شناسهٔ خبر: 35916819 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رمزگشایی رسانه های داخلی از نوسانات بازار سرمایه

تهران- ایرنا- شاخص بورس در بازار هفته گذشته روند متفاوت و منفی را نسبت به دیگر هفته‌ها در پیش گرفت، از همین رو رسانه های داخلی روند معاملات بورس و چرایی افت و خیزهای شاخص بورس را در دستور کار قرار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، پس از اصلاح ۱۴ کانالی نماگر اصلی بازار سهام طی هفته گذشته، زمزمه‌های ورود بورس تهران به فضای رکودی و ترکیدن حباب قیمتی سهام بیش از پیش شدت گرفت اما این بدبینی به آینده بازار چندان دوامی نیافت؛ به‌طوری‌که طی روز گذشته شاهد جهش ۹ هزار و ۱۱ واحدی دماسنج اصلی بورس تهران و فتح دوباره کانال ۳۲۲ هزار واحدی بودیم.

پس از ۶ جلسه معاملاتی که مدام ارزش معاملات خرد بورس تهران کاهش می‌یافت، طی روز گذشته این روند نزولی معکوس شد و ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) به رشد ۱۱ درصدی در قیاس با چهارشنبه هفته گذشته دست یافت و شاخص کل توانست در نخستین جلسه معاملاتی هفته با رشد ۹ هزار واحدی در فاصله پنج کانالی از سقف تاریخی به کار خود پایان دهد تا امکان رکوردشکنی دوباره را در جلسه‌های پیش رو داشته باشد.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه های داخلی عوامل افت شاخص بورس در هفته‌ای که گذشت و نیز رشد بازار سهام در روز گذشته را مورد توجه قرار داده و تحلیل کارشناسان از چرایی فراز و فرودهای بورس را بازتاب داده اند.

روزنامه ایران: در یک روند کلی فعلاً، فاز بازار فاز اصلاح است. یک روز مثبت و یک روز منفی است. تعبیر برخی از کارشناسان، ورود بازار به فاز اصلاحات است. در مجموع، شاخص کل بورس طی تحولات درون این بازار به‌طور گام به گام رشد کرده و به اینجا رسیده است.

رسانه‌های اصلاح طلب

عوامل اصلی افت شاخص بورس

به گزارش آرمان ملی، مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه، گفت: شاخص بورس هفته گذشته اصلاح بسیار تندی را تجربه کرد و افرادی که سود مورد نیاز را کسب کرده بودند تصمیم به خروج از بازار گرفتند. او با بیان اینکه بازار سرمایه همانند بازار مسکن محل سرمایه‌گذاری با افق بیش از یکسال است، افزود: متاسفانه سرمایه‌گذاران با دید کوتاه‌مدت وارد بازار سرمایه می‌شوند، با روند مثبت بورس به سرعت اقدام به خرید سهام و نیز در زمان افت شاخص بورس تصمیم به فروش سهام می‌گیرند که این امر زمینه افت شاخص بورس را فراهم می‌کند. صفاری با تاکید بر اینکه روند کلی بازار صعودی است، اظهار کرد: اثر نرخ دلار بر بازار سرمایه خنثی شده است، با توجه به اینکه برخی از گروه‌ها مانند بانکی‌ها و خودرویی‌ها گروه سودآوی نیستند، اما در آینده نزدیک به دلیل خبر تجدید ارزیابی بر دارایی‌ها مثبت خواهند شد و روند صعودی را در پیش خواهند گرفت.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته افت چهار درصدی را تجربه کرد. از جنبه‌های مختلف می‌توان به نوسانات احتمالی سهام طی روزهای آینده پرداخت. بودجه و سیاست‌های اقتصادی دولت یا سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی و سایر مواردی از این دست هر کدام اثرات قابل‌توجهی بر قیمت آتی سهام دارند. در شرایط کنونی از دوربین‌های مختلف می‌توان به بررسی قیمت‌ها یا رفتار معامله‌گران پرداخت، اما مهم‌ترین مساله یعنی رونق پایدار بورس مورد غفلت قرار گرفته است. رشدهای بی‌وقفه سهام در هفته‌های گذشته نگرانی را میان کارشناسان از احتمال تشکیل حباب قیمتی افزایش داده بود. از سوی دیگر برخی رشدهای بی‌وقفه سهام را نشانه رونق می‌دانند اما به‌صورت مشخص رشدهای بدون پشتوانه نتیجه‌ای جز حباب در پیش ندارد. در چنین شرایطی باید گفت رونق بورس در بالا ماندن ارزش معاملات است که در این مسیر توسعه عرضه بازار سهام و افزایش تنوع سرمایه‌گذاری در بورس به طرق مختلف مانند عرضه‌های اولیه یا ابزارهای جدید مالی می‌تواند به پایداری آن کمک کند. قیمت را بازار تعیین می‌کند و در این بخش مقام ناظر و سیاست‌گذار اقتصادی به‌شدت می‌تواند موثر عمل کند.

مزیت های سرمایه گذاری در بورس

خبرگزاری ایسنا در مطلبی با تیتر بانک‌ بهتر است یا بورس؟ آورد: با وجود ثبات در بازار ارز و سکه این روزها جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازارها کاسته شده که با توجه به وضعیت خوب بازار سرمایه در مدت اخیر، سرمایه‌گذاری در این بازار می‌تواند بهترین سرمایه‌گذاری برای مردم باشد. اما بازار سرمایه تنها برای سرمایه‌گذاری مردم نیست و واحدهای تولیدی که نیاز به تامین مالی دارند هم باید بدانند که می‌توانند از این طریق تامین مالی خود را انجام دهند. بنگاه‌های اقتصادی باید بدانند که شفافیت در بازار سرمایه بسیار بالاست و برای تامین مالی از طریق این بازار، شفافیت را در معاملات خود افزایش داده و از سوی دیگر انضباط مالی داشته باشند. به عبارت دیگر، بنگاه‌های تولیدی باید در زمان مقرر سود سهام‌داران خود را پرداخت کنند و برخلاف تسهیلات بانکی، امکان به تاخیر انداختن پرداخت آن وجود ندارد، اما با این شرایط، تولید در کشور ما روبه‌رشد خواهد بود و بنگاه‌ها نیز می‌توانند از طریق درست تامین مالی شوند.

تحلیل کارشناسان

 روزنامه ایران در گزارش تحلیلی خود از بازار سرمایه نوشت: بورس تهران در شرایط خاصی قرار دارد. اقوال و روایت‌های مختلفی از وضعیت سودآوری شرکت‌های بورسی(ناشران) شنیده می‌شود. اینک دو جبهه تحلیلگران در برابر هم قرار دارند، گروهی براین باورند که بورس تهران به سمت حبابی شدن پیش می‌رود و گروه دوم براین باورند که قیمت سهم‌ها در بورس حبابی نیست و قیمت‌ها از نظر بنیادی و ارزش ذاتی قابل دفاع است. استدلال گروه اول این است که برخی سهم‌ها بیش از ارزش واقعی رشد کرده‌اند و برخی از شرکت‌ها با توجه به گزارش‌های شهریور ماه مبنای سودسازی‌شان مبتنی بر رشد قیمت‌ها بوده تا افزایش شمارگان تولید و فعلاً جای سودسازی ندارند و باید دید نیمه دوم چه می‌شود. البته شماری از شرکت‌ها هم به رشد فروش از محل تعداد و تیراژ رسیده‌اند. البته در این میان، براساس گزارش شهریور ماه شماری از شرکت‌ها از برآورد و پیش‌بینی فروش شش ماهه و یکساله‌شان عبور کرده و رکورد زده‌اند. بنابراین استدلال گروه اول این است که شمار قابل توجهی از سهم‌ها از ارزش ذاتی و بنیادی‌شان فاصله گرفته‌اند، یا این‌که گفته می‌شود بازار به سمت حباب(یک برداشت رایج از رشد بیش از اندازه ارزش واقعی بازار) پیش می‌رود.

رکوردهای کیفی

به گزارش روزنامه ایران، بورس تهران در موقعیت تاریخی خاصی قرار دارد و چنین روزهایی را کمتر تجربه کرده است. این بازار رکوردهای کیفی(غیر کمی) را برای اولین بار به انحای مختلف زده که لابه لای رشد شاخص‌ها و قیمت‌ها گم شده است. به‌عنوان نمونه، برای نخستین مرتبه است که این بازار بدون اعتنا به فشار تحریم‌ها آن هم  به شکل و محتوای حداکثری، به مسیر کلی صعودی‌اش ادامه می‌دهد. فشار تحریم‌گذاران برای جلوگیری صدور و فروش نفت، تحریم بانک مرکزی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیاری از شرکت‌های دولتی و خصوصی کشور از سال ۱۳۵۸ تاکنون بی‌سابقه است. سابق رابطه تحریم و بورس نشان می‌دهد که این بازار در برابر اخبار منفی از جمله اعلام تحریم‌ها، واکنش مثبت از خود نشان نمی‌داد. رکورد کیفی دیگری که بورس تهران زده و آن را رویین تن کرده است، بی‌حسی قیمت‌ها و معاملات در برابر نوسانات یا تثبیت دلار است. بورس تهران رابطه‌اش را فعلاً با بازار ارز قطع کرده است، در حالی که دوسال گذشته موتور یا پیشرانه افزایش قیمت سهم‌ها و رشد فروش شرکت‌ها، همین نرخ ارز بود.

آینده بازار

این روزنامه در بخشی از گزارش خود آورد: مسیر آینده بازار را ورود سرمایه‌های جدید، عرضه سهم‌های جدید، امکان افزایش سرمایه‌ها و معرفی صندوق‌های «ای تی اف» یا قابل معامله تعیین می‌کند. به نظر می‌رسد که راهبرد تشویق مردم به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، ورود سرمایه به صندوق‌ها و همچنین ورود صندوق‌ها به بازار پایه می‌تواند بخشی از حرکت بازار را مشخص ‌کند.

بازگشت بزرگان به متن معاملات

دنیای اقتصاد در مطلبی نوشت: تمرکز بر گروه‌های کالایی و صادرات‌محور مشخصه اصلی دادوستدهای روز شنبه بود. تا آنجا که پس از مدت‌ها شاخص کل در مسیر صعودی از شاخص هم‌وزن پیشی‌ گرفت. در شرایطی که شاخص هم‌وزن رشد ۹. ۱ درصدی را به نمایش گذاشت نماگر اصلی بازار با رشد ۹. ۲ درصدی همراه بود. همزمان گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی»، «کانه‌های فلزی» و «فرآورده‌های نفتی» در فهرست پردادوستدترین گروه‌های بورسی از لحاظ ارزش معاملات قرار گرفتند. فهرست نمادهای موثر بر شاخص کل نیز در سیطره کامل این ۴ گروه بود و عرصه‌ای برای خودنمایی دیگر گروه‌ها باقی نگذاشت. جدول میان صفحه بازدهی صنایع مختلف بورسی را در سال ۹۷ و مدت سپری‌شده از سال ۹۸ نشان می‌دهد. بر خلاف سال گذشته که گروه‌های مزبور در میان پربازده‌ترین گروه‌های بورسی بودند، این صنایع در نیمه اول سال‌جاری جاماندگان اصلی از رالی صعودی سهام بوده‌اند. جهش ارزی مهم‌ترین عاملی بود که توجه به سهام کالایی و به خصوص شرکت‌های صادرکننده را در پی داشت. با آرامش بازار ارز و ثبات نسبی در این بازار روند قیمتی این گروه‌ها به عوامل دیگری گره خورد. جاماندگی سهام نمادهای بزرگ کالایی از روند صعودی عمومی بازار سهام دلایل متعدد و بزرگی دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. مهم‌ترین مساله‌ای که سکون بزرگان را سبب شد، به تردیدها از روند بازارهای جهانی و نگرانی از وقوع رکود فراگیر در اقتصاد بین‌الملل بازمی‌گشت. کاهش قیمت کالاهای پایه مصرفی در بازارهای جهانی متعاقبا به این نگرانی دامن می‌زند که سود مطلوب شرکت‌های بزرگ این گروه‌ها قابلیت تکرار در فصول آتی یا سال‌های بعد را نداشته باشد. مساله‌ای که علت دیگر حرکت پراحتیاط این گروه‌ها را رقم زده به حکمفرمایی مبنای سودآوری در دادوستدهای این گروه‌ها بازمی‌گردد.

بازگشت شاخص بورس به مسیر رشد

مردم سالاری گزارش داد: شاخص کل در بازار بورس روز شنبه بیش از ۹ هزار واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم ۳۲۲ هزار و ۵۹ واحد رسید. براساس معاملات روزگذشته بیش از سه میلیارد و ۷۷۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۹ هزار و ۱۸۳ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک هزار و ۷۶۰ واحد افزایش به ۹۳ هزار و ۶۱ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۱۷۸ واحد رشد به ۶۲ هزار و ۲۹۵ واحد رسیدند. شاخص آزاد شناور نیز ۹ هزار و ۴۷۴ واحد افزایش به رقم ۳۷۱ هزار و ۵۴۶ واحد رسید.

ورود نقدینگی به بورس

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی صحرایی مدیرعامل بورس و اوراق بهادار درباره میزان جذب نقدینگی در بورس تهران اظهار داشت: از ابتدای سال نزدیک به ۴۰۰ هزار کد جدید وارد بورس تهران شد که کدهای جدید نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان منابع خالص وارد بورس کرده‌اند. وی درباره امکان تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه گفت: تا به امروز ۱۲ هزار میلیارد تومان تامین مالی در بورس تهران به روش‌های مختلف از جمله افزایش سرمایه از محل اندوخته و مطالبات شرکت‌های پذیرفته شده، ‌ عرضه‌های اولیه، ‌ تامین مالی به روش اوراق اختیار فروش تبعی و... در بورس تهران انجام شده اما هنوز هم وزن تامین مالی در کشور، عمدتا بر عهده بازار پول است که این روند باید تغییر کند.

رسانه‌های اصولگرا

جهش پر قدرت بورس پس از هفته نزولی

خبرگزاری تسنیم: بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری نیرو، البرز دارو و گروه دارویی سبحان با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند. روزنامه خراسان در گزارش آورد: شاخص کل بورس پس از افت ۱۴ هزار واحدی در هفته گذشته، با صعود ۹ هزار واحدی در روز گذشته بخش عمده ای از این افت را جبران کرد و به کانال ۳۲۲ هزار واحدی برگشت تا نگرانی ها درباره تداوم روند نزولی و آغاز ریزش بورس کم رنگ شود. بر اساس آمارهای معاملاتی، روز گذشته، اکثر شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند به طوری که شاخص کل با ۹۰۱۰ واحد رشد معادل ۸۸.۲ درصد به ۳۲۲ هزار و ۵۹ واحد رسید. هفت نماد فارس با ۷۰۲ واحد، فولاد با ۶۱۸ واحد، فملی با ۴۵۴، کگل با ۳۷۳ واحد، شتران با ۳۲۷ واحد، تاپیکو با ۳۰۷ واحد و پارسان با ۳۰۳ واحد رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس گذاشتند. حجم معاملات نیز به هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسید. همچنین آیفکس (شاخص کل فرابورس) نیز با ۸۵ واحد رشد در ارتفاع ۴۱۵۴ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد سه میلیارد و ۷۷۱میلیون سهم در ۴۱۵هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۹۰۱۰واحدی در ارتفاع ۳۲۲هزار و ۵۹ واحد قرار گرفت. بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی سرمایه‌گذاری نیرو، البرز دارو و گروه دارویی سبحان با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

نظر شما