شناسهٔ خبر: 35658197 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

۱۷ اثر نمایشی جدید روی صحنه رفتند

صاحب‌خبر -

۱۷ اثر نمایشی از دومین هفته پاییز روی صحنه می‌روند که در بین این آثار ۳ نمایش از نویسندگان خارجی و باقی نوشته نویسندگان ایرانی است.

به گزارش صمت این ۱۷ اثر در تماشاخانه‌هایی مانند تئاترشهر، تالار حافظ، فردوسی، تماشاخانه مهرگان، نوفل‌لوشاتو، عمارت روبه‌رو، تماشاخانه ایرانشهر، خانه هنرمندان و... روی صحنه می‌روند.
از یکشنبه، ۷ مهر، اجرای ۸ نمایش «چهل لُم»، «ببخشید شما؟»، «سه‌کیلو ۲۵۰ گرم»، «رویاهای دم صبح»، «جمعه‌کُشی»، «به هوای پاک پرید»، «ساعات گس» و «ساعت» آغاز شد.
نمایش «چهل لُم» به نویسندگی و کارگردانی سید امیر پیشوایی هر شب ساعت ۱۹ در تالار محراب روی صحنه می‌رود.
در این نمایش ۷۵ دقیقه‌ای حسین محمدی، آرش راسخ، شیوا جوانمرد، بهاره قهرمانی، بهرام خطیبی و مرتضی امینی‌تبار ایفای نقش می‌کنند.
این نمایش که تهیه‌کنندگی آن برعهده سید امیر پیشوایی است، تا ۳۰ مهر اجرا می‌شود.
آرش محمدی نمایش «ببخشید شما؟» را که خودش آن را نوشته، هر شب ساعت ۱۸ در سالن شماره ۲ تماشاخانه مهرگان روی صحنه می‌برد.
این نمایش ۵۰ دقیقه‌ای با بازی اکرم جلیلوند، آرش محمدی، سپهر ادوای، محمدجواد علیائی، محدثه حسن‌نژاد، غزل خدابنده، فاطیما رجبی و سپیده زارعی تا ۲۵ مهر اجرا می‌شود.
نمایش «سه کیلو ۲۵۰ گرم» به نویسندگی مهدی زندیه و تهیه‌کنندگی و کارگردانی محسن نجارحسینی از ساعت ۱۹: ۳۰در سالن شماره یک عمارت نوفل‌لوشاتو اجرا می‌شود.
از بازیگران این نمایش ۷۰ دقیقه‌ای می‌توان به محمد نادری، مرتضی حسینی، نسا یوسفی، پانته‌آ مهدی‌نیا، مهتاب وجدانی، امیرحسین آقایی و هادی شیخ‌الاسلامی اشاره کرد.
یکی دیگر از نمایش‌هایی که ۷ مهر در کارگاه نمایش تئاتر شهر روی صحنه می‌رود، نمایش «رویاهای دم صبح» است که لیلی عاج آن را نوشته و بهاره مشیری کارگردانی آن را برعهده دارد.
این نمایش که نامش تداعی‌کننده مستندی با همین نام به کارگردانی مهرداد اسکویی است تا ۲۰ مهر هر شب ساعت ۱۸ اجرا می‌شود و بهاره مشیری و حدیثه سادات حسینی در آن ایفای نقش می‌کنند.
نمایش «جمعه‌کُشی» اثری از اسماعیل خلج است که بعد از ۴ دهه از ۷ تا ۳۰ مهر در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود.
محمود حسینی، علی خازنی، محمدرضا خسرویان، اسماعیل خلج، مسعود رحیم‌پور، افشین زارعی و علی فتحعلی از بازیگران این اثر ۸۰ دقیقه‌ای هستند.
نمایش «به هوای پاک پرید» به کارگردانی امیرحسین بریمانی نیز از ۷ تا ۱۲ مهر ساعت ۱۹ در تئاتر مستقل تهران اجرا می‌شود. نیما شکیبایی، علی عرفانی و امیرحسین بریمانی در این نمایش ۵۰دقیقه‌ای ایفای نقش می‌کنند.
خشایار پیرعلمی نویسنده و کارگردان «ساعات گس» از ۷ مهر هر شب ساعت ۲۰ اثرش را در خانه‌موزه استاد عزت‌الله انتظامی روی صحنه می‌برد.
مصطفی دارابی، سعید حاجی حیدری و امین رضا ملک‌محمودی از بازیگران این اثر ۶۰ دقیقه‌ای هستند.
نمایش «ساعت» اثر دیگری است که از ۷ تا ۳۰ مهر هر شب ساعت ۱۸ در تالار حافظ روی صحنه می‌رود. رویا میرعلمی، سوسن پرور، ناصر عاشوری، پیروز میرزایی، روزبه جعفری، سامی اسماعیلی، مهسا احمدپور، ایمان مومنی و حمیدرضا هدایتی از بازیگران این نمایش ۷۵ دقیقه‌ای هستند.
دو نمایش «ویرانگر دوپا» و «زوگزوانگ» از دوشنبه، ۸ مهر (امروز) روی صحنه می‌روند. «ویرانگر دوپا» به کارگردانی مژگان حامدی از ۸ تا ۱۵ مهر ساعت ۲۰: ۳۰ در عمارت روبه‌رو روی صحنه می‌رود. طراحان این اثر مژگان حامدی و اشکان چراغی هستند.
مژگان حامدی بازیگر این نمایش است که در دسته پانتومیم قرار می‌گیرد و مدت زمان آن ۳۵ دقیقه است.
نمایش «زوگزوانگ» اثر دیگری است که از ۸ تا ۲۴ مهر هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود.
امیر محمد مهاجری نویسنده و کارگردان این اثر ۵۰ دقیقه‌ای است که خودش در این اثر ایفای نقش می‌کند و تهیه‌کنندگی آن برعهده محمد باباخانی است.
نمایش «سرزمین پدری» از سه‌شنبه، ۹ مهر روی صحنه می‌رود. این نمایش به نویسندگی، طراحی و کارگردانی محمد قاسمی از ۹ مهر تا ۱۰ آبان هر شب ساعت ۱۸ در سالن سایه تئاتر شهر اجرا می‌شود.
پری بارانی، محمد قاسمی، مجتبی شجاعی، ملینا قدیمی، شکیلا سماواتی، امیر یوسفی و محمدعلی رحمانی از بازیگران این نمایش ۶۰ دقیقه‌ای هستند.
اجرای ۴ نمایش «زیبا»، اُپرای عروسکی «حافظ»، «موسیقی مجلسی» و «شاهباز سدره‌نشین» از چهارشنبه، ۱۰مهر آغاز می‌شود.
نمایش «زیبا» به کارگردانی خشایار خلیل‌خانی از ۱۰ مهر تا ۳ آبان در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان اجرا می‌شود. ساعت اجرای آن از تاریخ ۱۰ تا ۲۱ مهر ۱۸: ۳۰ و از تاریخ ۲۲ مهر تا ۳ آبان ۲۰: ۳۰ خواهد بود.
اُپرای عروسکی «حافظ» یکی دیگر از نمایش‌هایی است که در دومین هفته پاییز اجرا می‌شود. نویسنده، طراح و کارگردان این نمایش بهروز غریب‌پور است که ۱۰ مهر آن را روی صحنه می‌برد.
این اُپرا یکی از اُپراهای سه‌گانه‌ای است که در این ماه اجرا می‌شود و اُپرای «مولوی» اثر دیگر غریب‌پور است که اواخر مهر اجرا خواهد شد.
نمایش «موسیقی مجلسی» یک نمایش اجتماعی و نوشته آرتورکوپیت، نویسنده امریکایی است که به کارگردانی مهدی علی‌نژاد و طاها محمدی از ۱۰ تا ۲۷ مهر هر شب ساعت ۲۱ در سالن شماره ۲ خانه نمایش مهرگان روی صحنه می‌رود.
عاطفه پاکبازنیا این اثر را ترجمه کرده و حامد پوراسفندیانی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد.
نمایش «اصل ۴۴ قانون اساسی» از پنجشنبه، ۱۱ مهر روی صحنه می‌رود.
«اصل ۴۴ قانون اساسی» به نویسندگی مریم اسماعیلی و حسین فرخزاده و کارگردانی مریم اسماعیلی تا ۳ آبان هر شب در دو سانس ساعت ۱۸: ۳۰ و ۲۰: ۳۰ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان اجرا می‌شود.

نظر شما