شناسهٔ خبر: 35413098 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ستاری: از نگاه امنیتی به حوزه پهپاد کاسته شده است

تهران- ایرنا- معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: نگاه امنیتی در حوزه پهپاد تا سه سال پیش بسیار جدی بود اما الان با وجود اینکه تا حدودی مسائل امنیتی نیز وجود دارد به طور وسیع از این تکنولوژی استفاده می‌شود.

صاحب‌خبر -

سورنا ستاری روز چهارشنبه در حاشیه دومین روز گردهمایی فناورانه سازمان‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های حوزه محصولات و خدمات پهپادی در جمع خبرنگاران اضافه کرد: ۵ سال پیش کار گروهی در معاونت علمی ریاست جمهوری تشکیل شد که تمامی مسائل حوزه پهپاد را رفع کرد و سازنده پهپادهای نظامی که تکنولوژی بسیار بالایی دارد نیز بخش خصوصی بوده و حمایت‌های مطلوبی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: باید برنامه‌ای تدوین شود تا از ظرفیت بالای این تکنولوژی در بخش زیرساخت‌ها و پروژه‌ها استفاده کنیم، یک فرهنگ سنتی برای استفاده از پهپادها در بخش غیر نظامی وجود دارد که باید شکسته شود و محصولات مناسب با قیمت و هزینه‌های کمتر و مدت زمان پایین‌تر به بخش سویل پهپادها ارائه شود.

به گفته ستاری،‌ ایران در حوزه پهپاد مزیت‌های فراوانی دارد و محصولات ساخته شده داخلی بسیار قابل رقابت با مدل‌های خارجی است.

وی با بیان اینکه از حوزه پهپاد، فناوری‌های بسیاری سرریز شده است، تصریح کرد: سازمان نقشه‌برداری، حوزه‌های پایشی ارگان‌های مختلف، وزارت نیرو، سم‌پاشی مزارع کشاورزی،‌نمونه‌های بسیار موفق است که از پهپادها استفاده شده و در نمایشگاه در معرض نمایش است.  

ستاری اظهار داشت: ۹۶ درصد شرکت‌های شرکت‌کننده در حوزه پهپاد خصوصی هستند و تمام محصول آنها به خصوص قسمت خصوصی آن هوایی است و در حوزه‌های مختلف توانمندی متفاوتی ایجاد شده است، همچنین به واسطه نوآوری دانش پهپاد توسعه پیدا کرده است.

معاون رئیس جمهوری در عین حال تاکید کرد:‌ پهپاد غیر قابل شناسایی است به همین دلیل می‌تواند سیستم نظامی کشور را تهدید کند بنابراین نیازمند اعمال یک سری ملاحظات است.

در حاشیه این نمایشگاه که از دیروز به میزبانی صندوق نوآوری و شکوفایی بر پا شده است،‌ از پهپاد نظارتی سبک مجهز به دوربین حرارتی، پرنده عمود پرواز تخصصی نقشه‌برداری بدون نیاز به نقاط کنترل زمینی و پهپاد تخصصی نقشه‌برداری بدون نیاز به نقاط کنترل زمینی توسط معاون علمی ریاست جمهوری رونمایی شد.

نظر شما