شناسهٔ خبر: 35417945 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بن بست سياسي و بحران موجوديتي رژيم صهيونيستي

بن بست سياسي در سرزمين هاي اشغالي و افزايش تهديدهاي داخلي و خارجي عليه رژيم صهيونيستي ممکن است صهيونيست ها را به سمت تشکيل کابينه ائتلافي سوق دهد.

صاحب‌خبر -
با روشن شدن نتايج تقريبي انتخابات زودهنگام کنيست رژيم صهيونيستي هر يک از احزاب ليکود به رياست بنيامين نتانياهو و آبي ، سفيد به رياست بني گانتس،  32 کرسي از 120 کرسي کنيست را به دست آوردند. با اين نتايج هيچ يک از اين دو حزب قادر به تشکيل کابينه نخواهند بود و بن بست سياسي در درون رژيم صهيونيستي ادامه خواهد داشت مگر اينکه دو حزب ليکود و آبي، سفيد کابينه ائتلافي تشکيل دهند.
در غير اين صورت، پس از گذشت مدت معين و تشکيل نشدن کابينه، بار ديگر بايد انتخابات پارلماني در اين رژيم برگزارشود که معلوم نيست که نتيجه بهتر از اين براي احزاب اسياسي رژيم  صهيونيستي به دست آيد.
اما در اين دوره از انتخابات اتفاقي که رخ داد اين بود که ائتلاف احزاب عربي توانست به عنوان فراکسيون سوم وارد پارلمان شود که چندان خوشايند صهيونيست ها نيست.
رژيم صهيونيستي اکنون از يکسو با پيروزي احزاب عربي به عنوان سومين فراکسيون در کنيست اين رژيم  و ادامه بن بست سياسي، همچنين ديگر مشکلات اقتصادي و اجتماعي که با آن مواجه است با تهديدهاي داخلي و از سوي ديگر با مشکلات خارجي ناشي از شکست گروه "بي"  در مقابله با محور مقاومت روبروست که موجوديت اين رژيم را با خطر روبرو کرده است.
به نظر مي رسد چالش هايي که رژيم صهيونيستي در داخل وخارج با آن روبروست با موجوديت اين رژيم در ارتباط است و با درک چنين وضعيتي است که آويگدور ليبرمن وزیر اسبق جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرد اين رژيم در همه سطوح اقتصادی و امنیتی در حالت فوق العاده قرار دارد و در مرحله فعلی نیاز ضروری به تشکیل کابينه فراگیر است و با توجه به چنين تهديدهايي، ائتلاف آبي، سفيد نيز از درخواست ليبرمن حمايت کرده  اما با اين حال بني گانتس گفته است حاضر نيست نتانياهو با داشتن پرونده فساد مالي نخست وزير شود.
هر چند نتانياهو در مورد تشکيل کابينه ائتلافي موضع خود را مشخص نکرده، اما با توجه به تهديدهاي موجوديتي ممکن است او نيز براي تشکيل دولت ائتلافي چراغ سبز نشان دهد و اما از آنجايي که او با پرونده  فساد مالي روبروست اين احتمال وجود داد که موقعيت بني گانتس براي تشکيل کابينه ائتلافي از او برتر باشد .
در چنين شرايطي احتمال دارد رئيس رژيم صهيونيستي گانتس را مامور تشکيل کابينه ائتلافي نمايد و نتانياهو راهي زندان شود وطرح معامله قرن با شکست بزرگ ديگري روبرو شود.
 
----------------------------------
رضا محمدمراد 
 
 

نظر شما