شناسهٔ خبر: 35356833 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

قانوني اعلام کردن یک شهرک صهیونیست نشین

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از فرانس پرس، دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه طرح قانونی کردن یک شهرک صهیونیست نشین را در کرانه باختری اشغالی تصویب کرد.

این اقدام دولت نتانیاهو در حالی صورت گرفت که تنها دو روز به برگزاری انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی باقی مانده است. نتانیاهو در این انتخابات با رقابت شدیدی روبرو است و بدین ترتیب قصد دارد موضع خود را تقویت کند.
همچنین تصویب این طرح در دولت رژیم صهیونیستی در حالی است که نتانیاهو و مهمترین رقیب انتخاباتی او یعنی «بنی گانتز» وعده داده اند حامیان خود را در انتخابات بسیج کنند. نتانیاهو طی روزهای اخیر مجموعه ای از اظهارات را مطرح کرده است تا بدین ترتیب بتواند بخت پیروزی خود در انتخابات و ادامه تصدی سمت نخست وزیری را افزایش دهد.
دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه اعلام کرد کابینه این رژیم موافقت کرد تا شهرک غیرقانونی «مووت یریخو» در دره اردن را به یک شهرک قانونی تبدیل کند. بر اساس حقوق بین المللی، همه شهرک ها غیر قانونی شمرده می شوند، اما کابینه صهیونیستی میان شهرک هایی که ساخت آنها با تصویب کابینه بوده است و سایر شهرک ها تفاوت قایل می شود. بر اساس گزارش های منتشر شده، در این شهرک که در سال 1999 ساخته شد، نزدیک به 30 خانواده زندگی می کند.
شهرک نشینان صهیونیست معمولا خانه های پیش ساخته ای را در مناطق کرانه باختری مستقر می کنند، به این امید که در نهایت بتوانند موافقت کابینه اسرائیل را جلب و این مناطق را به شهرک تبدیل کنند. این موضوع تا کنون بارها اتفاق افتاده است.
همچنین این اقدام اخیر دولت صهیونیستی در حالی صورت می گیرد که نتانیاهو هفته پیش وعده داد در صورتی که در انتخابات روز سه شنبه پیروز شود، دره اردن را که مساحت آن بالغ بر یک سوم کرانه باختری است، به فلسطین اشغالی الحاق کند.
نبیل ابو ردینه سخنگوی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی را غیر قانونی خواند و از جامعه بین المللی خواست "دیوانگی های اسرائیل را که با هدف ویران کردن فرآیند سیاسی صورت می گیرد متوقف کنند."
یک سازمان صهیونیستی که با شهرک سازی ها مخالف است و «صلح اکنون» نام دارد نیز در این باره اعلام کرد: "دولت اسرائیل همچنان آشکارا به تلاش ها برای دستیابی به توافق دو کشور و حل مناقشه فلسطین بی توجهی نشان می دهد."
علاوه بر فلسطینی ها، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد نیز هفته گذشته از اظهارات نتانیاهو درباره دره اردن را انتقاد کردند.
شهرک های صهیونیست نشین یکی از مهمترین موانع در مسیر صلح شمرده می شوند، زیرا در سرزمین هایی ساخته شده اند که فلسطینی ها آنها را بخشی از کشور آینده خود می بینند.

نظر شما