شناسهٔ خبر: 35639368 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مصوبات نشست علنی نوبت عصر؛

تصویب یک فوریت حذف چهار صفر از پول ملی

نمایندگان با بررسی لایحه اصلاح نظام پولی و بانکی حذف ۴ صفر از واحد پول کشور به صورت یک فوریتی موافقت کردند

صاحب‌خبر -

تصویب یک فوریت حذف چهار صفر از پول ملیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی عصر امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی درخواست یک فوریت برای لایحه اصلاح نظام پولی و بانکی (حذف ۴ صفر از واحد پول کشور) با ۱۲۴ رأی موافق، ۷۶ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
آقای عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی که به منظور دفاع از یک فوریت اصلاح نظام پولی و بانکی (حذف ۴ صفر) سخن می‌گفت، گفت: در حال حاضر پول ملی کشور به دلیل تورم پیش آمده در این سال‌ها خاصیت ظاهری خود را از دست داده و عملاً مردم ریال را در مبادلات خود به رسمیت نمی‌شناسند و حفظ ظاهر و اعتبار پولی ملی یک ضرورت است.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: برای تسهیل در تبادلات مالی مردم و هماهنگی با فرهنگ عمومی جامعه حذف ۴ صفر از پول ملی با بررسی‌های کارشناسی در دستور کار قرار گرفت و متأسفانه در حال حاضر نسبت ریال در برابر پول‌های رسمی دنیا به شدت نازل است و در عین حال سکه و به اصطلاح پول خرد نیز از چرخه مبادلات خارج شده است.
وی گفت: هزینه تولید و ضرب هر سکه ۵۰۰ تومانی حدود ۸۰۰ تومان است در حالی که تقریباً هیچ کارکردی ندارد و از چرخه جریان اقتصادی خارج شده، اما با حذف ۴ صفر وارد چرخه مبادلات پولی خواهد شد.
آقای همتی در پاسخ به این انتقاد که زمان مناسبی برای حذف ۴ صفر از پول ملی انتخاب نشده است، افزود: اتفاقاً الان بهترین فرصت برای این کار است تا اعتبار پول ملی بازگردد و به تدریج پول‌های جدید جایگزین پول‌های قبلی شود و ان‌شاء الله این کار با همکاری مجلس صورت پذیرد.
این لایحه که در قالب ماده واحده تقدیم مجلس شده است، واحد پول ایران را از ریال به تومان تغییر می‌دهد.

 ارجاع تعیین نحوه پرداخت مالیات و عوارض کالا‌ها به کمیسیون اقتصادی 
نمایندگان مجلس تعیین تکلیف شرایط پرداخت مالیات و عوارض کالا‌ها و خدمات را به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند.
نمایندگان در جریان رسیدگی به لایحه مالیات بر ارزش افزوده ماده (۴) این لایحه را برای بررسی بیشتر در خصوص تبصره (۲) به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند.
در ماده ۴ آمده است: مؤدی مکلف است حداکثر تا پایان ماه پس از انقضای هر دوره مالیاتی، کل مالیات و عوارضی را که طی آن دوره به فروش کالا و یا ارائه خدمات توسط وی تعلق گرفته است، با رعایت تبصره (۲) این ماده و پس از کسر اعتبار مالیاتی خود، به ترتیبی که سازمان مقرر می‌کند، پرداخت نماید.
تبصره ۱- مطابق این قانون، اصل بر نقدی بودن معاملات است؛ مگر این که نسیه بودن معاملات و دریافت و پرداخت‌های مرتبط با آن در سامانه مؤدیان ثبت شده و به تأیید طرفین رسیده باشد. در مواردی که معامله یا قرارداد در سامانه مؤدیان ثبت نشده باشد، آن معامله یا قرارداد نقد تلقی می‌شود.
تبصره ۲- در معاملات غیرنقدی نظیر فروش اقساطی و اجاره به شرط تملیک قرارداد‌های پیمانکاری و مشاوره‌ای طرف قرارداد با کارفرمایان موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه کل کشور تاریخ تعلق مالیات همان تاریخ صدور صورتحساب است؛ لکن مودی با رعایت تبصره فوق مجاز است پرداخت مالیات فروش این نوع معاملات را تا زمان پرداخت ثمن معامله توسط خریدار یا مبلغ قرارداد توسط کارفرما، متناسب، به تأخیر بیاندازد و سازمان تا زمان پرداخت مالیات و عوارض فروش این نوع معاملات توسط کارفرما یا خریدار، مؤدی را مشمول جریمه تأخیر در پرداخت نخواهد کرد. در خصوص معاملات مذکور مودی مشمول اعمال ماده ۸ این قانون به میزان مالیات و عوارض دریافت شده برای فروشنده یا پرداخت شده برای خریدار خواهد شد.
تبصره ۳- کلیه کارفرمایان موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه موظفند علاوه بر ثبت اصل قرارداد پیمانکاری، کلیه پرداخت‌های خود به پیمانکار را نیز در سامانه مؤدیان ثبت نمایند، همزمان با هر پرداخت مالیات و عوارض متناسب با آن را به پیمانکار پرداخت کنند. چنانچه کارفرما از پرداخت مالیات و عوارض فروش خودداری کند، بعد از انقضای مهلت قانونی، اصل مالیات و عوارض و جریمه‌های متعلقه توسط سازمان از طریق عملیات اجرائی از کارفرما وصول و اصل مالیات و عوارض به حساب پیمانکار منظور می‌شود.
تبصره ۴- پیمانکاران و مهندسان مشاور موضوع این ماده می‌توانند از اوراق تسویه خزانه موضوع ماده (۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴/۰۲/۰۱ برای تسویه بدهی مالیات خود استفاده نمایند. سازمان مکلف است این اوراق را پذیرفته و معادل ارزش اسمی آن را به حساب مؤدی منظور نماید. میزان وصولی از این محل به عنوان عملکرد وصولی نقدی سازمان در سال مربوط محاسبه می‌شود.
تبصره ۵- چنانچه واردات خدمات دوره‌های بعد پرداخت شود مالیات و عوارض آن هم در همان دوره پرداخت می‌شود.

 تاریخ تعلق مالیات، تاریخ صدور صورتحساب است 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند تا تاریخ تعلق مالیات تاریخ صدور صورتحساب باشد.
نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درخصوص لایحه مالیات بر ارزش افزوده با ماده ۳ این لایحه با ۱۴۴ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس ماده ۳- تاریخ تعلق مالیات، تاریخ صدور صورتحساب است.
تبصره - قبوض آب، برق، گاز و مخابرات، بیمه نامه‌های صادره توسط شرکت‌های بیمه یا شعب و نمایندگی‌های آن‌ها و سایر مواردی که به تشخیص سازمان، سند فروش کالا یا خدمت محسوب می‌شوند، در حکم صورتحساب هستند.

 تعیین شرایط دریافت مالیات و عوارض از عرضه کالا‌ها و خدمات 
نمایندگان مجلس شرایط دریافت مالیات و عوارض از عرضه کالا‌ها و خدمات را مشخص کردند.
نمایندگان در جریان رسیدگی به لایحه مالیات بر ارزش افزوده با ماده (۲) با ۱۵۳ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
در این ماده آمده است: عرضه کالا و ارائه خدمات در ایران به قلمرو گمرکی و واردات و صادرات آن‌ها از لحاظ مالیات و عوارض مشمول مقررات این قانون است.
در تبصره ۱ تأکید شد: کالا‌ها و خدمات مشمول موضوع این قانون که توسط مودیان حقیقی خریداری، تحصیل یا تولید می‌شود در صورتی که برای مصارف شخصی برداشته شود، عرضه کالا به خود محسوب می‌شود و مشمول مالیات و عوارض خواهد شد، در صورتی که عرضه کالا به خود برای استفاده شغلی باشد مشمول مالیات و عوارض نخواهد شد.
همچنین در تبصره ۲ بیان شد: معاوضه کالا‌ها و خدمات در این قانون، عرضه کالا و ارائه خدمات از طرف هر یک از متعاملین محسوب می‌شود و مشمول مقررات این قانون است.

مفاهیم و اصطلاحات لایحه مالیات بر ارزش افزوده مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مفاهیم و اصطلاحات لایحه مالیات بر ارزش افزوده را مشخص کردند.
نمایندگان در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درخصوص لایحه مالیات بر ارزش افزوده با ماده ۱ این لایحه با ۱۶۶ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس ماده ۱- مفاهیم و اصطلاحات زیر، در این قانون، دارای تعاریف مشروحه ذیل می‌باشند:
الف- عرضه: واگذاری کالا یا ارائه خدمت به غیر از طریق هر نوع معامله با عقد قانونی.
ب- مالیات فروش: مالیات متعلق به عرضه کالا‌ها و ارائه خدمات مشمول مالیات توسط مؤدی در یک دوره معین
پ- مالیات خرید: مالیات متعلق به خرید کالا‌ها و خدمات مشمول مالیات برای فعالیت‌های اقتصادی مودی در یک دوره معین.
ت- مالیات بر ارزش افزوده: مابه التفاوت مالیات فروش با مالیات خرید در یک دوره معین
ث- عوارض: مبالغی که به موجب این قانون به همراه مالیات برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وضع می‌شود. در این قانون، هرجا مراد، نوع دیگری از عوارض بوده، به صراحت بیان شده است؛ از جمله عوارض سالیانه آلایندگی خودرو و عوارض آلایندگی واحد‌های تولیدی
ج- مؤدی: شخصی است که به عرضه کالا، ارائه خدمت، واردات با صادرات مبادرت می‌نماید.
چ- دوره مالیاتی: دوره مالیاتی منطبق بر فصول سال شمسی است. هر دوره مالیاتی سه ماه است.
ح- اعتبار مالیاتی: مالیات و عوارضی که مؤدی بابت خرید کالا (اعم از نهاده و کالای نهایی) یا خدمت به موجب این قانون پرداخت کرده است.
خ- معافیت مالیاتی: عدم تعلق مالیات و عوارض موضوع این قانون بر کالا‌ها و خدمات
د- قانون مالیات‌های مستقیم: قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن.
ذ- سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور
ر- پایانه فروشگاهی: پایانه موضوع بند «ب» ماده (۱) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان
ز- سامانه مؤدیان: سامانه موضوع بند «ب» ماده (۱) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان
تبصره - در این قانون هر کجا از واژه مالیات استفاده شده است، مراد مالیات بر ارزش افزوده و عوارض است، که مالیات دریافتی به خزانه دولت واریز و عوارض دریافتی مطابق ترتیبات مقرر در این قانون بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و مناطق عشایری توزیع می‌گردد.

آغاز جلسه علنی مجلس در نوبت عصر

نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلسه علنی نوبت عصر را با ادامه رسیدگی به لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده وبه ریاست اقای لاریجانی آغاز کردند.
در جلسه نوبت عصر همچنین طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات و آیین نامه دادرسی دیوان عدالت اداری و طرح استفساریه بند (۲) ماده (۲) قانون مالیات‌های مستقیم در دستور کار نمایندگان قرار دارد.
همچنین نمایندگان امروز لایحه موافقتنامه سرویس‌های هوایی دو جانبه بین جمهوری اسلامی ایران و دولت کشور کویت و طرح اصلاح ماده (۱۳۳) قانون مالیات‌های مستقیم را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

 جلسه بعدی مجلس، ساعت ۸ فردا 
مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با اعلام پایان نشست علنی نوبت عصر امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، ‏ گفت: جلسه بعدی مجلس فردا (دوشنبه) رأس ساعت ۸ با ادامه دستور کار هفتگی برگزار می‌شود.

نظر شما