به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز کلاس اولی از امروز تحصیل را در ۶۳ هزار مدرسه ابتدایی آغاز کردند.
تعداد کلاس اولیها امسال نسبت به سال قبل با یک و ۷ دهم درصد افزایش ۱۰۰ هزار نفر بیشتر است.
۷۱ هزار معلم امسال آموزش کلاس اولیها را بر عهده دارند.
دانش آموزان سایر پایههای تحصیلی نیز از فردا در ۱۱۰ هزار مدرسه، سال تحصیلی جدید را آغاز خواهند کرد.
آموزش ابتدایی اصلیترین دوره آموزش و پرورش است
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش ابتدایی اصلیترین دوره آموزش و پرورش است تاکید کرد سرمایهگذاری در آموزش ابتدایی از سرمایهگذاری که برای دوره آموزش عالی میشود، کارسازتر و برای پیشرفت کشور تعیینکننده است. آقای محسن حاجی میرزایی در مراسم آغاز سال تحصیلی غنچهها و شکوفهها که صبح امروز در دبستان پسرانه تشیع منطقه ۱۹ برگزار شد، گفت: آینده این کشور به دست فرزندان رقم میخورد و نبض اصلی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی میتپد. آموزش ابتدایی اصلیترین دوره آموزش و پرورش است.
وی افزود: مطالعات متعددی اثبات کرده اگر جامعهای به جای توسعه آموزش عالی در سطح لیسانس، فوقلیسانس و دکترا آموزش ابتدایی را توسعه دهد برای پیشرفت کشور موثرتر است. سرمایهگذاری در این آموزش از سرمایهگذاری که برای آموزش عالی میشود کارسازتر و برای پیشرفت کشور تعیینکننده است. وزیر آموزش و پرورش این دوره را دوره شکلگیری شخصیت دانشآموزان دانست و گفت: بیشترین تاثیر در این دوره است و فرهنگ دینی تربیت کودکی را مورد تاکید قرار میدهد و مطالعات بینالمللی نیز تربیت کودکی را مورد تاکید دارد.
آقای حاجی میرزایی گفت: بچهها از انگیزه خوبی برای یادگیری برخوردارند و توانایی بالایی دارند. قدرت فراگیری آنان خانوادهها را شگفتزده میکند. وی افزود: مدرسه باید استمرار این شگفتزدگی باشد و مجال رشد و تربیت را به دانشآموز بدهد. باید فضای مدرسه بیشترین شباهت را به فضای خانواده و همدلی اعضا در محیط مدرسه داشته باشد. هرچه برای تربیت این نسل توجه شود سرمایهگذاری موثرتر خواهد بود. وزیر آموزش و پرورش گفت: دانشآموزان در این دوره فطرت الهی، روان پاک و ذهن خالی از آلودگی دارند و از رفتار ما بیشتر از کلام میآموزند. معلمان و مربیان پیش دبستانی و ابتدایی با رفتار به بچهها میآموزند.
آقای حاجی میرزایی گفت: باید بر روی شاد بودن و مناسب بودن فضای مدرسه تاکید کرد. محیط یادگیری سرشار از شوق باشد و افراد منتظر ساعت شروع کلاس باشند. این مهم با محیط یادگیری مانوس، شاد و همراه با بازی و هنر بهدست میآید. وی افزود: امیدوارم با تلاش همکاران هیچ فردی نباشد که در سن تحصیل امکان آموزش ندارد. تلاش داریم فرصت آموزش در سراسر کشور فراهم شود. آقای حاجی میرزایی بر تربیت مشترک دانشآموزان در خانه و مدرسه تاکید کرد و خطاب به خانوادهها گفت: در این صورت زمینههای بهتری برای رشد فرزندان فراهم میشود. درخواست دارم به این خانه دوم فرزندان سرکشی کنید و در جریان تربیت فرزندان قرار گیرید. در این مراسم از خانواده دو شهید تجلیل شد و در پایان وزیر آموزش و پرورش بین دانشآموزان این مدرسه رفت و با آنان گفتگو کرد. امروز یک میلیون و ۵۰۰ هزار کلاس اولی سال تحصیلی را آغاز کردند که تعداد دانش آموزان کلاس اول یک و هفت دهم درصد در مقایسه با سال قبل افزایش یافته است.
پیام تبریک وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید
بسمالله الرّحمنِ الرّحیم
«السلامُ عَلی الحسَین و عَلی علیِّ بنِ الحسین و عَلی اَولادِ الحسین و عَلی اَصحابِ الحسَین»
به روان تابناک شهیدان دفاع مقدس، بهخصوص معلمان و دانشآموزان شهید درود میفرستم و تقارن فصل رویش جوانههای دانایی و توانایی با قیام امام حسین(ع) و هفته دفاع مقدس، یادآور عشق و ایثار و فداکاری و تجدید عهد نسل جوان کشور با کتاب، دانش، معنویت و انقلاب اسلامی را تبریک میگویم.
آموزش و پرورش، مهمترین رکن تمدنسازی درگام دوم انقلاب اسلامی است؛ این سرمایه ملی، متعلق به همه مردم است و همه باید در جهت اعتلای آن بکوشند و لازم است همه ظرفیتها و داشتههای کشور همسو و هماهنگ، در خدمت بهبود کیفیت یادگیری و ارتقاء فرآیند تربیت فرزندان میهن اسلامی قرار گیرند.
سال تحصیلی 99-98 فرصت جدیدی برای پیمودن گامهای ارزشمند در مسیرهای تازه است. این امر کوشش جمعی همه عوامل سهیم و مؤثر در آموزش و پرورش کشور، بهخصوص همکاران دلسوز، دانشآموزان عزیز و خانوادههای گرامی آنهاست. در این مسیر خطیر توجه به موارد زیر ضروری است:
خانواده مدرسه اول است و مدرسه خانه دوم، دیوار و فاصله بین خانه و مدرسه باید برداشته شود و هر دو محیط باید سالم، امن، با نشاط و سرشار از شوق و انگیزه یادگیری باشد. روشهای آموزشی و تربیتی باید مبتنی بر مشارکت جدی خانه و مدرسه و براساس انتخاب آگاهانه و مشارکت مسئولانه دانشآموزان طراحی و اجرا شوند.
دسترسی به تحصیل و آموزش از حقوق پایه و طبیعی همه افراد است و تلاش برای پوشش تحصیلی کودکان بهخصوص در مناطق محروم و حاشیه شهرها وظیفهای همگانی است.
بهبود مستمر کیفیت آموزشی بهویژه در مدارس دولتی و آماده کردن فرزندان عزیز کشور برای مواجهه با پیچیدگیهای محیط اقتصادی علمی، اجتماعی و فناوری، مهمترین جهتگیری نظام آموزشی است. کیفیت یادگیری، محصول تلاش هماهنگ و خردمندانه همه عوامل سهیم و مؤثر است.
صیانت از سلامت جسمی، روانی و عاطفی، شادابی و نشاط دانشآموزان و ترویج فرهنگ مسئولیتپذیری، صداقت، شجاعت، پاکدامنی و عفاف در تمام برنامههای مدارس مورد تأکید است.
امید است با یاری خداوند متعال و همکاری همهی دلسوزان و صاحبنظران، زمینههای دستیابی به اهداف متعالی نظام تعلیم و تربیت بیش از پیش فراهم آید.
نظر شما