شناسهٔ خبر: 35869461 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش های بین الملل به تجاوز ترکیه به خاک سوریه/ هشدار درباره وقوع فاجعه انسانی در شمال سوریه

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- با آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، موج گسترده‌ای از محکومیت‌ها علیه این اقدام به راه افتاده و کشورها و محافل سیاسی بین المللی تجاوز ترکیه به خاک سوریه را به عنوان نقض آشکار حاکمیت سوریه محکوم می کند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه ساعت 16 بعدازظهر چهارشنبه خبر حمله به شمال شرق سوریه را اعلام کرد. ترکیه هدف از این تهاجم را حمله به «یگان‌های مدافع خلق» موسوم به «ی.پ.گ» و «پ.ک.ک» و داعش اعلام کرده است. آنکارا پیشتر هدف خود از این اقدام نظامی را ایجاد «منطقه امن» برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان عنوان کرده بود.
همزمان با شلیک نخستین گلوله‌های جنگی ترکیه به سمت سوریه، موج گسترده‌ای از محکومیت‌ها علیه این اقدام به راه افتاده و مقام‌های سیاسی کشورهای مختلف تکاپو برای یافتن یک راه‌حل عملی در این منطقه را آغاز کردند.
تجاوز ترکیه به سوریه علاوه بر اینکه نگرانی‌ها درباره بروز یک درگیری خونین و احیای داعش را افزایش داده، وضعیت غیرنظامیان را نیز در ابهام قرار داده است. شبکه سی. ان. ان از بروز اضطراب و نگرانی در میان مردم و آوارگی آنها خبر داد و افزود در حالی که مردم سعی می‌کنند از مناطق مورد حمله در شمال سوریه خارج شوند صحنه‌هایی حاکی از تنش و تشنج به وجود آمده است.
ناظران مسائل منطقه تجاوز ترکیه به شمال سوریه در این مقطع را حاصل سیاست های اشتباه ترامپ و پس از چراغ سبز او به ترکیه می دانند و ترامپ را عامل اصلی این حملات اعلام می کنند، وضعیت بحرانی شمال سوریه به یک جنگ سیاسی در داخل آمریکا نیز کشیده شده است. آمریکایی‌ها ترامپ را مسئول نشان دادن چراغ سبز به اردوغان و بروز این جنگ می‌دانند.

بیانیه وزارت خارجه سوریه
وزارت خارجه سوریه در بیانیه ای اعلام کرد برخی تشکلهای کردی که دل در گرو طرح آمریکا بسته اند مسئول رویدادهایی هستند که در شمال شرقی سوریه رخ می دهد.
گزارشگر الاخباریه سوریه در گزارشی گفت تحول خطرناکی در تجاوزات رژیم ترکیه پس از سالها حمایت آنکارا از تروریسم در سوریه رخ داده است. این تحول خطرناک نیز اجرای نمایشنامه عقب نشینی آمریکا از مواضعی در تل ابیض و رأس العین بود . این عقب نشینی نمایشی پس از آن صورت گرفت که رژیم ترکیه با نادیده گرفتن توافقنامه آدانا و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد بر طبل جنگ کوبید.
سوریه بر مواضع روشنش در قبال تجاوز جدید رژیم ترکیه و تصمیم سوریه برای رویارویی با این تجاوز با همه ابزارهای قانونی تأکید کرد و برخی تشکلهای کردی را که دل در گرو طرح آمریکا بسته اند، مسئول رویدادهای کنونی دانست.
یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه بر عزم سوریه برای مقابله با این تجاوز با همه ابزارهای قانونی تأکید و خاطر نشان کرد لشکرکشی ترکیه به مرزهای سوریه نیز نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت است که همه این قطعنامه ها بر احترام به وحدت و سلامت و حاکمیت سوریه تأکید کرده است.
این منبع تأکید کرد سخنان مقامات ترکیه ای توجیه ناپذیر است و رفتار خصمانه رژیم اردوغان نشانگر طمع ورزیهای توسعه طلبانه ترکیه در قبال اراضی جمهوری عربی سوریه است.
این مقام مسئول در وزارت خارجه سوریه، مسئولیت آنچه را که رخ می دهد متوجه برخی تشکلهای کردی دانست که دل در گرو طرح آمریکا بسته اند. وی افزود قبلا بارها به آنها در نشستهایی که با آنها برگزار شد درباره خطرات این طرح تذکر داده و گفته شد ابزارهایی در خدمت به سیاست آمریکا علیه میهن خود نباشند.
این منبع به دولت ترکیه درباره از دست دادن جایگاهش به عنوان طرف ضامن در فرآیند آستانه هشدار داد و گفت این کشور با تجاوز جدیدش به کل فرآیند سیاسی، ضربه زده است.

تماس تلفنی جانسون با ترامپ و هشدار درباره وقوع فاجعه انسانی در شمال سوریه
نخست‌وزیر انگلیس طی یک تماس تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا ضمن ابراز نگرانی از اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه هشدار داد که ممکن است این عملیات به فاجعه انسانی در منطقه منجر شود.
یکی از نمایندگان رسمی دفتر نخست‌وزیری انگلیس در جمع خبرنگاران اعلام کرد که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته (چهارشنبه) در یک تماس تلفنی، موضع بریتانیا در خصوص اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه را به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بیان کرد.
بنا به گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، این مقام دفتر نخست‌وزیری انگلیس تصریح کرد که جانسون و ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی خود تأکید کردند که اقدامات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه می‌تواند به فاجعه انسانی منتهی شود.
«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس نیز روز گذشته هشدار داد که عملیات ترکیه در شمال شرقی سوریه خطر بی‌ثبات کردن منطقه غرب آسیا را به همراه دارد.
بنا به گزارش ریانووستی، گفت‌وگوی تلفنی نخست‌وزیر انگلیس و رئیس‌جمهور آمریکا شب گذشته در خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه و بین‌المللی انجام گرفت.
در بیانیه دفتر نخست‌وزیری انگلیس در خصوص این گفت‌وگوی تلفنی آمده است: «رهبران (انگلیس و آمریکا) در خصوص حمله ترکیه به شمال شرقی سوریه و احتمال فاجعه انسانی در منطقه ابراز نگرانی کردند».

واکنش فرانسه
وزیر امور خارجه فرانسه چهارشنبه عملیات ترکیه در شمال شرق سوریه را خطری برای امنیت اروپا توصیف کرد و خواستار اتمام آن شد.
«ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه چهارشنبه (17 مهرماه) حمله یکجانبه ترکیه در شمال شرق سوریه را محکوم کرده و خواستار پایان آن شد.
لودریان در حساب کاربری خودش در توئیتر درباره عملیات ترکیه نوشت: «این عملیات،تلاش‌های امنیتی و بشردوستانه ائتلاف ضدداعش را به خطر می‌اندازد و خطری برای امنیت اروپایی‌ها است.»

موگرینی: اقدام نظامی ترکیه موجب تضعیف ثبات منطقه می‌شود
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر توقف حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه، اظهار داشت: این اقدام موجب آوارگی بیشتر مردم و تضعیف ثبات در کل منطقه می‌شود.
موگرینی در سخنانی در پارلمان اروپا گفت: ما از ترکیه می‌خواهیم که فورا اقدام نظامی یکجانبه را متوقف کند.
وی افزود: خصومت‌های نظامی تازه در شمال شرق سوریه ثبات کل منطقه را تضعیف کرده و وضعیت غیرنظامیان را وخیم‌تر و موجب آوارگی بیشتر خواهد شد.
موگرینی در ادامه سخنرانی خود گفت: همانطور که «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا ساعاتی پیش اعلام کرد تردیدی نیست که اتحادیه اروپا هزینه ایجاد زیر ساخت برای پذیرش صدها هزار آواره سوری در شمال شرق سوریه را تامین نخواهد کرد.
وی افزود: اتحادیه اروپا در مناطقی که حقوق جمعیت محلی نادیده گرفته شود یا نقض و وخیم شود کمک‌هایی برای توسعه و ثبات آن مناطقه ارائه نمی‌دهد

واکنش لبنان
وزارت امور خارجه لبنان شامگاه چهارشنبه (17 مهر) به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه واکنش نشان داد.
وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای خود به این مناسبت، عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را که از عصر امروز چهارشنبه آغاز شد، محکوم کرد و آن را «حمله به کشور برادر عربی» دانست.
بیروت این عملیات را «اشغالگری» در خاک سوریه خواند و گفت این عملیات ترکیه باعث خواهد شد اهل سوریه در معرض قتل و آوارگی قرار بگیرند.
به گزارش شبکه المیادین، وزارت خارجه لبنان از ترکیه خواست در مورد این تصمیم خود بازنگری کرده و با کشورهای مربوطه در راستای ثبات سوریه همکاری کند.

موج گسترده محکومیت های بین المللی
کشورها و محافل سیاسی بین المللی تجاوز ترکیه به خاک سوریه را به عنوان نقض آشکار حاکمیت سوریه محکوم کرده اند.
مصر تجاوز ترکیه به خاک سوریه را به شدت محکوم کرده و خواستار دفاع از حاکمیت سوریه و وحدت ملی و تمامیت ارضی این کشور شد.
وزارت خارجه مصر با صدور بیانیه ای این اقدام ترکیه را نقض آشکار حاکمیت یک دولت عربی برادر دانسته و از جامعه بین الملل و شورای امنیت خواست مانع تشدید وخامت اوضاع و تهدید امنیت و صلح بین المللی و اشغال خاک سوریه و دستکاری در بافت جمعیتی شمال سوریه شوند.
مصر در این بیانیه درباره تبعات این تجاوز برای وحدت و تمامیت سوریه و روند صلح بین المللی هشدار داد.
الجزایر نیز بر همبستگی کامل خود با سوریه و ضرورت حفظ حاکمیت و وحدت و تمامیت ارضی این کشور تأکید کرد.
وزارت خارجه الجزایر با صدور بیانیه ای در این باره خاطرنشان کرد که الجزایر با جدیت و نگرانی تحولات شمال سوریه را دنبال کرده و بر مخالفت اصولی خود با نقض حاکمیت کشورها به هر شکل و صورتی تأکید کرد.
برهم صالح، رئیس جمهور عراق نیز تجاوز ترکیه به شمال سوریه را محکوم کرده و آن را خطرناک خواند.
خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از برهم صالح نوشت که این حمله می تواند منجر به بروز فاجعه انسانی و تقویت گروه های تروریستی شود. وی جهانیان را به تلاش برای توقف این تجاوزات فراخواند.
وزارت خاجه لبنان هم این حمله را محکوم کرده و بر ضرورت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تأکید کرد و از دولت ترکیه خواست دست از این تجاوز برداشته و با کشورهای مرتبط برای بازگرداندن صلح و ثبات به سوریه و اجرای قطعنامه های بین المللی همکاری کند.
"جان کلود یونکر"، رئیس کمیساریای اتحادیه اروپا هم از دولت ترکیه خواست دست از تجاوز به خاک سوریه بردارد.
رویترز به نقل از یونکر نوشت: از ترکیه و دیگر طرف ها می خواهم خویشتن داری کنند. وی نقشه های دولت ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را محکوم کرد.
"هایکو ماس"، وزیر خارجه آلمان هم تجاوز ترکیه به سوریه را به شدت محکوم و تأکید کرد که هدف ترکیه از این تجاوز بر هم زدن ثبات در منطقه و احیای گروه تروریستی داعش است و این حمله می تواند به فاجعه انسانی جدیدی منجر شده و باعث راه افتادن موج مهاجرت جدیدی شود.
وزیر امور اتحادیه اروپا در فرانسه هم گفت که فرانسه و انگلیس و آلمان درصدد صدور بیانیه مشترکی در محکومیت این تجاوز هستند.
جوزپه کونتی، نخست وزیر ایتالیا هم ضمن ابراز نگرانی گفت که تجاوز ترکیه به خاک سوریه ثبات منطقه را به هم زده و باعث خسارت به غیر نظامیان خواهد شد.
وزیر خارجه این کشور هم گفت که این تحرکات یک جانبه، تمام دستاوردهایی را که در زمینه مبارزه با تروریسم به دست آمده بود، نابود می کند. وی تأکید کرد که کشورش از نزدیک تحولات منطقه پس از حمله ترکیه به سوریه را زیر نظر دارد.
وزارت خارجه هلند هم تجاوز ترکیه به خاک سوریه را محکوم کرده و در اعتراض به این حمله، سفیر ترکیه در آمستردام را فراخواند.
"مت فردریسکون"، نخست وزیر دانمارک هم این تجاوز را مایه تأسف خوانده و گفت که این حمله تبعات خطرناکی دارد. وی مقامات ترکیه را به خویشتن داری فراخواند.
"آنتونیو گوترش"، دبیر کل سازمان ملل هم ضمن ابراز نگرانی از دولت ترکیه خواست به منشور سازمان ملل و حقوق بشر بین الملل احترام بگذارد بر اساس قوانین بین الملل از حمله به غیر نظامیان و مناطق مسکونی خودداری کند.
"اندریاس شیدر"، رئیس پارلمان اتریش از حزب سوسیالیست این کشور هم از دولت اتریش خواست در چارچوب همکاری با اتحادیه اروپا، تدابیر جدی را در برخورد با تجاوز ترکیه به خاک سوریه اتخاذ کند.
روزنامه اتریشی اوستارایخ به نقل از شیدر نوشت: هیچ کس نمی خواهد گروه تروریستی داعش برگردد. اتریش باید از اتحادیه اروپا بخواهد تمام ابزارهای دیپلماتیک از انواع مجازاتها گرفته تا توقف مذاکره برای وورد ترکیه به اتحاد اروپا را به کار بگیرد.
در ایتالیا نیز میلیون ها کاربر شبکه های مجازی از اتحادیه اروپا خواستند ترکیه را تحریم کند.
سیاستمداران آلمانی نیز تجاوز ترکیه به خاک سوریه را نقض قانون بین المللی خواندند.
یک سیاستمدار در حزب اتحادیه سوسیال مسیحی در پارلمان اروپا هم ترکیه را به جرم تجاوز به خاک سوریه، نقض معاهده آوارگان با اتحادیه اروپا و حفاری گاز در سواحل قبرس به تحریم‌های اقتصادی تهدید کرد.
کانادا نیز تجاوز ارتش ترکیه به سوریه را محکوم کرده و گفت این اقدام ثبات منطقه را به خطر انداخته و تمام تلاش های صورت گرفته برای مهار داعش را از بین می برد.
در این بین دیپلمات ها اعلام کردند شورای امنیت بین الملل امروز پنج شنبه جلسه محرمانه ای را درباره تجاوز ترکیه به خاک سوریه تشکیل خواهد داد.
رویترز به نقل از دیپلمات ها گفت این جلسه به درخواست اعدادی از اعضای اروپایی این شورا از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان، بلژیک و لهستان برگزار می شود.



نظر شما