شناسهٔ خبر: 35499516 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

وزیر نفت در آیین گشایش سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست چشم‌انداز صنعت نفت در سال 1400 را تشریح کرد

صنعت پتروشیمی در خط مقدم جنگ اقتصادی

اشاره: بیژن نامدار زنگنه دیروز در آیین گشایش سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و قدردانی از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان این نمایشگاه پرهیز از خام‌سوزی را از برنامه‌های اصلی وزارت نفت دانست و گفت: «تولید یک میلیارد دلاری پتروشیمی در سال 1376 به بیش از ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ می‌رسد.» وی با اشاره به اینکه در آستانه جهش سوم صنعت پتروشیمی قرار داریم، افزود:« در سال ۷۶ و در دولت آقای خاتمی که بنده وزیر نفت آن دوره شدم، ارزش محصولات پتروشیمی به قیمت آن زمان یک میلیارد دلار بود که با تلاش دولت، وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آن دوره توانستیم مجموعه عظیمی از طرح‌ها را باهمکاری بین‌المللی مطلوب که وجود داشت آغاز کنیم که بخشی از این اقدامات تا سال ۸۴ و بخشی نیز در سال‌های بعد به نتیجه رسید. زنگنه گفت: هر چند صنعت پتروشیمی اکنون در خط مقدم اقتصادی قرار گرفته با این وجود ارزش کنونی محصولات پتروشیمی بیش از ۱۶ میلیارد دلار در سال است.»

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

تولید ۱۶ میلیون تن اتان تا پایان سال ۱۴۰۰
زنگنه بابیان اینکه تولید اتان در سال ۹۲، ۴.۲ میلیون تن و  در سال ۹۷، ۷.۳ میلیون تن بوده است، گفت: «این رقم به ۱۶ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید.» وی با اشاره به اینکه طرح‌های پارس جنوبی و ان‌جی‌ال‌های ۳۱۰۰، ۳۲۰۰، خارک و پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس در تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تعیین‌کننده هستند، تصریح کرد: طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس ۳.۴ میلیون تن، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰، ۸ میلیون تن، ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، ۹۰۰ هزار تن، خارک ۲.۴ میلیون تن، پالایشگاه پارسیان سپهر ۳.۳ میلیون تن و پتروپالایش کنگان ۳.۵ میلیون تن در سال تولید خواهند داشت. طرح‌های جمع‌آوری گازهای مشعل با سرمایه گذری ۱.۲ میلیارد دلار توسط هلدینگ خلیج‌فارس و پتروشیمی مارون در حال اجراست.

تبدیل گازهای مشعل به ثروت 
زنگنه تأکید کرد: «با اجرای پروژه‌های ان‌جی‌ال، بیدبلند خلیج‌فارس و طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه، گازهای مشعل به صفر نزدیک و به ثروت تبدیل می‌شوند و دیگر آلودگی محیط‌زیستی نخواهند داشت.»

جهش دوم و سوم  پتروشیمی 
وی با اشاره به اینکه جهش دوم صنعت پتروشیمی از سال ۹۲ آغاز می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۰ پایان می‌یابد، گفت: «با تحقق این جهش، تولید این صنعت به بیش از ۲۵ میلیارد دلار باقیمت پایه سال ۹۲ می‌رسد و ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی بیش از ۱۰۰ میلیون تن خواهد شد.  ۱۵ طرح پتروشیمی از ابتدای دولت یازدهم به ارزش ۵.۲ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده و ۲۷ طرح جدید نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود.» وزیر نفت بابیان اینکه جهش سوم پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۴ محقق خواهد شد، گفت: «در این جهش ایجاد تنوع خوراک، محصولات، تولید پروپیلن و متنوع‌سازی زنجیره‌ پایین‌دست مورد تأکید وزارت نفت است و مناسب‌ترین خوراک استفاده از گاز طبیعی است.»

آمایش سرزمین برای توسعه صنعت پتروشیمی
زنگنه با اشاره به اینکه آمایش سرزمین موردتوجه وزارت نفت است، افزود: «با توجه به اینکه مجتمع‌های پتروشیمی به آب احتیاج دارند، تصمیم گرفته‌شده در کنار سواحل خزر و بعضی از مناطق کشور که توان تأمین آب‌دارند به‌شرط ایجاد زنجیره پایین‌دست در کنار آنها، صنعت پتروشیمی توسعه یابد.» وی هدف جهش سوم صنعت پتروشیمی را تا پایان سال ۱۴۰۴ تحقق ظرفیت تولید بیش از ۱۳۰ میلیون تنی به ارزش ۳۷ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: «مصرف هیدروکربورهای مختلف واحدهای پتروشیمی حدوداً معادل ۱.۵ میلیون بشکه خواهد بود.»

پرهیز از خام سوزی
وزیر نفت بابیان اینکه پرهیز از خام‌سوزی از برنامه‌های اصلی وزارت نفت است و این جهش‌ها بیانگر آن است، ادامه داد: هنگامی‌که تولید یک میلیارد دلاری به بالای ۲۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ می‌رسد این خود یک جهش بزرگ است و این راه تداوم خواهد داشت. زنگنه با اشاره به اینکه وزارت نفت هم‌اکنون ۵ میلیارد دلار خوراک به واحدهای پایین‌دست پتروشیمی می‌دهد، اظهار کرد: هیچ صنعتی در کشور مشابه این صنعت نداریم که تا این اندازه خوراک به واحدهای پایین‌دست خود بدهد. البته عامل محدودکننده در اختصاص خوراک بیشتر واحدهای پایین‌دست نیستند، بلکه باید بازار وجود داشته باشد که این بازار نیز پارامترهای متغیری در کشور دارد. شرکت‌های بالادست پتروشیمی به دلیل مسائل تحریم، تمایل زیادی به فروش محصولات خود به‌صورت نقدی در داخل کشور دارند. پالایشگاه‌های کشور نیز حدود ۵ میلیارد دلار در سال گذشته خوراک به واحدهای پایین‌دست ارائه کرده‌اند که ۲ میلیارد دلار آن به واحدهای پتروشیمی اختصاص‌یافته است.

پتروشیمی خط مقدم جنگ اقتصادی
زنگنه با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی در شرایط کنونی کشور در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی بالاترین نقش را در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات محصولات به چرخه اقتصادی کشور نسبت به واحدهای دیگر دارد. به گفته وی، صنعت پتروشیمی درعین‌حال که عمده ارز حاصل از محصولات خود را به شبکه نیما عرضه می‌کند، طرح‌های خود را هم اجرا می‌کند و وارد جهش سوم می‌شود.

استفاده از توانمندی دانش‌بنیان‌ها
وزیر نفت بابیان اینکه می‌توان از توانمندی استارت، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی به‌ویژه در بهبود تولید صنایع پایین‌دست استفاده کرد، گفت: وزارت نفت برنامه مفصلی در این زمینه دارد که امسال آغازگر آن هستیم. البته تنها استقرار فیزیکی این شرکت‌ها مدنظر نیست و روابط بین اجزا و مجموعه زنجیره تولید خلاقانه و نوآورانه بسیار موردتوجه است که حمایت خواهند شد و بنده چند ساعت را در هفته به آنها اختصاص می‌دهم. زنگنه با اشاره به اینکه این تفکر غلط است که اشتغال تنها کارمند دولت شدن است، گفت: می‌توان اشتغال ایجاد کرد، تولید داشت، مؤثر بود بدون اینکه کارمند دولت باشیم. این موضوع بسیار مهم است و وزارت نفت حمایت می‌کند تا تولید وزندگی مردم از کار در شرکت‌های مولد بگذرد.

وزیر نفت در جمع خبرنگاران
 چه گفت؟
بیژن زنگنه پس از پایان آیین گشایش سیزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست، پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران شد. وزیر نفت درباره ادعای جایگاه سوخت مبنی برافزایش قیمت بنزین و دریافت مبلغی به‌عنوان حق‌الزحمه برای جایگاه از مردم گفت: قرار نیست روی قیمت عددی اضافه شود و قانون نیز چنین اجازه‌ای نداده است. برداشت آنها (جایگاه) درست نیست. وی درباره شایعات اخیر هپکو اظهار کرد: عده‌ای دروغ‌هایی را می‌گویند و من هم نمی‌دانم، چرا این دروغ‌ها را می‌گویند و چه نیتی دارند؛ دروغ خوب نیست، اگر دولت برای دروغ گفتن مالیات می‌گرفت، درآمد آن بیشتر از درآمدهای نفتی بود. وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که آیا طی دو روز اخیر اتفاق خاصی در تأسیسات نفتی ایران رخ‌داده است و به تأسیسات نفتی ایران حمله سایبری شده یا خیر، افزود: این اخبار را دروغ‌گوها منتشر می‌کنند، همه این خبرها دروغ است و ما آمادگی خوب برای مقابله داریم.
گزارشی از محیط‌زیست 
دریافت نکردیم
زنگنه در پاسخ به این پرسش که گفته‌شده سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرده گوگرد بنزین افزایش‌یافته است، گفت: من گزارشی از سازمان حفاظت محیط‌زیست دراین‌باره دریافت نکرده‌ام، عده دیگری دارند این موضوع را اعلام می‌کنند. وی بابیان اینکه با آقای کلانتری (رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست) دراین‌باره صحبت می‌کنم، ادامه داد: هر زمان که وضع وزارت نفت در افکار عمومی خوب می‌شود، عده‌ای شایعاتی پخش می‌کنند تا وزارت نفت را اذیت کنند.

مشکلی در تولید بنزین سوپر نداریم
وزیر نفت درباره مصوبه روز شنبه شورای اقتصاد درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: هنوز تصمیمی دراین‌باره نهایی نشده است. زنگنه درباره انتشار اخباری مبنی بر وجود مشکلاتی در تولید بنزین سوپر گفت: ما هیچ مشکلی در تولید بنزین نداریم.

تداوم جریان صادرات گاز ایران
زنگنه درباره حمله‌های سایبری به پالایشگاه‌ها اظهار کرد: این حرف‌ها را عنوان می‌کنند؛ اگر هم باشد، ما آماده هستیم و سیستم‌های کشور آن‌قدر هوشیار هستند که جلو این حمله‌ها را بگیرند، در برخی نقاط نیز ما اقدام‌هایی را برای جلوگیری از این حملات انجام داده‌ایم. وی درباره صفر کردن گازهای ارسالی به مشعل نیز گفت: ما به‌طورجدی آن را دنبال می‌کنیم، اما روشی را در نظر گرفته‌ایم که آثار آن به تأمین خوراک پتروشیمی‌ها منجر می‌شود. زنگنه علت تأخیر در اجرای پروژه‌های حذف گاز مشعل را تحریم‌ها اعلام کرد و ادامه داد: این تحریم‌ها ضد بشریت و محیط‌زیست است؛ آنها به ما اجازه نمی‌دهند دستگاه‌هایی را که برای جلوگیری از سوزاندن گوگرد نیاز داریم یا دستگاه‌هایی را که به‌واسطه آنها به پالایش گازهای غیراستاندارد می‌پردازیم، وارد کنیم. این در حالی است که ما این دستگاه‌ها را خریده‌ایم، پول آنها را نیز پرداخته‌ایم، بعضی از دستگاه‌ها نیز ساخته‌شده، اما اجازه حمل آنها را به ما نمی‌دهند. به این دلیل است که می‌گوییم تحریم‌ها واقعاً هم ملت ایران را مورد هدف قرار داده و هم ضد بشری و جنایت علیه بشریت است. وی در پاسخ به این پرسش که صادرات گاز چه وضعی دارد، افزود: صادرات گاز ایران به ترکیه، عراق، ارمنستان و کمی هم به کشور آذربایجان در جریان است. وزیر نفت درباره آخرین وضع طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی هم گفت: به‌تازگی آنها ( شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین) به ایران آمدند و مذاکرات طولانی باهم داشتیم.

نظر شما