شناسهٔ خبر: 35850897 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش ها به عقب نشینی آمریکا از سوریه/ خیانت ترامپ به کُردها و تله برای ترکیه

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- واکنش ها به خبر عقب نشینی آمریکا از سوریه و تحلیل ها پیرامون خیانت آمریکا به کُردها در سوریه، ترامپ را به واکنش واداشت.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی توییتری ضمن دفاع از تصمیم خود برای خروج نظامیان این کشور از شمال سوریه، در تمجید از مواضع ترکیه، این کشور را «شریک تجاری بزرگ» و «عضو مهم ناتو» خوانده است.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که به دنبال اعلام تصمیم اخیرش برای خارج کردن نظامیان این کشور از شمال سوریه مورد انتقادهای برخی چهره‌های ارشد جمهوری‌خواه قرار گرفته و متهم شده که به آنکارا برای انجام عملیات نظامی علیه کُردهای همپیمان واشنگتن چراغ سبز نشان داده، بار دیگر از تصمیم خود دفاع کرده است.
دونالد ترامپ در چندین توییت خود درباره موضوع خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه ابتدا به تمجید از ترکیه پرداخت و گفته که این کشور، «شریک تجاری بزرگ ایالات متحده» است و در پروژه تولید جنگنده‌های اف 35 آمریکا هم در قسمت تولید قالب‌های فولادی مشارکت دارد.
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین از مواضع و «کمک‌های ترکیه» در استان ادلب سوریه و همچنین آزادی پیش از موعد «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه تشکر کرد.
ترامپ ضمن تاکید بر اینکه «ترکیه، یک عضو مهم ناتو است»، از حضور رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور در کاخ سفید در تاریخ 13 نوامبر (22 آبان) خبر داد.
رئیس‌جمهورآمریکا در پایان یکی از توییت‌های امروز خود از هشتگ «به جنگ‌های بی‌پایان، پایان دهید» استفاده و موضع خود درباره لزوم خروج آمریکا از جنگ‌ها در منطقه غرب آسیا را تکرار کرد.
وی سپس افزود: «ما شاید در فرایند خروج از سوریه باشیم اما به هیچ وجه کُردها را رها نکرده‌ایم؛ کسانی که افرادی خاص و جنگجویانی خارق‌العاده هستند. روابط ما با ترکیه که شریک تجاری و همپیمان ناتویمان است هم خیلی خوب بوده است. ترکیه خودش هم تعداد زیادی جمعیت کُرد دارد و کاملا این را متوجه است که ما فقط 50 نظامی در آن بخش از سوریه (شمال سوریه) داشتیم و دیگر در آن منطقه نیستند اما هرگونه درگیری غیر ضروری ترکیه (علیه نیروهای آمریکایی در سوریه) برای اقتصادشان مرگبار خواهد بود. ما داریم به کُردها از نظر مالی و تسلیحاتی کمک می‌کنیم».

وزارت دفاع آمریکا: سیاست ما در سوریه تغییر نکرده است
پایگاه اینترنتی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد:  ترکیه تصمیم گرفته یکجانبه عمل کند و سیاست آمریکا در زمینه حضور نیروهایش در سوریه ،هیچ تغییری نکرده است.
جاناتان هافمن سخنگوی پنتاگون در بیانیه ای اعلام کرد به رغم گزارش های نادرست ، اسپر وزیر دفاع و میلی رئیس ستاد ارتش طی چند روز گذشته از سوی رئیس جمهور در مورد اوضاع در شمال سوریه و تلاش ها برای مراقبت از نیروهای آمریکایی در مواجهه با اقدام نظامی از سوی ترکیه، مورد مشورت قرار گرفته اند .
در ادامه این بیانیه آمده است: موضع این وزارتخانه همچنان این بوده و هست که ایجاد منطقه امن در شمال سوریه بهترین راه برای حفظ ثبات در آنجا به شمار می آید. متاسفانه ترکیه تصمیم گرفته که یکجانبه عمل کند. در نتیجه ما نیروهای آمریکایی در شمال سوریه را برای اطمینان از امنیت آنها، از مسیر حمله احتمالی ترکیه خارج کردیم . در حال حاضر سیاست ما در زمینه حضور نیروهای مان در سوریه ،هیچ تغییری نکرده است.

عقب نشینی از سوریه بازآرایی نیرو‌هاست،نه عقب نشینی
یک مسئول آمریکا گفت: تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان از شمال سوریه در واقع بازآرایی نیرو‌هاست،نه عقب نشینی. اما هرگز به منزله چراغ سبز به ترکیه برای حمله به کرد‌ها نیست
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین؛ یک مسئول وزارت امور خارجه آمریکا گفت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در تماسی تلفنی با دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود درباره تصمیمش برای ورود به شمال شرق سوریه صحبت کرده بود. اردوغان در این تماس تلفنی به ترامپ تاکید کرد ساز و کار ایجاد منطقه امن در شمال سوریه پاسخگوی مطالبات ترکیه نیست. وی همچنین تمایل خود را برای عملیات نظامی یکجانبه به اطلاع ترامپ رساند، ولی به جزئیات آن اشاره‌ای نکرد.
 
آمریکا بخش کوچکی از سربازان خود در نزدیکی مرز ترکیه در سوریه را خارج می‌کند
یک مسئول بلندپایه آمریکایی اعلام کرد آمریکا تنها بخش کوچکی از سربازان مستقر در سوریه در نزدیکی مرز ترکیه را خارج کرده و آن‌ها را در فاصله بسیار کمتری نسبت به محل فعلی مستقر می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، این مسئول آمریکایی همچنین به روزنامه نگاران گفت: «کاری که ما می‌کنیم، خروج چندین سرباز از منطقه مرزی و استقرار آن‌ها در همان نزدیکی است».
به گفته او خروج نیرو تنها شامل کمتر از 25 نظامی می‌شود.

اثبات بدعهدی دولت آمریکا
یک سناتور آمریکایی گفت: دستور ناگهانی ترامپ درباره رها کردن کرد‌های سوریه دیدگاه ایران را درباره بدعهدی دولت آمریکا تایید می‌کند
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت: کرد‌ها در کنار ما جنگیدند، اما برای این کار، پول‌های زیادی به آن‌ها پرداخت کردیم و تجهیزات زیادی در اختیارشان قرار دادیم.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، شبکه آمریکایی ان بی سی به نقل از منابع نظامی آمریکایی اعلام کرد: تصمیم ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه، مسئولان پنتاگون و وزارت خارجه و متحدان آمریکا را غافلگیر کرد.
سناتور جمهوری خواه مارکو روبیو در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت اگر گزارش‌ها درباره عقب نشینی آمریکا از سوریه درست باشد، دولت ترامپ اشتباهی بسیار بزرگ مرتکب شده است که پیامدهایش فراتر از سوریه خواهد بود. این تصمیم دیدگاه ایران را درباره این دولت تایید می‌کند و به آن‌ها برای حملات خصمانه بیشتر جسارت می‌دهد که این امر می‌تواند ماشه جنگ منطقه‌ای خطرناکتر و گسترده‌تر را بکشد.

ترامپ به کردها خیانت کرد
ریچارد انگل خبرنگار ان بی سی نیوز در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت توالی وقایع مرتبط با کرد‌ها (سوریه) بسیار زشت است و بوی خیانت از آن به مشام می‌رسد. کرد‌ها در شمال سوریه که با آمریکایی‌ها همکاری می‌کنند به تازگی بر اساس توافقی مواضع دفاعی شان را از مرز ترکیه خارج کردند و سپس ناگهان شنیدند که ترامپ به ترکیه برای حمله به شمال سوریه چراغ سبز نشان داده است.
یک مقام کرد سوری گفت: آمریکایی‌ها خائن هستند. آن‌ها ما را در برابر کشتار ترکیه رها کرده اند. ما دیگر نمی‌توانیم در برابر داعش بجنگیم و مجبوریم از خودمان دفاع کنیم. این امر می‌تواند شرایط را برای بازگشت داعش به منطقه فراهم سازد.

ترامپ تنها موفقیت نظامی آمریکا را در خاورمیانه از بین برد!
دیوید ایگناتیوس ستون نویس واشنگتن پست در پیام‌هایی در صفحه توییتر خود نوشت رئیس جمهور ترامپ اشتباهی مهم و جدی را در قبال سوریه مرتکب می‌شود. منابع می‌گوید آمریکا شبانه متحدان کرد سوری خود را مطلع کرده که آمریکا از مواضع خود در مرز ترکیه عقب نشینی می‌کند و این باصطلاح سازوکار امنیتی را کنار گذاشته و اجازه حمله نیرو‌های ترکیه‌ای را می‌دهد. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که ما از نیرو‌های کرد دموکرات سوریه خواسته بودیم همه موانع را برچینند و از مرز عقب نشینی کنند و وعده داده بودیم این اقدام مانع از مداخله ترکیه می‌شود. در حقیقت به نظر می‌رسد این اقدام به نفع طرف دیگر بوده است. ترامپ علاوه بر رها کردن متحدان، راه را برای کنترل شمال شرقی سوریه به دست ترکیه فراهم کرده است که این امر قطعا باعث خونریزی و بی ثباتی خواهد شد.
وی مدعی شد: ماموریت سوریه از معدود موفقیت‌های قدرت نظامی آمریکا در خاورمیانه بود! اکنون این موفقیت برای خشنودی اردوغان و تحقق آرمان هایش درحال از بین رفتن است.

سوزان رایس: خیانت ترامپ به کرد‌ها مصداق بارز سیاست خارجی کاملا شکست خورده اوست
سوزان رایس مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت تصمیم ترامپ برای خیانت به شرکای کرد ما که در مبارزه با داعش نقشی اساسی داشتند و رها کردن آنها، مصداق سیاست خارجی کاملا شکست خورده اوست. اگر شما با ما باشید، ترامپ علیه شماست و اگر شما علیه ما باشید (مثل پوتین و کیم) او برایتان فرش قرمز پهن می‌کند.

موضع مبهم آمریکا نشانه ناتوانی آن است
سرگی لاوروف گفت مسکو گفتگو بین دولت سوریه و کردها را بر سر اوضاع در شمال شرق سوریه خواستار است
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک ، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد موضع مبهم آمریکا در خصوص سوریه ، ناتوانی این کشور را برای مذاکره نشان می دهد.
وی با بیان اینکه مسکو گفتگو بین دولت سوریه و کردها را بر سر اوضاع در شمال شرق سوریه خواستار است افزود اجتناب از افزایش تنش ها در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در سوریه ضروری است.

عاقبت اعتماد به آمریکا خواری است
سید حسن نصرالله با اشاره به رها کردن کُردهای سوریه توسط آمریکا گفت نمی توان به ایالات متحده اعتماد کرد، هر کسی که به آن تکیه کند خوار و ذلیل می‌شود
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از تلویزیون المنار، دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به تصمیم آمریکا برای خروج از شمال سوریه و پشت کردن به متحدان کُرد خود گفت این مسأله بار دیگر ثابت کرد آمریکا قابل اعتماد نیست و چنین سرنوشتی در انتظار همه کسانی است که به آمریکا دل بسته اند.
سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان سه شنبه شب در سخنرانی خود به مناسبت نزدیک شدن به اربعین حسینی در مجتمع سید الشهداء در ضاحیه جنوبی بیروت گفت: چرا رهبر انقلاب-خداوند حفظشان کند- می فرماید با آمریکا هیچ گونه مذاکره ای نخواهیم کرد؟ چون تجربه ثابت کرده است آمریکایی ها به توافق ها و تعهدات هیچ گونه پایبندی ندارند. آنها هیچ متحدی نیز ندارند. نگاه کنید یک شبه با کُردها در منطقه شرق فرات چه کردند. رسانه های اسرائیلی را پیگیری کنید که چگونه این مسأله به یک عزا در فلسطین اشغالی برای صهیونیست تبدیل شده است.
وی افزود: این اقدام، واقعیت آمریکا را آشکار ساخت. این، نتیجه دل خوش کردن به آمریکاست. این، نتیجه خود را به دست آمریکا سپردن است. این، سرنوشت هر کسی است که مسیر خود را به آمریکا گره زده باشد. این، یک پیام برای همه ملت ها، نیروها، حکومت ها و احزابی است که به آمریکا تکیه کرده اند و دل بسته اند. آیا تمام این تجربه ها در طول ده ها سال و آخرین مورد آن در منطقه شرق فرات برای هر صاحب عقل، درک و فهمی کافی نیست تا به دنبال گزینه های صحیح و درست باشد و بداند اعتماد به آمریکا یک گزینه شکست خورده و زیانبار است.
وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها از همپیمانان خود حمایت نمی‌کنند و هیچ احترامی برای توافقات قائل نیستند.
سید حسن نصرالله تاکید کرد: نمی‌توان به ایالات متحده اعتماد کرد، هر کسی که به آن تکیه کند، خوار و ذلیل می‌شود.

خنجر ترامپ در پهلوی کرد‌ها و تله برای ترکیه
اینکه ترامپ به آسانی همپیمانان کُرد خود را رها کرد، خبر بدی برای همپیمانان عرب آمریکا و کشور‌های منطقه خلیج فارس است.
روزنامه رای الیوم نوشت:، عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی از سوریه، به مثابه تلاش دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای عمل به وعده‌های انتخاباتی بود، اما در واقع این اقدام خنجری زهرآگین در پهلوی کرد‌ها و هدیه‌ای تله گذاری شده برای ترکیه است و این کشور را درگیر دامی خطرناک می‌کند که پیش از این عربستان در یمن و آمریکا در افغانستان و عراق گرفتار آن شدند.
عبدالباری عطوان نوشت: بسیاری، ترامپ را مردی احمق و سیاست خارجی وی را به ویژه در منطقه خاورمیانه شکست خورده می‌دانند. شاید این تعبیر درست باشد، اما تصمیم ناگهانی ترامپ برای عقب نیشنی (2000) سرباز آمریکایی از شمال سوریه و بی فایده دانستن جنگ در این منطقه و رها کردن همپیمانان کرد وی نشانگر بازنگری راهبردی، اذعان به شکست و تلاش او برای کاستن از خسارت مشارکت در جنگ سوریه است که تاکنون به حدود 100 میلیارد دلار رسیده است.
هر لحظه ممکن است ترکیه برای نابودی نیرو‌های سوریه دمئکراتیک با اکثریت کرد، که آنکارا آن‌ها را در فهرست تروریستی خود قرار داده است، به شمال سوریه حمله و اهدافی را محقق کند که مهمترین آن ایجاد منطقه امن به عمق 30 و طول 500 کیلومتر در خاک سوریه برای اسکان دهی مجدد 3 میلیون و 500 هزار آواره‌ای است که اکنون ساکن ترکیه هستند و چه بسا این حمله ریسک بزرگ و پرهزینه‌ای برای اردوغان باشد و نتایج کاملا معکوسی داشته باشد.
شاید هم ترامپ با تصمیم ناگهانی خود برای عقب نشینی از شمال سوریه هدیه تله گذاری شده‌ای به رئیس جمهور ترکیه داده و او و ارتش ترکیه را به دام بسیار خطرناکی کشانده است که به سختی می‌توان از آن خارج شد. درست مثل همان دامی که عربستان در یمن و آمریکا در افغانستان و عراق گرفتار آن شد. هر چند قبول دارم تفاوت‌هایی بین این موارد وجود دارد چرا که ترامپ رئیس جمهور ترکیه را به سبب خرید سامانه موشکی اس 400 روسیه و ترجیح دادن آن به سامانه آمریکایی پاتریوت نخواهد بخشید.
از نخستین روز ورود نیرو‌های ترکیه، این نیرو‌ها از چند طرف و در جبهات مختلف در خطر خواهند بود:
نخست اینکه نیرو‌های ترکیه در برابر نیرو‌های سوریه دموکراتیک قرار خواهند گرفت که در سطح عالی آموزش دیده اند و از سلاح‌ها و مهارت‌های جنگی بالایی برخوردارند. آمریکا این نیرو‌ها را به سلاح‌های پیشرفته مجهز کرده است و در سال‌های گذشته کارشناسان آمریکایی بر آموزش جدیدترین شیوه‌های جنگی به این عناصر نظارت داشته اند. از سوی دیگر این نیرو‌ها در جنگ خونین با  گروه [تکفیری وهابی] داعش مهارت‌های جنگی به دست آوردند و توانستند نیرو‌های داعش را از مقر اصلی در رقه بیرون کنند، به دولت خلافت پایان دهند و هزاران تن از این نیرو‌ها را بازداشت کنند.
دوم: هزینه اقتصادی و مالی سنگینی است که امکان دارد این عملیات تهاجمی در بر داشته باشد. مسئله دیگر اداره مناطق تحت سیطره ترکیه و ارائه خدمات عمومی به صد‌ها هزار و چه بسا میلیون‌ها شهروندی است که اهل این منطقه هستند یا از ترکیه به آنجا کوچ خواهند کرد. نقشه سران ترکیه این بود که با توافق با آمریکا بر مشارکت در ایجاد منطقه امن، بخشی از این فشار مالی را به این کشور تحمیل کنند، اما با عقب نشینی آمریکا، این بار مالی به طور کامل به گردن ترکیه افتاد، در حالی که این کشور با بحران اقتصادی دست به گریبان است و اگر لیندسی گراهام سناتور آمریکایی به تهدید‌های خود مبنی بر تصویب تحریم اقتصادی ترکیه در کنگره جامه عمل بپوشاند، این بحران شدیدتر نیز خواهد شد.
سوم: احتمال ورود کردن ارتش سوریه و درگیری آن با نیرو‌های متجاوز ترکیه است؛ رئیس جمهور سوریه هشدار داده بود در صورت نقض حق حاکمیت کشورش به دست ترکیه سکوت نکرده و با هرگونه حمله‌ای مقابله خواهد کرد.
چهارم: حتی اگر این حمله موفقیت آمیز باشد و به طور کامل منطقه مورد نظر تحت تصرف در آید، دولت ترکیه در قبال بمب ساعتی یعنی هزاران نیروی داعش که در زندان‌ کرد‌ها در بند هستند، مسئول خواهد بود. اما ترکیه با این نیرو‌ها چگونه برخورد خواهد کرد؟ آیا آن‌ها را محاکمه و به حبس محکوم می‌کند و هزینه نگهداری این نیرو‌ها را بر عهده خواهد گرفت؟ مسئله دیگر این است که این افراد در زندان‌های ترکیه نگهداری خواهند شد یا شمال سوریه؟ به ویژه اینکه ترکیه با بازگشت زندانیان داعشی و خصوصا اروپایی ها، مخالف است.
سکوت محافل سوری و روسی در برابر تصمیم ترکیه برای حمله به شمال سوریه، بسیار ابهام آمیز است. آیا این سکوت علامت رضایت و نشانگر توافقات پیشین روسیه، ترکیه و ایران در نشست سه گانه آنکاراست؟ یا اینکه آنان ترجیح می‌دهند منتظر بمانند، زیرا اردوغان بار‌ها به این حمله تهدید کرده، اما در لحظات آخر منصرف شده است.
در برخی محافل ترکیه سخن از سناریوی دیگر یعنی "چشم پوشی" است که در نشست اخیر مسکو تحت نظارت روسیه صورت گرفته است. به این معنا که در ازای چشم پوشی از حمله ترکیه به شمال شرق سوریه، ترکیه نیز حمله آینده سوریه و روسیه را برای آزادسازی کامل استان ادلب نادیده بگیرد که نتیجه آن پناهنده شدن عناصر مسلح حاضر در ادلب به کمربند امنیتی در شمال شرق فرات است. اما برخی منابع سوری این سناریو را بعید دانستند و گفتند: ارتش سوریه ادلب را آزاد خواهد کرد و در برابر هرگونه تجاوز ترکیه به خاک سوریه، چه در شمال غربی یا شمال شرقی خواهد ایستاد و مثل 85 درصد از خاک سوریه که تا به حال آن را آزاد کرده است، این منطقه را نیز آزاد خواهد کرد.
ترامپ نیرو‌های آمریکایی را از سوریه عقب کشید و خارج کردن آمریکا از این جنگ بیهوده نه تنها خنجری زهرآگین به کرد‌هایی است که تا به حال از ضربات پیشین آمریکا درس نگرفته اند، بلکه مقدمه‌ای برای عقب نشینی کامل از منطقه، از جمله عراق، عربستان، کویت و همه پایگاه‌های آمریکا در منطقه خلیج [فارس]و عمل به وعده‌های انتخاباتی اوست.
انتقال مقر فرماندهی نیروی هوایی آمریکا از پایگاه العدید قطر به خاک آمریکا، عقب نشینی ناو هواپیمابر و ناو‌های آمریکایی از منطقه خلیج [فارس] به اقیانوس هند یا این که ترامپ انتقادات کرد‌ها علیه خود را به سبب تنها گذاشتن آن‌ها رد می‌کند و می‌گوید آنان در ازای جنگ با داعش زیر پرچم آمریکا پول و تجهیزات نظامی به دست آورده اند، همه این‌ها نشان می‌دهد این مرد تصمیم گرفته است برود و منطقه غرب آسیا را با جنگ‌های بیهوده رها کند تا اهالی آن مشکلات را خودشان حل کنند. اینکه ترامپ به آسانی و به سرعت همپیمانان کُرد خود را رها کرد، خبر بدی برای همپیمانان عرب آمریکا و کشور‌های منطقه خلیج فارس است که به حمایت‌های آمریکا امید بسته اند.. چرا که خنجر‌های مسموم ترامپ آماده است و مسئله اصلی تنها اولویت بندی و فرا رسیدن زمان مناسب است.


نظر شما