان اعلام کرده‎ است: «هیچ توجیه حقوقی برای عملیات چشمه صلح نمی‎بیند.»
ورود ارتش سوریه به مناطق کردنشین شمال این کشور پس از آن صورت گرفت که به توافقی جامع با کردها دست یافت. توافقی که خبر آن در قالب بیانیه اداره خودمختار کردها در شمال سوریه، در مناطق کردی منتشر شد. اداره خودمختار کردها در این بیانیه تأکید کرد: «همپیمانان ترکیه طی پنج روز گذشته شنیع‌ترین جنایت‌ها را در حق مردم بی‌دفاع مرتکب شده‌اند. اکنون استقرار ارتش سوریه ضمن توافق با نیروهای سوریه دموکراتیک برای مقابله با حمله ترکیه صورت گرفته است. از وظایف دمشق حفظ مرزها و حاکمیت ارضی کشور است.»
ادامه واکنش‎های اروپایی
دیروز سه روز پیش از نشست سران اتحادیه اروپا وزرای خارجه این اتحادیه نشستی برگزار کردند که عملیات ترکیه موسوم به «چشمه صلح» از موضوعات اصلی آن بود. وزاری خارجه آلمان و فرانسه پیش از این نشست، به همراه «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست‎خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم تصمیم‎گیری اروپا درباره حملات ترکیه به مناطق شمال سوریه تأکید کردند. در همین ارتباط موگرینی، دستور کار نشست در این خصوص را بررسی حمایت از روند سیاسی در برابر تنش‎های نظامی اعلام کرد. این در حالی است که جوزپه کونته، نخست‎وزیر ایتالیا که کشورش سومین صادرکننده سلاح به ترکیه است، خواهان تحریم تسلیحاتی ترکیه شده ‎است. پیش‌تر 5 کشور اروپایی هلند، فنلاند، نروژ، آلمان و فرانسه صادرات سلاح به ترکیه را ممنوع کرده بودند.

نظر شما