شناسهٔ خبر: 35393962 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دانشگاه علوم پزشکی شیراز کلاس‌های «آمادگی برای زایمان» برگزار می‌کند

زایمان با کلاس

شیراز - ایرنا- تغییرات فیزیولوژیک و آناتومیک در مادر باردار، جسم و روح او را نیازمند حمایت می‌کندتا مشکلات و ناراحتی ‌های احتمالی قابل اجتناب یا قابل کنترل، این دوران خاص از زندگی ‌اش را خدشه ‌دار نکند. دانشگاه علوم پزشکی شیراز با در نظر گرفتن این اولویت‌ها و برای ترویج زایمان طبیعی برای مادران باردار مبادرت به برگزاری کلاس‌های آمادگی برای زایمان کرده است.

صاحب‌خبر -

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز سه‌شنبه با بیان اینکه بارداری یکی از مهمترین مراحل زندگی زنان است که منجر به تغییرات جسمی، روانی و اجتماعی قابل ملاحظه‌ای می‌ شود گفت: حاملگی نیز مانند بلوغ و یائسگی، یکی از دوران های مهم و بحرانی در زندگی بانوان تلقی می‌شود که طی آن باید تکامل و نمو در راستای قبول وظایفی ویژه انجام شود تا نقش مادری بهتر پذیرفته شود.

دکتر عبدالرسول همتی افزود: توانمندسازی مادران باردار برای سازگاری با این تغییرات ضروری به نظر رسیده و با این هدف کلاس‌های آمادگی برای زایمان در تمامی شهرستان‌های فارس در حال برگزاری و آموزش موردنیاز مربیان در حال اجرا است.

او مهمترین و بزرگترین هدف کلاس‌های آمادگی برای زایمان را ارایه آگاهی به مادران باردار دانست و توضیح داد: ترس‌های مادر در مورد سلامت خود و جنین با کسب آگاهی به مرور از بین رفته و تفکرات نادرست او اصلاح می‌شود؛ این کلاس‌ها به زنان کمک می ‌کند تا با مشکلات احتمالی بارداری کنار آمده یا آنها را حل کنند؛ اعتماد به نفس مادر باردار در این کلاس ‌ها افزوده می ‌شود و به عنوان نمونه می آموزد، بسیاری از دردهای دوران بارداری را بدون نیاز به دارو برطرف کند.

ترفندهایی برای کاهش دردهای زایمانی 

دکتر همتی اضافه کرد: زمینه فرهنگی و اجتماعی خانواده و انتقال اطلاعات برای کاهش ترس و اضطراب از ناشناخته‌ها و آموزش ترفند هایی که از راه آن بتوان عوارض و دردهای ناشی از دوران بارداری و زایمان را به کمترین اندازه رساند و مادر را حمایت کرد، از عوامل مؤثر در تسهیل موفقیت پذیرش بارداری و روش زایمان است.

معاون بهداشت دانشگاه، با این توضیح که تقویت اعتماد به ‌نفس مادر، تأثیر مثبت و مستقیمی در روند حاملگی و سلامت کودک دارد، تاکید کرد: به عبارتی با افزایش اعتماد به ‌نفس و توانمندسازی مادر، ترس و ناتوانی او کاهش می یابد؛ به عنوان دومین قدم، استفاده از روش هایی مانند تمرینات بدنی، تن آرامی و تمرکز، تمرینات تنفسی، اصلاح وضعیت ‌ها و ماساژ در پیشگیری یا بهبود اثرات تغییرات ناشی از بارداری که منجر به عوارض کوتاه مدت و دراز مدت در زمان بارداری و زایمان می‌شود، قابل اجراست.

او با این عنوان که کلاس‌های آموزشی می‌تواند با کاهش استرس ‌های بارداری از برخی خطرات احتمالی نیز، جلوگیری کند، ادامه داد: آموزش مراقبت صحیح از نوزاد، یکی دیگر از هدف ‌های این کلاس‌ ها بوده و مادران در این کلاس ‌ها شیوه شیردهی و مراقبت از نوزاد را فرا می ‌گیرند و می ‌توانند نشانه های خطر را در نوزاد شناسایی کنند.

دکتر همتی با اشاره به اینکه پزشکان متخصص و ماماهایی که روزانه با تعداد زیادی از زنان باردار مواجه ‌اند، معتقدند مادران باردار با شرکت در این کلاس ‌ها به انجام زایمان به روش طبیعی تمایل بیشتری پیدا می ‌کنند، یادآور شد: شرکت در کلاس‌های آمادگی برای زایمان و بهره ‌مند شدن از آموزش‌ های دوران بارداری، موجب کاهش درخواست سزارین و افزایش تمایل به انجام زایمان طبیعی می‌ شود.

او گفت: کارگاه های «تربیت مربی کلاس های آمادگی برای زایمان» با حضور شرکت کننده هایی از دانشگاه های لارستان، گراش، فسا، جهرم و برخی از شبکه های بهداشت و درمان در حوزه دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مدت شش روز در دو نوبت زمانی صبح و عصر در سالن  معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد و در پایان دانش شرکت کنندگان به دو صورت تئوری و عملی به روش آزمون سنجیده شدند.

6113

نظر شما