شناسهٔ خبر: 35791811 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

با تعیین ضرب الاجل 12 روزه

نخستین احضاریه دموکرات‌ها به کاخ سفید رسید

صاحب‌خبر -
ندا آکیش / رؤسای سه کمیته مجلس نمایندگان امریکا که مسئول تحقیق درباره تماس تلفنی دونالد ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین هستند، روز جمعه به وقت محلی نخستین احضاریه رسمی خود را برای کاخ سفید ارسال کرده و به‌ کاخ سفید و مایک پنس، معاون رئیس جمهوری تا 18 اکتبر (12 روز دیگر) فرصت دادند تا اسناد و مدارک مربوط به این گفت‌و‌گوی تلفنی را در اختیار مجلس نمایندگان قرار دهد. این اتفاق در حالی رخ داد که رسانه‌ها روز جمعه از وجود افشاگر دوم در این باره خبر داده و نوشتند، افشاگر دوم اطلاعات بیشتری درباره این تماس تلفنی دارد و قرار است او هم از ترامپ شکایت کند.
به‌گزارش نیویورک تایمز، احضاریه روز جمعه سه کمیته مجلس نمایندگان امریکا به کاخ سفید به‌نام مایک مولوانی، رئیس کارکنان کاخ سفید صادر شده و در آن از او و مایک پنس، معاون ترامپ خواسته شده است، اسناد و مدارکی که بشدت محرمانه هستند، در اختیار مجلس نمایندگان قرار بگیرد. اگر کاخ سفید و مایک پنس تا ضرب الاجل 18 اکتبر به این احضاریه پاسخ مثبت دهند، ابعاد بسیار مهمی از گفت‌و‌گوهای رؤسای جمهور امریکا و اوکراین روشن می‌شود و تکلیف استیضاح ترامپ بیش از پیش مشخص می‌شود اما دفتر مایک پنس روز جمعه بلافاصله به این احضاریه واکنش نشان داد و اعلام کرد، او به این درخواست کمیته‌های مجلس نمایندگان پاسخ مثبت نمی‌دهد. البته در تاریخ امریکا سابقه نداشته که از معاون رئیس جمهوری درخواست شود، اسنادی را علیه رئیس جمهوری برملا کند.
ورود افشاگر دوم به غائله استیضاح
برخلاف پنس که به‌طور تلویحی اعلام کرده، کاری علیه رئیس جمهوری نمی‌کند، رسانه‌ها روز جمعه از وجود یک افشاگر دوم خبر داده و نوشتند، این افشاگر جدید که یک مقام اطلاعاتی است نسبت به افشاگر اول اطلاعات بیشتری درباره گفت‌و‌گوی تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین دارد و در روزهای آینده شاید او هم از ترامپ شکایت کند. البته افشاگر دوم داوطلبانه افشاگری نکرده است بلکه در جریان تحقیقات و بازجویی‌هایی که درباره گفت‌و‌گوی تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری امریکا در جریان است، لب به سخن گشوده است.
در شرایطی که دموکرات‌ها بسرعت، پرحرارت و با هیجان روند استیضاح را پیش می‌برند، ترامپ هم بیکار ننشسته و مدام بر فساد جو بایدن، رقیب انتخاباتی اش از حزب دموکرات و پسر بایدن تأکید می‌کند و انتظار می‌رود در روزهای آینده حملات خود به بایدن را تشدید کند زیرا دادستان کل اوکراین روز جمعه اعلام کرد، هانتر بایدن و شرکت گازی موسوم به «بوریسما» که وی عضو هیأت مدیره آن بوده، با حدود 15 پرونده کیفری در این کشور مرتبط هستند. تمرکز ترامپ بر بایدن که تصور می‌شد شانس اصلی دموکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات 2020 باشد در حالی است که برنی ساندرز، دیگر کاندیدای دموکرات نام آشنا هم وضعیت خوبی ندارد و روز سه‌شنبه گذشته در جریان یک سخنرانی انتخاباتی در ایالت نوادا دچار حمله قلبی شد. تیم انتخاباتی سندرز 78 ساله، خبر حمله قلبی او را روز جمعه تأیید کردند. به گفته پزشکان معالج سندرز، وی بعد از کار گذاشته شدن دو فنر در عروق قلبی اش، در شرایط مناسب جسمانی به‌سر می‌برد. خود او نیز گفته بزودی به کمپین‌هایش باز خواهد گشت.

نظر شما