شناسهٔ خبر: 35476189 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

مذاکرات تجاری پکن با واشنگتن

چین و ایالات متحده آمریکا گفت‌وگوهای «سازنده‌ای» درباره تجارت در واشنگتن برگزار کردند. خبرگزاری دولتی شینهوا دیروز (شنبه) بدون ذکر جزئیات دیگری گزارش داد، دو کشور برای حفظ ارتباطات روی مسائل مرتبط توافق کردند و درباره جزئیات دور بعدی گفت‌وگوهای تجاری در ماه اکتبر رایزنی کردند. اختلافات تجاری چین و ایالات متحده بر سر تعرفه واردات و صادرات محصولات است. دو کشور تعرفه‌های تلافی‌جویانه علیه یکدیگر اعمال کرده‌اند و امید می‌رود با حصول توافقی میان طرفین، بحران تجاری موجود که روی کشورهای دیگر هم تاثیر می‌گذارد، حل و فصل شود.
این گزارش در حالی منتشر می‌شود که پایگاه خبری هافینگتون پست گزارش داد، مذاکره‌کنندگان تجاری چین بعد از اینکه دونالد ترامپ روز جمعه گفت که تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به یک توافق تجاری نیاز ندارد، سفرشان را به آمریکا کوتاه کردند. این تحولات امید عقد یک توافق تجاری در آینده نزدیک را از بین برد و به بازارهای مالی شوک وارد کرد. شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی هم از بازگشت زودهنگام نمایندگان چین به کشورشان خبر داد.

بازداشت معترضان جلیقه زردفرانسه 

پلیس فرانسه دیروز (شنبه) برای متفرق کردن معترضان جلیقه زرد به شلیک گاز اشک‌آور در نزدیکی ایستگاه راه‌آهنی در پاریس متوسل شد. پلیس فرانسه ۶۴ تن را در این رابطه بازداشت کرده است. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دیروز(شنبه) یک راهپیمایی بدون مجوز دیگر از سوی معترضان جلیقه زرد در منطقه پلاس لمدلن برگزار شد و پلیس هم شروع کرد معترضان را از میدان به سمت ایستگاه راه‌آهن سن لازار بفرستد. برخی از معترضان با پلیس درگیری لفظی پیدا کردند. صدها تن در این اعتراض حضور داشتند. معترضان به ساختمان ایستگاه راه یافته و از آن عبور کردند. درگیری‌هایی میان آن‌ها با پلیس در داخل ایستگاه رخ داد و در خروجی ایستگاه، پلیس علیه معترضان گاز اشک‌آور استفاده کرد.
در همین حال، پاریس همزمان با تلاش معترضان ضد دولتی برای از سرگیری جنبش جلیقه زردها علیه بی‌عدالتی اقتصادی و دولت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در شرایط امنیتی شدیدی به سر می‌برد. چندین درخواست برای اعتراضات در پاریس و از سوی حامیان جلیقه زردها، فعالان محیط زیستی و یک اتحادیه کارگری چپ افراطی مطرح شده است.

برداشت از بودجه پنتاگون برای دیوار مرزی

مقامات ارشد دولت ترامپ در حال در نظر گرفتن برنامه‌ای برای تخصیص میلیاردها دلار سرمایه مضاعف از بودجه نظامی برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک هستند. رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ در کمپین خود وعده ساخت دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک را داد و همچنان در جمع حامیان خود بر ساخت چنین دیواری تاکید دارد. به گزارش مجله نشنال ریویو،«دونالد ترامپ» می‌خواهد مانعی ۸۰۰ کیلومتری تا پیش از انتخابات ۲۰۲۰ در مرز با مکزیک ساخته شود. با این حال، طرح‌های دولت نشان می‌دهند که ساخت این دیوار ۱۸.۴ میلیارد دلار سرمایه نیاز خواهد داشت که مبلغی بسیار بیشتر از بودجه‌ای است که دولت به طور علنی اعلام کرده است.
کاخ سفید هم‌اکنون ۵ میلیارد دلار از بودجه امنیت ملی درخواست کرده تا بخش‌هایی از هزینه‌های مربوط به این ساخت و ساز در سال آینده میلادی را پوشش دهد. اگر تخصیص این بودجه تصویب نشود، دولت طرح‌هایی را برای تکرار اقداماتش در سال مالی فعلی و تخصیص ۳.۶ میلیارد دلار دیگر از بودجه پنتاگون در نظر خواهد گرفت.

نظر شما