شناسهٔ خبر: 35425403 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حکایت ارادتی به سیدالشهدا (ع) از جنس باران در دل حسینیه ایران+تصاویر

در بین خیران سیدالشهدا (ع) افراد زیادی هستند که بدون هیچ چشمداشتی حاضر هستند تا کاری انجام دهند که دل عزاداران حسینی شاد شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، یزد حسینیه‌ی ایران به واسطه‌ی ارادت مردمانش به اباعبدالله حسین (ع) و عزاداری‌های باشکوهش هر ساله در ماه محرم میزبان تعداد زیادی از عاشقان آن حضرت از داخل و خارج از کشور است به طوری که امسال قریب به 1300 نفر از گردشگران خارجی از 32 کشور جهان به یزد سفر کردند تا این عزاداری‌های پرشور را از نزدیک مشاهده و به سراسر دنیا مخابره کنند.

در کنگره بزرگ عاشقان حسین (ع) هر کس به ارادتی و به طلب حاجتی آمده، یکی برای تشکر از کرامت آقا امام حسین (ع) و یکی آمده غم خود را تنها و تنها در انبوه اشک‌های عاشقانه‌ برای شهیدان صحرای کربلا جست‌وجو کند.

 شور و شوق به اباعبدالله الحسین آنقدر عالم گیر است که دین و ایمان نمی‌شناسد و هر کس ماجرای مظلومیت ایشان و یاران باوفایشان را می‌شنود، حاضر است هر کاری برای زنده نگه داشتن نام و یاد آنها انجام دهد.

 

در بین این دلدادگان هستند خیرانی از تبار باران و با سخاوتی همچون باران که به واسطه عشقشان به اباعبدالله الحسین، در جاهای مختلف از جمله مساجد و حسینیه‌ها جهت رفع مشکلات مردم بدون هیچ چشمداشتی در این ایام دست به کارهای خلاقانه و مبتکرانه می‌زنند تا دل شیفتگان اربابشان را شاد کنند.

همچون هیأت امنای یکی از مساجد یزد که تصمیم گرفتند با دادن کمک هزینه به افرادی که با وجود عشق زیادشان به آن حضرت هنوز موفق به زیارت ضریح مطهر ایشان نشده و این آرزوی بزرگ بر دلشان مانده، رفتن به این سفر را برایشان میسر کنند اما به دلیل کمبود هزینه مجبور به قرعه کشی از میان ثبت نام کنندگان شدند.

طی این ماجرا و بر حسب اتفاق، درست در روز قرعه کشی فردی به نام سید حسین بلوکی که ایرانی و ساکن هند و در حیدر آباد صاحب رستوران بوده و تنها در طول سال دو یا سه بار به ایران سفر می‌کند، برای عزاداری سرور و سالار شهیدان به آن مسجد می‌رود و آنجا بعد از دیدن عشق مردم به اربابشان کمک هزینه‌ی سفر تمام ثبت نام کنندگان را تقبل می‌کند تا کسی از قافله کربلا جا نماند و دلشکسته به خانه نرود.

ماجرای یک بخشش و یک روز خاص برای کربلا نرفته‌ها

در همین راستا برای اینکه به ماجرای پیش آمده دست یابیم با سید کاظم دشتی یکی از هیئت امنای مسجد صاحب الزمان رحمت آباد یزد به صحبت نشستیم.

دشتی گفت: ما چند سالی است که ستاد رهروان شهدا در منطقه حمیدیا و صفائیه با حضور چند هیئت مختلف راه اندازی و یکی از برنامه‌هایی این ستاد، ایجاد کاروان‌های عزا در ارتباط با شهادت حضرت زهرا (س) و حضرت امام صادق (ع) بود.

 

پس از آن، کاروان شادی در اعیاد غدیر و قربان و جشن‌هایی در طول سال برگزار کردیم و در این مراسم‌ها جوایزی را برای حاضران اختصاص می‌دادیم که عمدتا کمک هزینه برای اعزام افراد به مشهد مقدس یا کربلای معلی بود و با توجه به اینکه مردم یزد از نظر اعتقادی، ارادت خاص و ویژه‌ای به اهل بیت (ع) دارند آنها نیز مبالغی را کمک می‌کردند که ما بتوانیم در اعزام نفرات تعداد بیشتری را سهیم کنیم.

با توجه به تجربه‌ای که در این خصوص کسب کرده بودیم، در دهه اول ماه محرم امسال در مسجد صاحب الزمان رحمت آباد یزد طرح اعزام کربلا نرفته‌ها را اجرا کردیم که در آن اعلام شد هر کسی به کربلا نرفته ثبت نام کند تا بتوانیم تعدادی از این افراد را که مشتاق زیارت بارگاه معنوی و مقدس سیدالشهدا هستند با این طرح به کربلای معلی اعزام کنیم.

در این ده روز تعداد 410 نفر که تا به حال به کربلا نرفته بودند ثبت نام کردند و با همکاری و همراهی بسیار خوب مردم هزینه 9 میلیون تومان که برای اعزام 30 نفر بود جمع آوری شد.

بعد از ثبت نام تعداد افراد زیاد بود و مبلغی که ما برای کمک هزینه اعزام داشتیم کم بود، برای همین ناچار شدیم یک روز را در نظر بگیریم و همه‌ی کسانی که ثبت نام کرده بودند را در مسجد جمع کنیم تا طی قرعه کشی 30 نفری که نامشان در این مراسم مشخص می‌شود برای اولین بار به کربلا بروند.

روز مقرر که مصادف با شام غریبان ارباب بود فرا رسید و همه چشم انتظار در مسجد جمع بودند و با استرس و اضطراب فراوان منتظر بودند که ببینند آیا طرف اربابشان طلبیده می‌شوند یا خیر.

قرعه کشی را شروع و اعلام کردیم اگر کسی می‌خواهد بانی شود در این امر بسم‌الله که در بین جمعیت هر کس با توجه به وضعیت مالی خود هزینه تعدادی را تقبل می‌کرد اما باز کافی نبود چون ما 410 نفر ثبت نامی داشتیم.

نمی‌خواستم کسی با دل‌شکسته به خانه بازگردد

تا اینکه از میان جمعیت مردی ناشناس بلند شد و گفت من هزینه‌ی 10 نفر را تقبل می‌کنم، چند لحظه‌ای گذشت که باز بلند شد و گفت 30 نفر و به یک باره گفت من هزینه‌ی تمام ثبت نامی‌ها را می‌پردازم، در همان لحظه وقتی به جمعیت حاضر در مسجد که منتظر ادامه‌ی قرعه کشی بودند نگاه کردم دیدم تعداد زیادی از آنها از این دعوت اشک روی گونه‌هایشان جاری بود و ما نیز از این ماجرا هم بسیار خوشحال بودیم و هم شوکه شدیم.

 

بعد از مراسم نزد آن مرد ناشناس رفتم و به ایشان گفتم چطور شد شما به یک‌باره همه را غافلگیر کردید، گفت من نه خیر هستم و نه بانی فقط برای این ایام به ایران سفر کردم و امشب در میان جمعیت بودم که صحبت‌های شما را برای بانی شدن شنیدم، وقتی دیدم روحانی مسجد با درآمد ناچیزی که دارد هزینه‌ی سفر یک نفر را قبول کرد و بقیه‌ی افراد دارند هر کدام تعدادی را می‌گویند یک لحظه به دلم افتاد که من هم کمک هزینه تعدادی را برای این سفر معنوی بپردازم اما بعد از اعلام تعداد نفرات دیدم هنوز خیلی از افراد جامانده‌اند تعداد بیشتری را گفتم و بازهم کافی نبود.

دیدم هنوز همه خوشحال نیستند و بعد از این مراسم تعداد زیادی هستند که با دلشکسته به خانه‌هایشان بر می‌گردند و همین مسئله باعث شد که در یک لحظه اعلام کنم که کمک هزینه 380 نفر باقیمانده را می‌پردازم تا کسی از این سفر معنوی محروم نشود و ناامید از مسجد بیرون نرود.

این خیر فردای آن روز مبلغ 115 میلیون را به حساب اربعین هیئت واریز کرد و ما نیز اعلام کردیم افرادی که نامشان در لیست هست بعد از گرفتن گذرنامه و مراجعه به صندوق امام حسن مجتبی (ع) رحمت آباد کمک هزینه 300 هزار تومانی سفر کربلای معلی را دریافت کنند.

انتهای پیام/90009/ر

نظر شما