شناسهٔ خبر: 35702111 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش تحلیلی- خبری ستاره صبح از سفر رئیس جمهور به ارمنستان

مزیت‌های اتحادیه «اوراسیا» برای اقتصاد ایران

اشاره: رئیس‌جمهور که برای حضور در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی «اوراسیا»، در صدر یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی، به دعوت رسمی نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان به ایروان پایتخت این کشور رفته، از عملیاتی شدن توافق ایران با اتحادیه اوراسیا از آبان ماه خبر داد و گفت: «الحاق به اوراسیا اتصال به اقتصاد جهانی را هموار می‌کند.» به گفته روحانی، این اولین بار است که ایران وارد یک اتحادیه اقتصادی منطقه‌ای می‌شود. اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۴ میلادی تشکیل شد و کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس در آن عضویت دارند. بهبود توسعه پایدار و ارتقای کیفیت سطح زندگی کشورهای عضو، اصلی‌ترین دلیل شکل‌گیری اتحادیه اقتصادی اوراسیا بوده است. ایران در سال ۱۳۹۵ به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان ایران و این اتحادیه را مطرح کرد؛ پیشنهادی که از جانب اعضای آن نیز مورد استقبال قرار گرفت و پس از دو سال مذاکره، سرانجام یک موافقت‌نامه در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید. مجلس شورای اسلامی نیز با تصویب قانونی در 7 بهمن ۱۳۹۷، با پیوستن ایران به این اتحادیه موافقت کرد که بر اساس آن، ایران به مدت سه سال به‌صورت آزمایشی به عضویت این اتحادیه درمی‌آید و پس‌ازآن در صورت توافق انجام‌شده با ذی‌نفعان، امکان عضویت دائمی ایران در این منطقه آزاد تجاری فراهم خواهد شد. عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شرایط تحریم‌ها، می‌تواند نقش مؤثری در عبور ایران از تنگناهای اقتصادی ایفا کند و امکان استفاده از تعرفه‌های تجاری، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و صادرات و تسهیل روابط اقتصادی با کشورهای این اتحادیه را فراهم کند. گزارش پیش رو که توسط مصطفا صباغ، روزنامه‌نگار گردآوری‌شده به این موضوع می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

حسن روحانی در اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار داشت: «نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فرصتی مغتنم برای ‌تبادل‌نظر و چاره‌اندیشی درخصوص پاره‌ای از موضوعات و مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای است و امیدوارم نتایج ارزشمندی از گفت‌وگوهای این نشست حاصل شود.» به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور تصریح کرد: «نظام جهانی بر پایه چندجانبه‌گرایی و همکاری‌های مشترک کلیه اعضای جامعه بین‌المللی استوار است و همه کشورها به‌حکم تعهد و مسئولیت بین‌المللی خود و در راستای حفظ صلح، امنیت، ثبات و نظم بین‌المللی، موظف به مقابله با یک‌جانبه‌گرایی هستند. جامعه بین‌المللی باید با اتخاذ تصمیمی قاطع و اقداماتی مؤثر با رویکرد خصمانه و یکجانبه گرایانه آمریکا مقابله نماید.»

موافقت‌نامه تجاری ایران و اوراسیا
رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران متنوع‌سازی روابط اقتصادی خود و تکیه‌بر اصول اقتصاد مقاومتی و همکاری‌های فعال‌تر منطقه‌ای- بین‌المللی است، ابراز داشت: «امضای موافقت‌نامه تجاری جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بیانگر دیدگاه جامع و سازنده ایران، همراه با اراده سیاسی قوی در کمک به توسعه روابط اقتصادی - تجاری چندجانبه و منطقه‌ای است. اجرایی شدن موافقت‌نامه فی‌مابین قدمی در مسیر تقویت ساختارهای تجاری چندجانبه تلقی می‌شود.»
گسترش روابط با ارمنستان
روحانی در دیدار با آرمن سرکیسیان رئیس‌جمهور ارمنستان با بیان اینکه تهران و ایروان همواره از روابط دوستانه و صمیمی برخوردار بوده‌اند، اظهار کرد: «توسعه و تحکیم بیشتر روابط با همه کشورهای همسایه ازجمله ارمنستان از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. ایران و ارمنستان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف ازجمله انرژی ترانزیت و حمل‌ونقل، گردشگری و صنعتی برخوردار هستند که می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای منافع دو ملت بهره‌برداری کرد.» رئیس‌جمهور همچنین در دیدار نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، ضمن اعلام آمادگی ایران برای تأمین نیازمندی‌های ارمنستان در حوزه انرژی تصریح کرد: «تهران و ایروان در زمینه‌های مختلف اقتصادی می‌توانند همکاری‌های سازنده‌ای داشته باشند. قرارداد تهاتر گاز و برق بین دو کشور می‌تواند در حوزه کالا و خدمات نیز توسعه یابد.»

پنجره‌ای جدید برای اقتصاد
آخرین آمارهای منتشرشده از سوی مرکز تجارت بین‌المللی (ITC) در خصوص وضعیت تجارت ایران با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، نشان می‌دهد مجموع صادرات ایران به ۵ کشور این اتحادیه در سال 2018 میلادی، ۹۱۸ میلیون دلار بوده و در مقابل صادرات کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به ایران در سال ۲۰۱۸ حدود یک میلیارد و ۷۷۵ میلیون دلار به ثبت رسیده است. به گزارش دنیای اقتصاد، در میان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ‌ایران بیشترین واردات را از کشور روسیه با رقمی معادل یک میلیارد و ۲۰۷ میلیون دلار و بیشترین صادرات را نیز به روسیه به ارزش ۵۳۳.۱ میلیون دلار داشته است. براساس آمارهای مرکز تجارت بین‌المللی، درسال ۲۰۱۸ حدود ۰.۳ درصد از واردات این کشورها از ایران بوده است. همچنین در میان کشورهای عضو این اتحادیه، سهم ایران در تأمین نیاز وارداتی کشور ارمنستان (حدود ۵.۶ درصد) بیش از سایر کشورها بوده و حدود ۴درصد از صادرات کالایی این کشور نیز به ایران بوده است.

یک فرصت تاریخی
مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه در یک‌رشته توییت نوشت: «حضور ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا گامی بلند در مسیر توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و تجاری با همسایگان شمالی و تحقق یکی از اهداف اصلی سیاست‌های کلان است. موافقت‌نامه منطقه تجاری آزاد میان ایران و اوراسیا پس از سه سال مذاکرات فشرده ایران با دبیرخانه این اتحادیه در مسکو حاصل شد. اجرای موافقت‌نامه منطقه آزاد تجاری میان ایران و اوراسیا در آبان ماه و کاهش تعرفه بر پانصد قلم کالای صادراتی از ایران، در صورت برنامه‌ریزی صحیح، فرصتی تاریخی برای افزایش صادرات کشورمان به ۶ کشور منطقه فراهم می‌آورد.»

برچسب‌ها:

نظر شما