شناسهٔ خبر: 35434582 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حضور شرکت های ایرانی در نمایشگاه بازسازی سوریه با استقبال مواجه شده است

دمشق – ایرنا- همزمان با برگزاری نمایشگاه بازسازی سوریه ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق اظهار داشت: مسئولان ارشد اقتصادی سوریه در ملاقات های انجام شده در حاشیه این نمایشگاه، از حضور شرکت های توانمند ایرانی به ویژه شرکت های دانش بنیان در این نمایشگاه استقبال کردند.

صاحب‌خبر -

"جواد ترک آبادی" روز گذشته در مراسم  "روز ایران" در حاشیه نمایشگاه بازسازی سوریه، اظهار داشت: مسئولان ارشد اقتصادی سوریه ضمن استقبال از حضور شرکت های ایرانی در این نمایشگاه ، بر اهمیت ارتباط مدیران و کارشناسان دولتی، هم چنین نخبگان و کارآفرینان اقتصادی و بازدید دانشجویان سوری از غرفه های ایرانی در نمایشگاه تاکید کردند.

سفیر ایران ضمن ارائه توضیحاتی درباره چشم انداز درخشان اقتصاد سوریه و آینده همکاری های مشترک تهران و دمشق، به سئوالات غرفه داران ایرانی در این نمایشگاه در خصوص مسائل پولی، حمل و نقل و زیرساخت های تعامل اقتصادی پاسخ داد.

وی با اشاره به همکاری های ارزنده جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاسی و نظامی در چهل سال گذشته، اظهار داشت: روابط راهبردی ایران و سوریه در گذشته بیشتر در سطح سیاسی و نظامی بود، اما اکنون پس از ایستادگی در برابر توطئه تروریسم و موفقیت های حاصل از آن، توسعه روابط دو جانبه اقتصادی در دستور کار روابط مشترک قرار دارد.

سفیر ایران تصریح کرد: آنچه پیش روی داریم، ثمره ارتباطات دو کشور در طول چهل سال گذشته و همکاریها و مساعدتهای دوستانه و صادقانه مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران در این سالهاست.

حضور ۷۴ شرکت ایرانی از جمله ۳۸ شرکت دانش بنیان در نمایشگاه بازسازی سوریه همچنین "علی بی نیاز" رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق در این باره در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۷۴ شرکت ایرانی از جمله ۳۸ شرکت دانش بنیان از معاونت فناوری ریاست جمهوری در این نمایشگاه حضور دارند.

وی تصریح کرد: به طرف سوری دست اندرکار برگزاری این نمایشگاه پیشنهاد شد، مسئولان، نخبگان و دانشجویان سوریه را برای بازدید از غرفه های ایرانی در نمایشگاه تشویق کرده و زمینه این امر را فراهم آورد.

رایزن اقتصادی کشورمان در دمشق پیش از سخنرانی سفیر، در سخنانی مقدماتی به عنوان یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: سامان دهی تعاملات تجاری و اقتصادی بین ایران و سوریه مستلزم برنامه هایی در چند گام است؛ گام نخست شامل جمع آوری اطلاعات در مورد شرکت های ایرانی و توانمندی های آنان  و غربالگری کیفی این شرکتهاست.

به گفته وی، این امر نیازمند تشکیل یک سامانه الکترونیکی در فضای مجازی است، به این ترتیب که با تقسیم بندی، خوشه سازی و غربالگری شرکت های ایرانی اسباب هم افزایی، همکاری و تقویت کارآمدی این شرکت ها فراهم خواهد شد.

بی نیاز در توضیح این مطلب افزود: ایجاد کانال های امن در فضای مجازی می تواند زمینه آشنایی شرکت های ایرانی با یکدیگر و افزایش فهم سازمانی آنان از یکدیگر و حل مشکلاتشان در کار با سوریه را فراهم آورد.

وی با اشاره به اینکه گام دوم این حرکت، تکرار این فرآیند  در خصوص شرکت های سوریه به منظور شناخت آنان است، تصریح کرد ؛نخست باید اطلاعات جامعی از شرکت های سوری و مزیت نسبی اقتصادی آنان در این کشور بدست آید.

بی نیاز افزود: پس از جمع آوری اطلاعات در مورد شرکت های سوری عرضه و تقاضای اقتصادی بین دو کشور و خصوصیات تراز بازرگانی آنان مشخص شده و بر اساس تقاضای موجود در هر کشور و کالاهای تولیدی در کشور دیگر، نقشه کاملی از وضعیت اقتصادی ارائه شود.

بی نیاز ادامه داد: این دو فاز بر روی هم مراحل مقدماتی جهت ورود به گام بعدی یعنی تقویت پروژه های مشترک سرمایه گذاری و تولید بین ایران و سوریه را فراهم می آورند.‏

وی آینده بازار سوریه را قوی و پیشرفته و مورد توجه سرمایه گذاران از کشورهای مختلف دانست و اظهار داشت: در صف مقدم این روند، سرمایه گذاران ایرانی و سوری قرار دارند  که دست در دست یکدیگر به سمت تلاش و جهاد اقتصادی و خودکفایی حرکت خواهند کرد. بنابراین انتظار می رود بازار سوریه و تعاملات اقتصادی آن با ایران آینده ای بسیار  روشن و امیدوار کننده را پیش رو داشته باشد.

پنجمین دوره نمایشگاه ویژه بازسازی سوریه با حضور ۳۹۰ شرکت از ۳۱ کشور خارجی در زمینی به مساحت ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع از روز سه شنبه 26 شهریور در دمشق آغاز به کار کرد و تا شنبه آینده (۳۰ شهریور) ادامه خواهد داشت.

نظر شما