شناسهٔ خبر: 35365327 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ضرورت تجهیز گذرگاه «زرباطیه» در آستانه اربعین

71021

خروج زائران ایرانی از مرز مهران پس از لغو روادید عراق، بدون مشکل و روان در جریان است اما در مرز مقابل آن، «زرباطیه» برخی نارسایی‌ها ورود زائران به خاک عراق را سخت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ویزای عراق از روز دهم شهریورماه (اول ماه محرم) طبق توافق دو کشور لغو شده و متاثر از آن، حجم سفر ایرانی‌ها به عتبات عالیات رو به افزایش است. دولت ایران از زمانی که جمعیت زائران شرکت‌کننده در مراسم پیاده‌روی اربعین افزایش یافته به تجهیز گذرگاه‌های خاکی روی آورده است. در توافق‌هایی با عراق نیز مکرر از کشور همسایه خواسته است نسبت به تجهیز نقاط مرزی با توجه به حجم تقاضای زائران، اقدام کند.

در فرودین‌ماه امسال نیز حسین ذوالفقاری ـ معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ـ در دیدار با کاظم العقابی ـ رییس هیات گذرگاه‌های رسمی عراق یک‌بار دیگر بر تجهیز و سازماندهی گذرگاه‌ها و مرزهای رسمی و بهبود زیرساخت‌های دو طرف تاکید و پیشنهادهایی را برای بهبود وضعیت مطرح کرد که با موفقت طرفین قرار شد: کارگروهی تخصصی متشکل از تمام دستگاه‌های مرتبط با حوزه مرزی میان دو کشور تشکیل و پس از بررسی تمام موارد و بررسی زیرساخت‌های موجود، پیشنهادات و نظرات جمع بندی شده و ارائه راه حل های مناسب نهایی و ضمن تعیین زمان‌بندی دقیق در مدت معین اجرا شود.

حال که سفر زائران به عتبات عالیات در آستانه فرا رسیدن اربعین آغاز شده است، برخی زائران و مدیران کاروان‌ها در تماس تلفنی با ایسنا خبر دادند که در مرز «زرباطیه» در خاک عراق (نقطه مقابل مرز مهران در ایران)، با ازدیاد زائران ایرانی، مشکلاتی رخ نموده که نیازمند اقدام لازم و عاجل است.

به گفته‌ی آن‌ها، در مرز مهران خروج زائران روان آنجام می‌شود اما مشکل در مرز مقابل آن است که آماده پذیرش این حجم از زائر نیست. چراکه مُهر ورود در گذرنامه‌ها با تعلل ثبت می‌شود و تعداد نیروهای مرزبانی به قدر کفایت و جوابگوی متقاضیانی که از این مرز خاکی به عراق وارد می‌شوند، نیست.  ضمن آنکه امکانات رفاهی لازم نیز وجود ندارد.

یکی از مدیران کاروان‌ها که پس از ساعت‌ها معطلی در مرز زرباطیه به کربلا رسیده است، به ایسنا می‌گوید: با توجه به درپیش بودن آیین عظیم اربعین که حجم بالای زائران ایرانی را روانه عراق خواهد کرد تمهید عاجل در این زمینه، امری ضروری است.

زرباطیه، شهر مرزی از توابع استان «واسط» در ۱۷۰ کیلومتری جنوب شرقی بغداد و در همسایگی شهر مرزی مهران است. زائرانی که از راه زمینی و مرز مهران به عراق سفر می‌کنند، با خروج از گذرگاه مرزی مهران، به شهر زرباطیه وارد می‌شوند و از آنجا به کربلا و نجف می‌روند.

ستاد اربعین (در وزارت کشور) و سازمان حج و زیارت برآورد کرده‌اند که در اربعین امسال شاهد سفر سه میلیون زائر ایرانی به عراق باشیم که بیشتر آن‌ها از گذرگاه‌های خاکی خارج می‌شوند؛ نقاطی که بارها از دولت عراق خواسته‌ شده است که نسبت به تجهیز آن‌ها بویژه برای مناسبت اربعین اقدام کند.

انتهای پیام

نظر شما