شناسهٔ خبر: 35403844 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| اورژانس مقصر فوت 2 دانشجوی شیراز نیست/ استقرار پایگاه اورژانس در دانشکده باغبانی

رئیس اورژانس و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در دو سانحه‌ای که برای دانشجویان دانشکده علوم باغبانی دانشگاه شیراز رخ داد، اورژانس به موقع حاضر شد و قصوری متوجه ما نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، چندی پیش در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس، دانشجویان موضوعی را با عنوان «آمبولانس و پزشک نیاز دانشجوان علوم باغبانی دانشگاه شیراز» در این سامانه مطرح کردند و خواستار پیگیری موضوع از سوی خبرگزاری فارس شدند.

در این درخواست آمده بود: «آقای سجاد افراش دانشجوی کارشناسی ارشد علوم باغبانی در اثر حادثه برق گرفتگی و خانم ندا علی توکلی دانشجوی کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی در حادثه تصادف در فاصله کمتر از 2 روز در تاریخ‌های 11 و 13 شهریور ماه در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز جان خودشان را از دست دادند. قبل از هر چیز دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در منطقه باجگاه در 20 کیلومتری شیراز واقع شده است. در دانشکده کشاورزی قریب به یکسال است که درخواست‌های مکرر از سوی دانشجویان مطرح می‌شود تا یک دستگاه آمبولانس و یک پزشک در این دانشکده مستقر کنند ولی متاسفانه هیچ اقدامی انجام نشده و هر بار با یک سری بهانه‌ها از انجام این مهم سر باز زده شده است. شاید اگر این موضوع انجام شده بود این دو عزیز در صورت وجود پزشک و آمبولانس می‌توانستند در بین ما باشند ولی تا رسیدن آمبولانس و نیروهای امداد هر دو دار فانی را وداع گفتند. نظر بر آن است تا با رسانه‌ای کردن این موضوع این مسئله حل شود تا قربانیان بیشتری نداشته باشد. لازم به ذکر است دانشکده به دلیل فاصله از شهر و نبود ایستگاه اورژانس در نزدیکی آن و جمعیت چند هزار نفری مستقر در دانشکده‌های کشاورزی و دامپزشکی این موضوع به عنوان معضل اصلی مطرح می‌شود چراکه اگر کسی دچار یک حمله قلبی خفیف یا مار گزیدگی و یا غیره بشود قطعا تا زمانی که به مراکز درمانی برسد یا اورژانس به منطقه برسد زنده نخواهد ماند.»

استقرار پایگاه اورژانس به زودی در دانشکده علوم باغبانی

خبرنگار فارس موضوع را از طریق رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیگیری کرد و محمدجواد مرادیان در پاسخ اظهار داشت: با حضور نیروهای اورژانس در هر دو سانحه اقدامات لازم انجام شده و به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مجهز منتقل شدند اما متأسفانه شدت آسیب در سانحه رانندگی بالا بوده و دانشجوی آقا نیز دچار برق گرفتگی سه فاز شده بود؛ در واقع قصوری متوجه اورژانس نیست.

وی با اشاره به اینکه در دو طرف منطقه باجگاه یعنی زیبا شهر و زرقان با فاصله 15 الی 18 کیلومتر، طبق استاندارد کشوری پایگاه اورژانس مستقر است، ادامه داد: در جاده‌های استان نیز پایگاه‌های اورژانس با فاصله 40 کیلومتر حوادث جاده‌ای را پوشش می‌دهند و اقدامات لازم را برای مصدومان انجام می‌دهند و یکی از افتخارات اورژانس این است که تنها در محدوده شهر شیراز نیست و به نقاط مختلف خدمات‌رسانی می‌کند.

مرادیان افزود: در هر دو سانحه پیش آمده برای دانشجویان دانشکده علوم باغبانی دانشگاه شیراز آمبولانس اعزام شده بود، نیروهای ما برای یکی از دانشجویان با فاصله زمانی 10 الی 11 دقیقه و برای سانحه تصادف نیز طی 14 دقیقه اعزام و در محل حاضر شدند.

وی تأکید کرد: اینکه در فضای مجازی عنوان می‌شود، آمبولانس دیر در محل حاضر شده، صحت ندارد، اقدامات اورژانس از جمله زمان طبق سیستم مکانیزه ثبت می‌شود.گاهی در موقع بروز حادثه اطرافیان مصدوم فراموش می‌کنند که در اقدام نخست باید به اورژانس اطلاع بدهند از طرفی دچار استرس که می‌شوند احساس می‌کنند زمان به کندی برایشان می‌گذرد.

رئیس اورژانس فارس خاطرنشان کرد: برای استقرار آمبولانس در دانشکده علوم باغبانی دانشگاه شیراز بین اورژانس و دانشگاه شیراز رایزنی‌هایی انجام شده است، مراحل مربوط به تأمین اعتبار نیز در حال انجام است تا یک پایگاه اورژانس در دانشکده مستقر شود.

وی در پایان ابراز داشت: برای پیشگیری از حوادث مشابه رعایت نکات ایمنی توصیه می‌شود و از ایستادن کنار بزرگراه برای پیاده کردن مسافربر عبوری یا رانندگی با خودرویی که مشکل فنی دارد پرهیز شود.

به گزارش فارس، پیش از این محسن عدالت رئیس دانشکده کشاورزی در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها تاکید کرده بود که اگر اورژانس به موقع زمینه انتقال فرد فوت شده را فراهم می‌کرد احتمال تشخیص خونریزی داخلی و حتی پیشگیری از وقوع آن وجود داشت.

پدر ندا علی توکل نیز گفته بود اگر آمبولانس اورژانس به موقع بر سر بالین دخترم در موقعیت تصادف حاضر شده بود و به جای انتقال به بیمارستان شهید مطهری مرودشت، او را به بیمارستان شهید رجایی شیراز منتقل کرده بود، امکان نجات جان دخترم وجود داشت.

فوت ندا علی توکل و سجاد افراش از دانشجویان علوم باغبانی دانشگاه شیراز واکنش معاون وزیر را نیز در پی داشت به طوری که مجتبی صدیقی اعلام کرده بود منتظر دریافت گزارش فوت دو دانشجوی دانشگاه شیراز هستیم و وزارت علوم با مسببان حادثه برخورد جدی خواهد کرد.

انتهای پیام/خ

نظر شما