شناسهٔ خبر: 35352046 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اخــبار

صاحب‌خبر -


ضریب نفوذ اینترنت به ۹۰درصد رسید

آخرین وضعیت استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات تا پایان خردادماه ۹۸ نشان می‌دهد که ۶۴ میلیون و ۱۳۷ هزار نفر با تلفن همراه خود به اینترنت وصل می‌شوند و ضریب نفوذ اینترنت ۹۰ درصد است.
به‌گزارش «ایران»، برمبنای آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد مشترکان اینترنت باندپهن در کشور به ۷۴ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۵۹۵نفر رسیده و به این ترتیب ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۹۰.۷۸ درصد است. همچنین آمارها نشان می‌دهد که ۸۶ درصد ضریب نفوذ اینترنت مربوط به دسترسی به فناوری نسل ۳ و ۴ موبایل، ۱۲ درصد مربوط به ADSL و ۲ درصد هم مربوط به TD-LTE است. براین اساس، ۶۴ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۱۱۲ نفر در کشور از طریق سیم کارت و تلفن همراه به اینترنت متصل می‌شوند و ۱۰ میلیون و ۳۸۱هزار و ۴۸۳ نفر هم مشترک اینترنت پهن باند ثابت هستند. به بیان دیگر ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار در کشور ۷۸.۱۴ درصد و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت نیز ۱۲.۶۵ درصد است. هرچند ضریب نفوذ اینترنت باندپهن ثابت از سال ۹۵ تاکنون رشد قابل توجهی نداشته ولی ضریب نفوذ اینترنت موبایل که در سال ۹۵ حدود ۴۰درصد بوده در منحنی رشد، سیر صعودی خود را طی می‌کند. این شاخص در سال ۹۶ به نزدیک ۶۰ درصد رسیده، در سال ۹۷ ضریب نفوذ ۷۰درصد را رد کرده و در سال ۹۸ هم به ضریب نفوذ ۸۰ درصد نزدیک می‌شود.

اتصال ۸۶ کسب و کار به سامانه «سروا»

سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد طی ۳ ماه گذشته یعنی از زمان رونمایی از پروژه «سروا» تاکنون، با تقاضای ۸۶ کسب‌وکار برای اتصال و دریافت سرویس موافقت شده و در حال حاضر ۳۴ کسب‌وکار در حال دریافت خدمات دولتی هستند. به‌ گزارش ایرنا، «سروا» که در فاز نخست به‌ صورت پایلوت با اعتبار ۲۶میلیارد ریال راه‌اندازی شد، سکویی است میان شبکه‌های دولتی و شبکه اینترنت کشور؛ درگاهی که شبکه ملی اطلاعات را هم از نظر زیرساختی رشد می‌دهد و هم امکان توسعه خدمات را برای کسب و کارهای ایرانی فراهم می‌آورد.
 از طریق داده‌هایی که به وسیله اتصال به این سامانه در اختیار کسب و کارها قرار می‌گیرند، شهروندان این امکان را پیدا می‌کنند که خدمات دولتی را روی اپلیکیشن‌های امن دریافت کنند و از طریق این درگاه عرضه خدمات دولت الکترونیکی روی اپ‌های غیردولتی نیز امکان پذیر می‌شود. در حال حاضر خدمات مربوط به ثبت احوال، شاهکار (احراز هویت)، اطلاعات جغرافیایی (GNAF) و خدمت بنیاد شهید و ایثارگران روی این سامانه ارائه می‌شود و تا پایان شهریورماه خدمت مربوط به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای (مانند تأیید مدرک) نیز ارائه خواهد شد. متقاضیان دریافت سرویس از این سامانه ملی می‌توانند درخواست خود را به‌صورت مکتوب برای سازمان فناوری اطلاعات ایران ارسال کنند.

عرضه رمزارز تلگرام تا ۳۱ اکتبر

تلگرام بتازگی اعلام کرده است که رمزارز اختصاصی آن تحت عنوان Gram با پلتفرم بلاکچین TON، تا ۳۱ اکتبر(9 آبان) عرضه می‌شود. به‌گزارش ایسنا، برخلاف رمزارز لیبرا که توسط شرکت امریکایی فیس‌بوک توسعه داده شده است، رمزارز گرام شرکت تلگرام قابلیت و مشخصات نامشخصی دارد و هنوز جزئیات آن در اینترنت منتشر نشده است. چند سال پیش بود که خبر توسعه و عرضه رمزارز دیجیتال از سوی تلگرام شنیده شد اما تحت تأثیر مسائل و دلایل مختلفی متوقف شد اما بعد از آن شرکت تلگرام، با جذب سرمایه ۱.۷ میلیارد دلاری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خصوصی توانست بار دیگر این پروژه را احیا کند.

برچسب‌ها:

نظر شما