به گزارش بنیاد سیمایی فارابی، پنجمین فیلم بلند سینمایی برومند با عنوان سرزمین بود و نبود به تهیهکنندگی همایون اسعدیان ساخته میشود و این روزها در مرحله طراحی تولید قرار دارد. طراحی تولید مرحلهای است که به تازگی جهت ارزیابی اولیه گروه سازنده فیلمها به مراحل تولید فیلم در بنیاد سینمایی فارابی اضافه شده است. این مرحله استخراج فضای فیلم و تصویری کردن فیلمنامه قبل از شروع فیلمبرداری را شامل میشود. در واقع در این مرحله، فیلم یک بار با کمترین هزینه، به تصویر درمیآید و چنانچه محصول اولیه دارای ویژگی و شاخصههای مدنظر بود، فیلم وارد مرحله پیشتولید میشود.
اتفاقی خوب برای سینما
اسعدیان تهیهکننده فیلم سینمایی سرزمین بود و نبود درباره تولید این فیلم با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی گفت: این پروژه متعلق به مرضیه برومند است. فیلمنامهای که داشتند، در فضای سن نوجوان- بزرگسال روایت میشد و از نظر ساختاری از فضای رئال - فانتزی برخوردار بود. فیلمنامه به بنیاد سینمایی فارابی ارائه شد، کلیت طرح را پسندیدند و ابراز علاقه کردند این طرح تبدیل به یک فیلم سینمایی شود.
وی ادامه داد: به پیشنهاد برومند به عنوان همکار تهیهکننده در کنار ایشان حضور داشته دارم و پیشنهاد ما و بنیاد سینمایی فارابی این بود که به یک طراحی دست یابیم و این نهاد به این نتیجه رسیدهاند و در واقع این نکته درستی است که برای ساخت پروژهها نباید ابتدا وارد مرحله تولید شد.
اسعدیان با مثبتخواندن اقدامات اخیر متولیان سینمای ایران اظهار داشت: باید از رویه شفافسازی در سینمای ایران و این که در مقاطع مشخصی، گزارش عملکردها اعلام میشود و افکار عمومی متوجه میشوند جریان سینمای ایران با چه هزینههایی جلو میرود، ابراز خوشحالی کنم و بگویم این رویه، از نظر ما و بخش زیادی از اهالی سینمای ایران، مثبت است. یکی از شاخصههای شفافسازی، توضیح درباره تصمیمات و تعاریف تازه است. تیتر طراحی تولید همانقدر که جدید است، میتواند سوتفاهم ایجاد کند، پس باید در این زمینه توضیح داد.
راهکاری برای رسیدن به چشمانداز درست
این کارگردان و تهیهکننده سینما گفت: در طراحی تولید ابتدا یک مرحله قبل از پیش تولید پیشبینی میکنیم. این مرحلهای است که طراح کار که در سرزمین بود و نبود امیر اثباتی است طرحهای خود را ارائه میدهد و بعد از توافق با خالق اثر لوکیشنها بازبینی و عکسبرداری میشود و فیلمنامه به مرحله کاملش میرسد.
طراحیتولید ما را با پروژهای روبه رو میکند که دیگر برایمان خیلی مبهم و گنگ نیست. یعنی میتوانیم به این برسیم که مثلا طراحی شخصیتها و پرسوناژهایی که واقعی نیستند و به شکل فانتزی در قصه حضور دارند، به چه شکل باشد، فیلمنامه و ساختار کار چگونه باشد و در نهایت، میتوانیم یک برآورد نسبتا دقیق را ارائه بدهیم. آن زمان است که سرمایهگذار، بنیاد سینمایی فارابی و یا هر شخص حقیقی دیگری میتواند به این ارزیابی برسد که امکان ساخت فیلم هست یا نه. طبیعتا برای این مرحله هزینه خیلی زیادی صرف نمیشود اما ویژگیاش این است که ما دیگر، به سیاق رایج سینمای ایران، وارد پیش تولید پروژهای نمیشویم که هنوز برایمان مبهم است.
اسعدیان با اشاره به این که طراحی تولید سرزمین بود و نبود آغاز شده و در مرحله بازبینی لوکیشن قرار دارد، گفت: نتایج طراحی تولید این پروژه، به بنیاد سینمایی فارابی ارائه میشود تا در ادامه، درباره زمان و چگونگی تولید آن تصمیمگیری کنیم.
رئیس هیأت مدیره خانه سینما، اظهار داشت: ما اگر ادعای رسیدن به صنعت سینما داریم، باید به این سمت حرکت کنیم؛ بهویژه آن که با افزایش هزینههای تولید مواجه هستیم و وقتی تولید یک فیلم متوسط، هزینهبر است، برای پروژههای جدیتر، نبود طراحی تولید، بیگدار به آب زدن است.
نظر شما