شناسهٔ خبر: 35419147 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سقوط ارزش راهبردی عربستان در منطقه

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از العهد، مواضع اخیر آمریکا امید سعودی‌ها را ناامید کرد و به آن‌ها نشان داد هم پیمان دائمی آنها هر لحظه که احساس کند مداخله در جنگ برایش نفعی ندارد، آن‌ها را تنها خواهد گذاشت و اکنون یمنی‌ها می‌توانند به راحتی و با یک حمله، جایگاه این کشور را در اقتصاد جهانی متزلزل کنند.

پایگاه اینترنتی "العهد" در یادداشتی به قلم "هبه العنان" نوشت: در اقدامی که می‌توان آن را تنها در راستای تزلزل ائتلاف تاریخی واشنگتن و ریاض دانست، آمریکا شروطی را برای حمایت از عربستان جهت نجات این کشور از بحران، به ویژه پس از دومین عملیات بازدارنده نیرو‌های مسلح یمن علیه تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در بقیق و هجره خریص، تعیین کرد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ایران را مسئول حمله پهپادی به تاسیسات آرامکو در بقیق دانست و در عین حال ترجیح داد با این کشور وارد جنگ نشود، اما این موضع گیری به مذاق دوستان سعودی وی خوش نیامد. همین مسئله مواضع ناهمگون دو طرف را برملا و آشکار می‌کند..، اما باید دید این ناهمگونی بر اساس چه شواهد و قرائنی است؟
در همین زمینه حمزه الحسن کارشناس امور عربستان در مصاحبه با پایگاه العهد گفت: ترامپ در تلاش برای باج خواهی از عربستان یعنی کشوری است که پس از حملات یمنی ها، در حال گذار از مرحله دشواری است.. رئیس جمهور آمریکا با وجود ارائه سلاح‌های پیشرفته به عربستان از جمله موشک‌های تاد و پاتریوت، نمی‌تواند از سعودی‌ها حمایت کند.
وی مطمئن است ترامپ که مبارزات انتخاباتی را در پیش رو دارد، هرگز خود را درگیر جنگ با ایران یا جنگ منطقه‌ای نخواهد کرد. الحسن افزود: مواضع اخیر آمریکا امید سعودی‌ها را نا امید کرد و به آن‌ها نشان داد همپیمان دائمی آنان هر لحظه که احساس کند مداخله در جنگ برایش نفعی ندارد، آن‌ها را تنها خواهد گذاشت.
حمزه الحسن گفت: مواضع دیگر کشور‌ها در خصوص این حادثه، به مثابه تمسخر فاجعه‌ای بود که برای عربستان اتفاق افتاد.. غربی‌ها به دنبال سهم خواهی از این شتری هستند که زمین خورده است و آماده اند آن را با چاقوهایشان تکه تکه کنند. عربستان اکنون تنها مانده است و تاوان سیاست‌های ۵ سال گذشته خود و سال‌هایی را می‌دهد که با ایران، یمن، قطر، عراق، لبنان، ترکیه، مالزی، اندونزی و دیگر کشور‌ها خصومت ورزید، به طوری که تنها امیدش رئیس آمریکایی اش شد، اما روشن است که ترامپ حاضر نیست حتی یک سرباز آمریکایی را قربانی یا ریسک کند و در ازای جلب رضایت سعودیها، در انتخابات ببازد.
الحسن گفت: ترامپی که هنگام سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا به دست ایران، تنها یک تماشاچی بود، با ورود کردن در جنگی به نیابت از عربستان موافقت نخواهد کرد.. عربستان ارزش راهبردی خود را در منطقه از دست داده است و یمنی‌ها می‌توانند به راحتی و با یک حمله، جایگاه این کشور را در اقتصاد جهانی متزلزل کنند.
الحسن خاطر نشان کرد: عربستان که با استفاده از سلاح‌های آمریکا و اروپا جنگ وحشیانه‌ای را علیه یمن آغاز کرد، اکنون تلاش می‌کند با متهم کردن ایران به دست داشتن در حملات اخیر، از شدت آثار و پیامد‌های این حمله بکاهد، در حالی که یمنی‌ها توانستند اسطوره نفتی عربستان را نابود کنند.

نظر شما