شناسهٔ خبر: 35477495 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عضو جامعه مهندسان مشاور ایران

کمیته نما تلاش می کند وقار و سیمای شهری حفظ شود

کمیته نما تلاش می‌کند شان، وقار، سیما و شکل ظاهری شهر حفظ شود.

صاحب‌خبر -

آقای بابک زیرک در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: کمیته‌های نما در مناطق ۲۲ گانه تهران تشکیل شده است و کمیته‌ای مجزا مربوط به نما‌های شاخص در معاونت شهرسازی معماری وجود دارد که اعضای آن نما‌های بالای ۱۰ هزار متر را بررسی می‌کنند و تلاش می‌کنیم در کمیته‌های نما چهره معقولی برای واحد‌هایی که ساخته، تخریب یا نوسازی می‌شود، بسازیم.
وی گفت: نماینده جامعه مهندسان، استادان دانشگاه، نمایندگان شورای شهر و معاونت شهرسازی و معماری اعضای کمیته نما هستند، طرح‌ها باید به دقت بررسی شود و بعد از تطبیق سازه با معماری، نمای مربوطه تایید می‌شود.
آقای زیرک افزود: در کمیته نما از طراحی کلاسیک به شدت پرهیز می‌شود، متاسفانه در یک دوره بساز بفروش‌ها و یک سری معماری‌ها، علاقه‌ای به سبک معماری کلاسیک وجود داشت و به سمتی پیش رفتند که مغایر با شخصیت معماری ایرانی بود و امروز تلاش می‌کنیم معماری‌ها بر اساس شرایط اقلیمی و معماری ایرانی و اصیل باشد.
وی گفت: یک سری از نما‌ها با پنجره‌های بلند و شیشه‌های سرتاسری ساخته شده است که مصرف انرژی بیشتری از نظر گرمایش و سرمایش دارد و با اقلیم تهران در تناقض است، اما در قوانین جدید باید نما‌ها منطبق با معیار‌های جدید مصرف انرژی باشد.
آقای زیرک افزود: مصالحی هم که استفاده می‌شود بیشتر باید از سنگ و آجر و گاهی چوب یا فلز باشد و در مجموع نما‌ها باید طوری طراحی شود که به شاکله شهر وزن و وقار ببخشد.
وی تاکید و توصیه کرد: مصالح نما، بومی باشد، از چسباندن سنگ به صورت پلاک پرهیز شود، عایق کاری نما به صورت استاندارد مطرح است، پنجره‌ها باید در ارتفاعی باشد که ایمنی را تامین کند، نرده‌ها نباید پلکانی باشد، نما‌ها باید از رنگ‌های تند و غیر متعارف به دور باشد و در کل باید سیما و منظر شهری را بهتر کند.

نظر شما