شناسهٔ خبر: 35421101 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

خبرهای کوتاه رادیو و تلویزیون| بیش از ۹۷۰ ساعت از آنتن صداوسیما در اختیار اهالی خیابان پاستور

براساس گزارش سازمان صداوسیما، در هفته دولت، رکورد حضور دولتی‌ها در رسانه‌ملی شکسته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، امروز رویدادهای مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌آید که در این بسته خبری مروری بر آن‌ها داریم:

درهفته دولت امسال با طراحی مدیران رسانه ملی رکورد حضور مسئولان در رادیو و تلویزیون شکسته شد و 978 ساعت و 10 دقیقه از بهترین لحظات جدول پخش صداوسیما در اختیار اهالی خیابان پاستور قرار گرفت تا بی‌واسطه دستاوردها و تلاش‌هایشان را برای مردم بیان کنند.

 شبکه‌های استانی، بخش‌های خبری و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی سراسری رتبه‌های اول تا چهارم را درروایت تلاش‌های دولت به دست آوردند. در هفته دولت، معاونت سیاسی در بخش های مختلف خبری خود بیش از 126 ساعت و 23 دقیقه را به انعکاس خدمات دولت و صحبت‌های دولتمردان اختصاص داد که در میان آن‌ها بخش‌های مختلف خبری شبکه خبر پیشتازند.

شبکه‌های تلویزیونی سراسری نیز در این هفته 53 ساعت و 15 دقیقه میزبان دولتمردان بوده و یا برنامه‌هایی درباره خدمات دولت پخش کرده‌اند که در میان آن‌ها شبکه سه سیما با 14 ساعت و 30 دقیقه در رأس قرار دارد.

شبکه‌های سراسری معاونت صدا هم در این یک هفته، 89 ساعت و 13 دقیقه از برنامه‌های خود را به قوه مجریه اختصاص دادند که در میان آن‌ها سهم شبکه رادیویی "گفتگو" با 16 ساعت و 40 دقیقه بیش از سایر شبکه‌ها بوده است.

شبکه‌های تلویزیونی استانی هم در هفته دولت 291 ساعت و 15 دقیقه میزبان دولتمردان بوده یا برنامه‌هایی در زمینه خدمات دولت پخش کرده‌اند که در میان آن‌ها شبکه استانی همدان با 26 ساعت و 36 دقیقه رکورددار است.

شبکه‌های رادیویی استانی هم 394 ساعت و 45 دقیقه از بهترین لحظات خود را به بیان خدمات دولت دوازدهم اختصاص داده‌اند که در میان رادیوهای استانی، رادیو گلستان با 35 ساعت و 27 دقیقه فعال‌ترین آن‌ها بوده است.

شبکه‌های مختلف معاونت برون‌مرزی هم در هفته دولت 20 ساعت و 37 دقیقه از برنامه‌های خود را به تلاش‌های دولتمردان اختصاص دادند و گوشه‌هایی از پیشرفت‌های ایران اسلامی را به تصویرکشیدند.

رادیوهای برون‌مرزی هم در این هفته دست خالی از بیان دستاورهای دولت دوازدهم بیرون نیامدند و دو ساعت و چهل و دو دقیقه از برنامه‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند.

این میزان ساعات فقط مختص برنامه‌هایی است که برای معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت سازمان قابل احصاء بوده‌اند و ساعات و دقایق فراوانی هم در صدا و هم در سیما وجود دارد که به هیچ عنوان قابل جمع‌بندی نیست و یا در اختیار قوه مجریه یا راوی تلاش‌های دولتمردان در قالب های مختلف بوده است.

سریال «آسمان من» به کارگردانی محمدرضا آهنج با زیرنویس به زبان آلبانیایی از کانال بالکان شبکه سحر پخش می‌شود.

این سریال روایت‌پروازی آرام است که البته برای رسیدن به این هدف، افراد زیادی تلاش می‌کنند تا یک پرواز آرام و آسوده به مقصد برسد به عبارتی این مجموعه داستان اشخاصی بی‌ادعا است که سفری خوش را برای مسافران هواپیما آرزو می‌کنند.

طبق اسناد و مدارک ثبت شده در سال 1362 چندین مورد هواپیما ربایی در این سال اتفاق افتاده است که شش قسمت اول ماجرای این هواپیما ربایی‌ها را به تصویر می‌کشد و پس از آن با یک جهش 25 ساله، با تلاش نیروهای امنیت پرواز (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) برقراری کامل امنیت در طی پروازهای مختلف و خنثی‌سازی حرکت گروه‌های تروریستی منعکس می‌شود.

«آسمان من» که جایگزین سریال «ماتادور» می‌شود توسط اولیای آربن زبانگردانی و زیرنویس شده است.

دانیال حکیمی، حسن پورشیرازی، آتیلا پسیانی، امین حیایی، پژمان بازغی، سام درخشانی، حامد بهداد، الهام درخشنده و جمعی دیگر از بازیگران مطرح کشورمان در این مجموعه نقش‌آفرینی کرده‌اند.

از پنج شنبه 28 شهریور هر روز ازساعت 16:30 به وقت تهران «آسمان من» در 29 قسمت 45 دقیقه‌ای بر روی آنتن کانال بالکان شبکه سحر است.

جمعی از موکب‌داران عراقی و خادمان راهپیمایی اربعین حسینی(ع) صبح امروز چهارشنبه 27 شهریور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

مشروح این دیدار امشب پس از بخش خبری ساعت 21 از این شبکه پخش خواهد شد.

به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، فیلم سینمایی «روز سوم» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، شنبه 31 شهریور از آی‌فیلم انگلیسی پخش می‌شود.

«روز سوم» قصه برادری است که در شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای مجبور می‌شود، خواهرش را  زیر خاک باغچه پنهان کند تا بتواند شبانه او را از میان عراقی‌ها که خانه را محاصره کرده‌اند فراری دهد. این ماجرا سه شب ادامه دارد و اتفاقات زیادی در حاشیه آن رخ می‌دهد و در واقع، فیلم داستان سه روز آخر سقوط خرمشهر را روایت می کند...

باران کوثری، پوریا پورسرخ، حامد بهداد و برزو ارجمند در فیلم سینمایی «روز سوم» نقش‌آفرینی کرده‌اند.

این فیلم سینمایی شنبه شب ساعت 22 به‌وقت GMT روی آنتن می‌رود.

برنامه تحلیلی ثریا امشب گلوگاه های فساد و زمین خواری و حفره های قانونی فسادزا در کشور را واکاوی می‌کند.

در این برنامه راهکارهای برخورد قاطع و ریشه ای با فساد؛ از نقش قضات انقلابی و شجاع تا اصلاح برخی قوانین و ساختارهای غیر شفاف و فسادزا با حضور قاضی جوان و دهه هفتادی که دادرس ویژه پرونده فساد و زمین خواری شورای شهر و شهرداری چهار باغ استان البرز می باشد، بررسی می شود. با حکم این قاضی جوان؛ 400 ویلای غیرمجاز تخریب و برخی مسئولان متخلف شهری بازداشت شدند.

در  این برنامه همچنین درگفتگو با دکتر " ذبیح الله خداییان" معاون قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، رویکرد جدید دستگاه قضا در برخورد با فساد و مفسدان تحلیل می‌شود.

ثریا به تهیه کنندگی محسن مقصودی کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیما است که امشب چهارشنبه 27 شهریور حوالی ساعت 19:45 بطور زنده روی آنتن می رود.

فصل جدید برنامه «رادیکال سه» با محوریت بررسی ابعاد زندگی و فعالیت های شخصیت های تاریخ معاصر ایران روی آنتن شبکه سه می‌رود.

فصل جدید برنامه «رادیکال سه» با محوریت بررسی ابعاد زندگی و فعالیت‌های شخصیت‌های تاریخ معاصر ایران روی آنتن شبکه سه می‌رود.

برنامه «رادیکال سه» در این سری خود نسبت عملکرد و تاثیرگذاری شخصیت‌های اجتماعی سیاسی و فرهنگی جامعه ایران را به آرمان‌های استقلال، آزادی، عدالت و پیشرفت مورد بررسی قرار می‌دهد.

این برنامه با اجرای سجاد بلوکات و سردبیری محمدرضا کردلو پنجشنبه هر هفته به روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود. علی زندیه، کارگردان و میکائیل دیانی تهیه‌کننده سری جدید این برنامه هستند.

از اول مهر ماه ، جدول پخش رادیو نمایش متناسب با علائق و نیازهای مخاطبان رادیو تغییر کرد .

حمیدرضا افتخاری مدیر رادیو نمایش ضمن اعلام این مطلب گفت: در بررسی‌هایی که در این سه ماه انجام شد، در وهله اول تعدادی برنامه به جدول پخش اضافه شد که همراه با نمایش‌های رادیویی به روی آنتن می‌رود، علاوه بر آن، ویژگی مهم جدول پخش جدید این است که پخش برنامه‌ها و نمایش‌ها متناسب با ساعت‌های بیولوژیک مخاطبان باشد.

وی توضیح داد: مقصود از ساعت بیولوژیک در نظر گرفتن حس و حال مخاطبان در ساعت‌های مختلف روز است مثلا از ساعت 6 تا 9 صبح ، مخاطب رادیو، مخاطب پرتحرکی است بنابراین باید بسته‌های کوچک‌تری برای شنیدن به آنها ارائه شود و اگر قرار باشد در این زمان برنامه‌ای  پخش شود باید زمان کمتری را به آن اختصاص داد و از طرفی برنامه‌های طولانی‌تر را در بازه زمانی دیگری پخش کرد که قابلیت بیشتر شنیده شدن را داشته باشد.

افتخاری همچنین درباره برنامه‌های جدید که از مهر ماه 98 به روی آنتن رادیو نمایش می‌روند گفت: این برنامه‌ها قرار است از روز شنبه در قالب‌های طنز، تخصصی و تفریحی، اطلاع رسانی و انتقادی و مسابقه از رادیو نمایش پخش شوند.

وی در خصوص اضافه شدن برنامه‌های چالشی به جدول پخش رادیو نمایش گفت: مجموعه‌ای برنامه تخصصی تعریف کرده‌ایم که 2 برنامه آن به تئاتر، 2 برنامه به سینما، 2 برنامه به موسیقی و یک برنامه به ادبیات نمایشی اختصاص دارد. در دل این برنامه‌ها یک برنامه با نام (صدا در صحنه تئاتر)، برنامه دیگری با عنوان (نت کوک) در عرصه موسیقی و برنامه (نمای نقره‌ای) در حوزه سینما اضافه شده است که این برنامه‌ها از شنبه تا چهار شنبه به صورت چالشی به موضوعات روز در حیطه  تخصصی‌شان می‌پردازند. همچنین برنامه دیگری با عنوان جادوی سیاه در رابطه با نقد سینمای غرب در رادیو نمایش با محوریت افشاگری در حوزه سینما صهیونیسم تولید شده که  جمعه‌ها به روی آنتن می‌رود.

مدیر رادیو نمایش ادامه داد: علاوه بر برنامه‌های چالشی برنامه‌های دیگری نیز از رادیو نمایش پخش می‌شوند از جمله (روزگار تئاتر) که به صورت تخصصی و علمی به جامعه شناسی تئاتر می‌پردازد.(ماهور) هم برنامه‌ای در حوزه موسیقی عامه‌پسند است که با رویکرد موسیقی پاپ و معرفی قطعه‌های جدید با اجرای مازیار عصری از رادیو نمایش پخش می‌شود.

افتخاری افزود: برنامه (نت کوک) نیز هر هفته  یک میهمان در عرصه موسیقی را دعوت می‌کند که متناسب با موضوع روز با آن هنرمند گفت‌وگو خواهد شد و سعید ذهنی اجرای آن را بر عهده دارد. برنامه  زنده (عصر خودمونی) هم برنامه جدید تفریحی عصرگاهی رادیو نمایش است که شنبه تا چهارشنبه ساعت 18:30 به روی آنتن می‌رود.

وی درباره برنامه‌های مسابقه‌ای رادیو نمایش گفت: سه مسابقه برای پخش از رادیو نمایش آماده شده که یک مسابقه به نام باشگاه نمایش از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت 17 از رادیو نمایش پخش می‌شود و دو مسابقه حضوری با نام‌های چهار باغ و به وقت مسابقه برای پنج شنبه و جمعه در نظر گرفته شده که برای مخاطبان رادیو جذاب است.

مدیر رادیو نمایش خاطرنشان کرد: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رادیو نمایش در بازه زمانی ساعت 12 بامداد تا 6 صبح جز سه رادیوی پرشنونده ایران است برای همین در جدول پخش ماه مهر برنامه‌های جدیدی برای پخش در این ساعات در نظر گرفته شده و به زودی هم قرار است برنامه‌ای بامدادی با چهره‌های هنری داشته باشیم.

وی افزود: طراحی کتاب گویا متناسب با حال و هوا و نشاط صبحگاهی از دیگر کارهای جدید در رادیو نمایش است که ساعت 6:15 از رادیو نمایش پخش می شود و پس از آن برنامه ای ترکیبی نمایشی با نام صبح زیبا که رویکردی نمایشی به ورزش صبحگاهی دارد. ساعت 7 صبح سایه سار مهربا تغییرات عمده ای که در قالب نمایش است با بهره‌گیری از کلام مقام معظم رهبری پخش می‌شود. برنامه زنده گیومه هم قرار است با رویکردی جدید و چالشی در حوزه فرهنگ پخش شود، از طرفی آوا – نما  هم برنامه‌ای ترکیبی از دیالوگ‌های ماندگار سینما و ترانه است که ساعت 11:30 از رادیو نمایش به روی آنتن می‌رود.

مدیر رادیو نمایش همچنین از تولید برنامه نمایشی جدیدی با همکاری معاونت امور استان ها و مراکز استان خبر داد که ساعت 12:30 از رادیو نمایش پخش می‌شود.

افتخاری ادامه داد: برنامه ( یک نمایش یک تجربه) برای روزهای پنج شنبه و جمعه از رادیو نمایش پخش می‌شود که محوریت موضوعی آن نمایش‌های رادیویی دانشجویی است.

مدیر رادیو نمایش افزود: برنامه خبری موج ده هفتاد و پنج هم روزانه ساعت 15:45 دقیقه رویدادهای فرهنگی را به صورت زنده به روی آنتن می‌برد و (آن سوی نمایش) هم برنامه دیگری است که جمعه‌ها برنامه‌های پیش رو هفته آینده رادیو نمایش را مرور می‌کند.

مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش همچنین درباره حضور پررنگ هنرمندان عرصه‌های مختلف در برنامه‌های جدید رادیو گفت: رادیو نمایش رادیو تخصصی نمایش به معنای عامش در ایران است اما در واقع صرفا به نمایش رادیویی نمی‌پردازد بلکه رادیویی است که تمامی هنرها را در برمی‌گیرد بنا بر این هنرمندان جایگاه ویژه‌ای در آن دارند و در برنامه مختلف به عنوان مهمان، مجری و کارشناس حضور دارند، به عنوان مثال اجرای برنامه (ماهور) را مازیار عصری بر عهده دارد که خواننده نیز هست و یا برنامه ای داریم به اسم (گ مثل گپ) که در بخش سینمایی آن میرطاهر مظلومی چهره شناخته شده سینما با هنرمندان سینمایی به صورت خودمانی گفت‌وگو می‌کند، بنا بر این متناسب با نیاز رادیو نمایش، هنرمندان عرصه‌های مختلف هم در این شبکه حضور خواهند داشت.

افتخاری در پایان گفت: رادیو نمایش به نوعی رادیوی مرجع در حوزه هنرهای نمایشی است و هدف این شبکه رادیویی این است که تمامی کسانی که چه به صورت حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای پیگیر مسائل و مباحث نمایشی کشور هستند آن را به عنوان مرجع اطلاعاتی شان قبول و به آن مراجعه کنند.

داربی 90 روی میز «ورزش و مردم»

پرونده شهرآورد 90 روی میز این هفته برنامه «ورزش و مردم» قرار می‌گیرد. داربی سنتی استقلال و پرسپولیس یکشنبه (31 شهریور ماه) در استادیوم آزادی تهران برگزار خواهد شد.

برنامه جمعه (29 شهریور ماه) «ورزش و مردم» قصد دارد به طور مشروح و با حضور مهمانان فوتبالی، شهرآورد پیش‌رو را تحلیل و بررسی کند. تصاویر نوستالژیک بازی‌های استقلال ـ پرسپولیس هم در این بخش به نمایش درمی‌آید.

تحلیل مسابقات کشتی قهرمانی جهان در گرجستان، نقد عملکرد تیم ملی والیبال ایران در مسابقات گروهی قهرمانی آسیا در تهران، بررسی صعود تیم ملی بسکتبال ایران به المپیک 2020 توکیو در مسابقات جام جهانی 2019 چین و مرور لیگ فوتبال قهرمانان اروپا از بخش های دیگر برنامه «ورزش و مردم» است.

«ورزش و مردم» به تهیه‌کنندگی و اجرای پیمان یوسفی، کاری از تامین برنامه شبکه یک است که جمعه‌ها ساعت 11 و 30 دقیقه از این شبکه پخش می‌شود.

هجدهمین قسمت از سری سوم «فیروزه» درباره زندگی و آثار پروانه نجاتی، چهارشنبه 27 شهریور از شبکه افق پخش می‌شود.

سری سوم مجموعه «فیروزه» چهارشنبه‌ها از شبکه افق پخش می‌شود.

در این مجموعه با آثار و زندگی شاعران و نویسندگان انقلابی همچون وجیهه سامانی، قاسم رفیعا، محمدرضا شرفی خبوشان، منصور انوری، صادق کرمیار، ابوطالب مظفری، فیروز زنوزی جلالی، میلاد عرفان پور و حمیدرضا برقعی آشنا می‌شویم.

هجدهمین قسمت به زندگی و آثار پروانه نجاتی اختصاص دارد.

او شاعر معاصر ایرانی است و فعالیت‌های شعری خود را از سال 70 شمسی شروع کرد و در سال 72 به استخدام آموزش و پرورش درآمد.

نجاتی قالب غزل و مثنوی را برای سرودن اشعار خود برگزیده است.

تهیه‌کنندگی «فیروزه» را حسن حبیب زاده بر عهده دارد و قرار است شانزدهمین قسمت آن، چهارشنبه 6 شهریور ساعت 21 و تکرار آن ساعت 12:00 روز بعد از شبکه افق پخش شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما