گروه امورزیربنایی-روز سه شنبه، وزیر جوان ارتباطات و اطلاعات از احتمال تعطیل شدن همیشگی سرویسهای ارزش افزوده خبر داد و در توییتی با هشتگ پایان VAS، در توییتر نوشت: «شاید وقتش رسیده باشد که به زودی «کل سرویسهای ارزش افزوده» را برای همیشه تعطیل کنیم. دوستان دیگر به یقین رسیدهاند که در مورد حقالناس هیچ خط قرمزی ندارم، مخصوصا اگر از جیب مردم دزدی شود.»
به گزارش جهان اقتصاد، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران درباره تصمیمات اخیر این وزارتخانه در خصوص خدمات ارزش افزوده اپراتورهای تلفن همراه خاطر نشان کرد: داستان ارزش افزوده روشن و شفاف است. بازار ۲ هزار میلیارد تومانی دارد به دلیل منطقی که دارد و اپراتورهایی که مسئول ساماندهی هستند، خودشان در این مسئله ذینفع هستند و به همین دلیل مصوبات اجرا نمیشود. باید تصمیمات اساسی گرفت و حق و حقوق مردم و شکایتهایی که در رابطه با این مسئله وجود دارد، ما را برای اتخاذ تصمیمات جدی مصممتر کرد.
گفتنی است، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده میشوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است. در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ابزارهایی مانند پیامک، تماس و دیتای مصرفی بهعنوان ابزار ارائه خدمات استفاده میشود.
خدمات ارزش افزوده میتواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که بهعنوان تامینکنندهی محتوا (Content Provider) شناخته میشوند، انجام شود. مهمترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأیگیری، خدمات تماس از دسترفته و صندوق پستی، تبلیغات موبایلی، اطلاعرسانی، پرداخت موبایلی، تلویزیون آنلاین و OTT، پخش یا دانلود موسیقی، زنگ انتظار تماس، بازی آنلاین، خدمات ورزشی و اطلاعرسانی، خدمات استیکر و این قبیل سرویسها میشود.
اگر چه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما به نظر میرسد توسط برخی از شرکتهای ارزش افزوده، کاربران به عضویت این سرویسها درآمده بودند و با توجه به اینکه این خدمات معمولاً هزینههای بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزش افزوده به کاربر میتواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد.
در دورههای گذشته در این پیامکها هیچ اشارهای به عضویت و محاسبه هزینه وجود نداشت و تعداد بسیار زیادی از مشترکین به این صورت برای دریافت خدمات عضو شدند. اما در حال حاضر نحوه ارسال پیامکهای مربوط به خدمات باید به گونهای باشد که هزینه و روش لغو عضویت آن در هر پیامک ارسالی درج شود. مدتی پیش هم پروندهی یک تخلف در ارزش افزوده آشکار شد که موجب یک کلاهبرداری ۲۲ میلیارد تومانی از کاربرانی که بدون اطلاع در سرویسهای ارزش افزوده عضو شده بودند، شده بود که محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در نهایت از بازگشت مبالغ کسر شده از حساب کاربران خبر داد.
اما به نظر میرسد این بار تصمیم وزارت ارتباطات برای برخورد جدی با سرویسهای ارزش افزوده جدی است و به همین دلیل از تعطیل کردن این سرویسها خبر داده است. باید دید با توجه به اظهار وزیر درباره این موضوع، سرویسهای ارزش افزوده چه سرنوشتی پیدا میکنند.
وی همچنین درباره انتصاب مدیرعامل رایتل گفت: اپراتورها جزو زیرساختهای حیاتی کشور محسوب میشوند، لذا نمیتوان مدیریت زیرساخت حیاتی را به دست هر کسی داد؛ همانطور که صلاحیت تخصصی افراد برای تصدی حکمهای مدیرعاملی یا هیات مدیره بانک توسط بانک مرکزی بررسی میشود، این افراد نیز باید تایید صلاحیت شوند.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه کمیسیون تنظیم مقررات یک نهاد فرابخشی است، افزود: در این کمیسیون تنها وزارت ارتباطات حاضر نیست، بلکه از وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، سه عضو صاحبنظر بخش خصوصی، ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات همه عضو کمیسیون تنظیم مقررات هستند؛ این مصوبه به اتفاق آراء در آن کمیسیون تصویب شد و یک مصوبه فرابخشی است. بحث مخالفت وزارت ارتباطات با انتصاب یک فرد نیست، بلکه یکرویه است.
جهرمی تاکید کرد: اگر بخواهیم تداوم خدمات اپراتورها مورد نظر باشد، این تداوم فعالیت منوط به مدیران آن مجموعه است؛ در مورد اینکه چه کسی را بگذارند یا نگذارند دخالت نمیکنیم؛ چرا که این حق سهامدار است اما اینکه فرد از صلاحیت فنی برخوردار باشد، جز مسائل اصولی است و در رابطه با آن پیگیر هستیم.
وی خاطر نشان کرد: آقای شریعتمداری از مصوبه سازمان تنظیم مقررات خبر نداشتند و پس از اینکه درباره آن حرف زدیم گفتند که مصوبه لازمالاجراست. این احکام کان لم یکن تلقی میشود و به مدیران زیرمجموعهشان که از این مصوبه مطلع بودند و حکم را صادر کردند، تذکر جدی میدهند. همچنین آقای شریعتمداری گفتند که طی روز چهارشنبه و پنجشنبه مطابق با مصوبهای که وجود دارد، گزینههای موردنظرشان را برای تصدی مسئولیتها معرفی میکنند تا سازمان تنظیم مقررات به سرعت آن را رسیدگی کند.
وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسش دیگری درباره طرح شکایت از او گفت: شاید ماجرا مربوط به جمعآوری دو هزار امضا در اهواز است و من اطلاع دیگری در این خصوص ندارم.
∎
نظر شما