شناسهٔ خبر: 35686761 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نمکی: جمعیت سالمند در سال‌های آتی به ۲۸درصد می‌رسد

وزیر بهداشت گفت: نرخ جمعیت سالمند کشور در حال حاضر ۸.۳درصد است که در سال‌های آتی به بیش از ۲۸درصد می‌رسد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سعید نمکی در مراسم روز جهانی سالمند اظهار کرد: با افزایش جمعیت سالمندی مواجه هستیم و جمعیت زنان سالخورده از مردان پیشی گرفته است. در حال حاضر ۸.۳ درصد جمعیت کشور، سالمند تلقی می‌شوند و این آمار در آینده نزدیک به بالای ۱۶ درصد و در سال‌های آتی به بیش از ۲۸ درصد خواهد رسید.

وزیر بهداشت با بیان اینکه "به‌عنوان متولیان نظام سلامت باید بدانیم با این جمعیت سالمند چه خواهیم کرد و چه اقداماتی برایشان در نظر خواهیم گرفت"، تصریح کرد: اولین تفاوتی که سالمندان ایران با جهان دارند در نوع رفتار و خلق‌وخوی سالمندان است. ما گرفتار جمعیت سالمندی خواهیم شد که جوانی نکرده، پیر شده‌اند همان‌طور که برخی از جوانان ما کودکی نکرده، جوان شدند.

نمکی افزود: جمعیتی که در زمان جوانی می‌توانست نیروی مولد باشد امروز به سربالایی رسیده و احساس افسردگی می‌کند، زیرا در زمان خود به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و پتانسیل‌های اشتغال نتوانسته کار دلخواه خود را انجام دهد.

وی با اشاره به ویژگی‌های سالمند افسرده گفت: این سالمندان به‌دنبال انجام آزمایش نیستند، دارو مصرف نمی‌کنند، ورزش منظمی ندارند، دچار پوکی استخوان هستند و گرفتار شکستگی‌های مکرر می‌شوند. اولین گام برای این افراد ایجاد نشاط اجتماعی است و همچنین کیفیت زندگی را باید افزایش دهیم و آن را مقدم بر طول زندگی بدانیم که این موضوع نه‌تن‌ها برای سالمندان بلکه برای کودکان و نوجوانان نیز باید در نظر گرفته شود و شادی و نشاط اجتماعی فراهم شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: باید به سنت‌های گذشته برگردیم و از چهره‌های نورانی سالمندان در خانه‌ها انرژی بگیریم. امروزه در شرایطی هستیم که سالمندان را به سرای سالمندان و کودکان را به مهدکودک فرستاده‌ایم و بین دو نسل کودکان و پدران و مادران فاصله ایجاد شده است، بنابراین اولین گام باید بازگشت به سنت‌های حسنه و استفاده از وجود سالمندان در خانه باشد.

وی خبر از ایجاد خانه‌های محله برای سالمندان داد و گفت: براساس مذاکرات انجام‌شده با سازمان‌های مرتبط قرار است با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد مجموعه‌هایی برای سالمندان ایجاد کنیم تا روز را در آن خانه‌ها حضور داشته باشند و شب به خانه خود بازگردند.

نمکی در همین زمینه به اقدامات دیگر وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: ادغام خدمات سالمندان در خانه، اقدام دیگری است که از سوی وزارت بهداشت در نیمه دوم امسال اجرایی می‌شود به‌طوری که هر خانه یک پایگاه سلامت باشد و ۳ خدمت پیشگیری، درمان و بازتوانی را درون خانواده‌ها ایجاد کنیم و فردی از خانواده به‌عنوان سلامت‌یار یا سفیر سلامت آموزش دیده و مراقب سالمندان سالخورده باشد.

وزیر بهداشت با ابراز اینکه در این طرح که نیمه دوم امسال اجرایی می‌شود یک شهر از هر استان به‌عنوان پایلوت انتخاب و بازتوانی و مراقبت از سالمندان که هدف اصلی است، انجام خواهد شد تصریح کرد: در مورد سند ملی سالمندان نیز مراحل بیشتری از درمان و بازتوانی سالمندان را که جزو برنامه‌های ملی است، دنبال و امروز در وزارت بهداشت خودمان را برای ارائه خدمات به سالمندان آماده می‌کنیم. همچنین اقداماتی را برای افزایش کیفیت زندگی سالمندان در دستور کار داریم.

نظر شما