شناسهٔ خبر: 35927631 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بزرگداشت و افتتاح نمایشگاه آثار اخوین در مشهد/ خراسان خطه هنرمندان است

همزمان با برگزاری بزرگداشت استاد عباس اخوین هنرمند خطاط مشهدی، نمایشگاه آثار وی در محل موزه خراسان مشهد افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نمایشگاه آثار خوشنویسی استاد عباس اخوین، امشب در موزه بزرگ خراسان واقع در بوستان کوهسنگی با حضور مسؤولان و هنرمندان خراسان رضوی افتتاح شد.

در این افتتاحیه پیامی از سوی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت شد که در بخشی از این پیام آمده است: فرهنگ وهنر این سرزمین با تاثیر از انوار مطهر مضجع شریف علی ابن موسی الرضا(ع) سرشار از هنر های درخشان و گوهر های فراوان است.

سید مجتبی حسینی در ادامه این پیام اظهار کرد: نکوداشت استاد عباس اخوین به پاس یک عمر تلاش در عرصه خوشنویسی به همت انجمن خوشنویسان خراسان، میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تاکیدی بر حفظ و صیانت از این کیان کرامت هنر و هنرمندان این عرصه است.

از بزرگداشت بزرگان غافل هستیم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نی در ادامه این مراسم گفت: ما در خصوص نکوداشت بزرگانمان غفلت کردیم، نگاه قدرشناسی ما کم بوده و درگیر کارهای اداری شدیم.

ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: خوشنویسی هویت ما را شکل می‌دهد و در همه‌جا آن را می‌بینیم، هویت ما از اساتیدی چون استاد اخوین است.

وی با اشاره به پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز، بیان کرد: اگرچه امروز با کمک تکنولوژی خط‌های خوش را خلق می‌کنیم ولی صفا و عشقی که در خط و خوشنویسی است را ایفا نمی‌کند، خط یک ارتباط دلی و معنوی با قلم و کاغذ ایجاد می‌کند و این ارتباط با کامپیوتر میسر نیست.

خراسان خطه هنرمندان است

رئیس انجمن خوشنویسان مشهد نیز در ادامه این مراسم گفت:جای بسی فخر و مباهات است که این خطه پهناور یعنی خراسان هنرمندانی همچون عباس اخوین را در خود پرورش داده که ما امروز به خود ببالیم.

محمد علی باقرزاده افزود: انجمن خوشنویسان ایران در مشهد با پیشینه‌ای دیرینه همواره در تلاش بوده که حرمت بزرگان و اساتید خوشنویسی، این هنر اصیل و مانا را پاس دارد.

وی ادامه داد: پاسداشت این بزرگان بدان معنا است که به نسل امروز و هنرمندان جوان یاد آور شویم، حفظ حرمت و جایگاه آنان امری واجب و ضروری بوده، چرا که هنر امروز خوشنویسی را مدیون این اساتید هستیم.

اخوین ارادت خاصی به میرعماد دارد

استاد خوشنویسی و چهره ماندگار این هنر در سال 84 نیز در ادامه این مراسم گفت: استاد اخوین در حوزه چلیپانویسی بسیار زیبا می‌نویسند و این به خاطر ارادتی است که وی به میرعماد دارد و وفادار به سبک و شیوه او است.

کیخسرو خروش افزود: استاد اخوین مقداری سلیقه شخصی خود را وارد سبک میرعماد کرد و احساس من این است که وی در دهه نود پیشرفت زیادی در خط و خوشنویسی داشت.

معضل اصلی خوشنویسی انجمن خوشنویسان است

چهره ماندگار خوشنویسی در سال 89 در حاشیه این مراسم گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد گفت: نمایشگاهی که در حال حاضر به همت انجمن خوش‌نویسان مشهد برگزار شده، مجموعه‌ای از آثار من از سال 50 تا 98 است.

عباس اخوین درباره معضلات امروز خوشنویسی بیان کرد: یکی از معضلات خود انجمن خوشنویسان ایران است، اما با تمام مشکلات و دعواهایی که در جلسات انجمن داریم هنوز هم با هم دوست هستیم.

وی اظهار کرد: نصیحت من به هنرآموزان خوشنویسی دوری از گناه، اعتدال در نفس و کسب صفات حمیده است.

این چهره ماندگار خوشنویسی در سال 89 در پاسخ به این سوال که عشق در زندگی شما چه معنایی دارد؟، متذکر شد: عشق من خوشنویسی بوده است و من از سال سوم دبستان عاشق خط بوده‌ام، با تمام مشکلاتی که در زندگی‌ام داشتم این هنر را رها نکرده‌ام.

اخوین در پاسخ به این سوال که چه چیزی ارزش خوشنویسی دارد؟، یادآور شد: متنی ارزش دارد که عشق داشته باشد و دارای پیام باشد، بعضی از دوستان عقیده دارند که خوشنویسی حتما نباید خوانده شود، اما به عقیده من هر متن خوشنویسی شده باید دارای پیام باشد.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم با اهدای هدایایی از استاد عباس اخوین و چند تن دیگر از اساتید خوشنویسی استان، تقدیر شد.

انتهای پیام/ 70061

نظر شما