شناسهٔ خبر: 35513792 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

جلسه رسیدگی به پرونده مسئولان سابق شرکت خودروسازی سایپا برگزار شد

متهمی با 30 حساب بانکی و 2000 سکه اهدایی

صاحب‌خبر -
جلسه رسیدگی به اتهامات مسئولان سابق شرکت خودروسازی سایپا و مرتبطان این پرونده دیروز به ریاست قاضی زرگر برگزار شد.
به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، در ابتدای این جلسه قاضی زرگر با بیان اینکه این پرونده درخصوص تخلفات برخی مدیران شرکت سایپا در واگذاری خودرو به برخی نمایندگی‌ها و افراد خاص تشکیل شد از نماینده دادستان خواست تا کیفرخواست را قرائت کند. حسینی نماینده دادستان در قرائت کیفرخواست، تعداد متهمان این پرونده را 26 نفر اعلام کرد و گفت: اتهامات موجود شامل اخلال در نظام ارزی از طریق ثبت سفارش‌های صوری و غیرواقعی و انجام معاملات ارزی در سطح کلان، اخلال در نظام توزیع مایحتاج عمومی از طریق تحصیل ۱۶۷ هزار و ۸۳۴ دستگاه خودرو با انحصار و بهره‎مندی از رانت و همچنین اخلال در نظام اقتصادی از طریق فعالیت شرکت هرمی به مبلغ ۲۶۳ میلیارد ریال و پولشویی به میزان سه هزار و دویست میلیارد تومان با ۲۶۰ حساب بانکی است.
مطابق کیفرخواست، متهمان ردیف اول و دوم پرونده مورد نظر زن و شوهر و دارای شغل آزاد هستند که با مدیرعامل و معاون بازاریابی و فروش و همچنین مدیر اداره برنامه‎ریزی فروش سایپا در قسمت اخلال در نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی تبانی داشته‎اند. همچنین شبکه گسترده‌ای از افراد در امور ترخیص‎داری فعالیت داشتند. برخی مسئولان و معاونان ارزی بانک‌های مختلف مراحل تخصیص ارز به بانک را تسهیل و در قبال آن سکه دریافت می‌کردند.
حسب تحقیقات صورت گرفته متهمان در کل کشور اقدام به توزیع خودرو و تحویل به سایر نمایندگی‌های شرکت خودروسازی سایپا می‌کرده‌اند در حالی که شرکت خودروسازی سایپا باید این کار را انجام می‌داد که این بی‌توجهی منجر به گرانی و کمبود خودرو شد. از سوی دیگر حتی یک ریال مالیات نیز از سوی متهمان پرداخت نشده که این خود از مصادیق پولشویی به شمار می‌رود.
نماینده دادستان در ادامه با اشاره به گزارش‌های متعدد وزارت اقتصاد و بانک مرکزی درباره شبکه پولشویی مذکور اقدامات قابل توجه متهمان را عنوان کرد. او گفت: نجوا لاشیدایی در سال ۹۷، تعداد ۲ هزار سکه دریافت کرد و از وی ۳۰ حساب در شبکه بانکی شناسایی شد و تا زمان تهیه کیفرخواست گردش مالی حساب‌ها ۸ هزار میلیارد ریال بوده است.
۳۸ حساب بانکی با گردش دو هزار میلیاردی متعلق به آقای ابوطالب بهزادی (متهم اصلی پرونده) و همچنین ۵ هزار سکه با سوابق آموزش و پرورش او همخوانی ندارد.
عصمت اوحدی مادر وحید بهزادی متولد ۱۳۳۵ که در اطلاعات پایه بانکی، خود را خانه‌دار معرفی نموده، فاقد سابقه مالیاتی، به عنوان بازرس شرکت هرمس افق معرفی گردیده که ۳۵ حساب از وی شناسایی شده است. این حساب‌ها تا زمان تنظیم کیفرخواست سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال گردش حساب داشته‌اند که احتمالاً در راستای فعالیت‌های خانم نجوا لاشیدایی و تأمین وجه ۵ هزار سکه بوده است.
حسینی در ادامه یکی از این دلایل اخلال را از طریق فروش سبدی محصولات سایپا عنوان کرد و گفت: خانم لاشیدایی و وحید بهزادی از طریق نمایندگی شیراز برخلاف مقررات قانونی اقدام به انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت و تولید ۶۷۰۰ دستگاه خودرو با آورده ۳۰ میلیارد تومان نموده‌اند که جمالی (مدیرعامل سابق سایپا) آن را امضا نموده است.  شرکت سایپا علاوه بر مشارکت یک فرد حقیقی در تولید ۶۷۰۰ دستگاه خودرو تنها با پیش‌پرداخت ۵ میلیون تومان خودرو‌ها را تحویل داده  که این مورد اعتراض سایر نمایندگی‌ها در پی داشته است.


نظر شما